Po co kibolom kamerki GoPro?

Po co kibolom kamerki GoPro?16.06.2017 15:04
Źródło zdjęć: © WP.PL

Kto śledzi technologiczne newsy i od razu wykorzystuje nowe gadżety do swoich celów? Zapewne istnieje wiele grup, które tak postępują, ale jednej się nie spodziewacie. To kibice.

Katowice, ruchliwa droga nieopodal centrum. W “biały dzień” kilkudziesięciu mężczyzn, w tym wielu zamaskowanych, blokuje ruch. To ekipa Ruchu Chorzów, która w miejscu dawnego graffiti kibiców GKS-u Katowice wywiesza przejętą flagę wrogiej “Gieksy”, by ją spalić. I w ten sposób upokorzyć lokalnego rywala. Wszystko to nagrywane jest również z powietrza. Choć materiał przypomina ujęcia z policyjnego helikoptera, to stoi za tym dron sterowany przez kibiców Ruchu. Tak wygląda nowoczesny, profesjonalny wandalizm. Chuligańska akcja, zarejestrowana niczym rasowy film sensacyjny.

Michał Pol opisując rosyjskich chuliganów na Euro 2016 użył stwierdzenia, że to nowy typ pseudokibica. Wytrenowany, sprawny fizycznie, ale i dobrze zorganizowany. O odmiennym podejściu świadczyć mogła nie tylko taktyka, niczym w partyzanckim oddziale, ale i fakt, że wszystkie zajścia nagrywane były za pomocą kamerki GoPro, przyczepionej do klatki piersiowej.

Nie liczy się tylko pokonanie wroga - trzeba to jeszcze w profesjonalny, efektowny sposób opakować i sprzedać. Tak, by dzieło - jakkolwiek okrutnie to nie brzmi - podziwiać mogli ludzie z całego świata.

Zresztą GoPro to nowy ulubiony gadżet nie tylko chuliganów, którzy w ten sposób uwieczniają ustawki. Powoli staje się też atrybutem ultrasów, czyli kibiców odpowiedzialnych za przygotowanie opraw na meczu. Oprócz rac i kominiarek, utrudniających identyfikację, coraz częściej mają ze sobą kamerę GoPro. W ten sposób pokazują od środka, jak wygląda doping w “młynie” - trybunie, gdzie zasiadają najwięksi fanatycy zespołu.

GoPro zabierane jest też na akcje zamalowywania graffiti. To “normalna” praktyka w mieście, w którym jest więcej niż jedna drużyna. Kibice zespołu A malują swoje prace na murach. Najczęściej kilka dni później kibice zespołu B albo je niszczą, albo przerabiają, by sławiła ich klub. I tak w kółko, na każdym osiedlu.

Na kanale “Vandal Vandalizm” publikowane są materiały powstałe m.in. za pomocą GoPro. Anonimowi kibice Widzewa Łódź, niszcząc graffiti ŁKS-u, nie tylko chcą utrzeć nosa lokalnemu rywalowi. Chcą się też tym pochwalić całej Polsce. Dziś nie wystarczy do tego zwykłe zdjęcie czy nawet filmik. To coraz bardziej profesjonalne, fachowe materiały. Z efektownym montażem, dopasowaną ścieżką dźwiękową. No i ujęciami z GoPro.

Istnieje ryzyko, że w wykorzystaniu nowych technologii ultrasi i chuligani posuną się krok dalej. Jak podczas meczu Serbia - Albania. Nad głowami piłkarzy fruwał dron, do którego przyczepiona była flaga Kosowa. To na razie jedyna tak poważna prowokacja przy użyciu drona. Łatwo jednak wyobrazić sobie scenariusz, że kibice jednej drużyny wykorzystują drona do wywieszenia obraźliwego transparentu. Albo przyczepiają do niego race, tworząc w ten sposób nowoczesną oprawę.

Kibice śledzą branżowe nowinki i natychmiast wykorzystują je do swoich celów. Co będzie dalej? Większa dostępność i malejąca cena kamer nagrywających w 360-stopniach pozwala się domyślić, jak będą wyglądały kolejne materiały z trybun. Ruch kibicowski nie stoi w miejscu i stale szuka nowatorskich rozwiązań, dzięki którymi zrobią na innych jeszcze większe wrażenie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.