Po co myśleć, jak można porazić się prądem?

Po co myśleć, jak można porazić się prądem?07.07.2014 12:10
Źródło zdjęć: © Giznet.pl

Myślenie nie boli. Przynajmniej tak mogłoby się wydawać. Okazuje się jednak, że niestety niektórzy ludzie wolą dobrowolnie porazić się prądem niż myśleć.

Przynajmniej tak wynika z serii eksperymentów, przeprowadzonych przez psychologów z University of Virginia. Założenie było całkiem proste – uczestnicy mieli wejść do pustego pokoju, w którym mieli zostać sam na sam ze swoimi myślami przez 6 do 15 minut. Bez telefonu, książki, tabletu, słowem niczego, co mogłoby rozproszyć ich uwagę. Mieli w spokoju pomyśleć. Pomimo tego, że uczestnicy badania mieli czas na przygotowanie się do tego, by zostać samemu, wielu z nich uważało, że i tak jest to wyzwanie.

Dlatego badacze postanowili zmienić trochę reguły gry i dać uczestnikom coś, co odciągnie ich od myślenia – małe urządzenie, które będzie raziło prądem o napięciu 9 woltów.

- Zaczęliśmy się zastanawiać – skoro ludzie uważają, że jest to trudne, to czy będą woleli negatywną stymulację niż nudę? Zastanawialiśmy się nawet, czy warto robić [taki eksperyment]. W końcu kto chciałby z własnej woli porazić się prądem? - pyta Timothy Wilson, jeden ze współautorów badania. - Jednak nadal jestem zadziwiony [wynikami]. W sumie nic dziwnego. Okazało się bowiem, że dla niektórych uczestników eksperymentu ciekawszym zajęciem było rażenie się prądem niż myślenie. I nie chodziło wcale o zaspokojenie ciekawości, ponieważ przed wpuszczeniem uczestnika do pustego pokoju, każdy z nich został zapoznany przez badaczy z działaniem urządzenia. Jednak po wejściu do pokoju niektórzy i tak woleli razić się prądem niż zostać sam na sam ze swoimi myślami. Do tego stopnia, że jeden z uczestników eksperymentu poraził się aż 190 razy w ciągu 15 minut, choć średnia wyniosła siedem razy.

Ale nie tylko fakt, że znajdują się ludzie, którzy wolą porazić się prądem niż nie robić nic, jest zaskakujący. Okazało się bowiem, że dużo bardziej prawdopodobne jest, że do takich zachowań posunie się mężczyzna. Spośród 24 kobiet, które wzięły udział w tym badaniu, tylko 6 zdecydowało się porazić się prądem. Spośród 18 mężczyzn biorących udział w eksperymencie, aż 12 zaczęło bawić się prądem. Co prawda może to być skorelowane z zaobserwowanym faktem, że mężczyźni częściej poszukują zróżnicowanych, nowych i intensywnych wrażeń, ale nie musi.

W takiej sytuacji pocieszeniem dla brzydszej części społeczeństwa może być chyba tylko fakt, że wspomniane wyżej badanie przeprowadzone zostało na dość małej grupie ochotników. Ale nie będziemy mogli w ten sposób pocieszać się długo – tak zaskakujące wyniki aż krzyczą o to, by powtórzyć badanie, tym razem na znacznie większej grupie osób.

Polecamy na stronach Ginzet.pl: Wszyscy jesteśmy ekstremistami

Źródło artykułu:Giznet.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.