Płatne transmisje koncertów w YouTubie

Płatne transmisje koncertów w YouTubie25.01.2010 13:26
Źródło zdjęć: © YouTube.com

Platforma wideo YouTube chce płatnie transmitować koncerty na żywo w Internecie. "Przekazy koncertów bardzo dobrze wpisują się w model pay per view" – powiedział dyrektor YouTube'a Patrick Walker w rozmowie z agencją dpa w Cannes podczas targów muzycznych Midem.

Doświadczenia z finansowanymi do tej pory jedynie przez reklamy i bezpłatnymi koncertami dla użytkowników U2 w minionym i Alicii Keys w tym roku były bardzo dobre. W tym tygodniu w Stanach Zjednoczonych YouTube rozpoczyna pierwsze próby z płatnym wypożyczaniem wideo online –. do obejrzenia będzie pięć filmów niezależnych twórców filmowych, które były pokazywane na festiwalu filmowym Sundance w San Francisco. Oferta ma być stopniowo rozbudowywana

Źródło zdjęć: © Alicia Keys w wideoserwisie YouTube (fot. YouTube.com)
Źródło zdjęć: © Alicia Keys w wideoserwisie YouTube (fot. YouTube.com)

"W przyszłości będziemy przede wszystkim portalem finansowanym przez reklamy, ale w niektórych segmentach racjonalne wydają się także treści płatne" –. mówi Walker, dyrektor ds. partnerów wideo w serwisie YouTube. Obecnie oglądalność portalu wynosi miliard odsłon dziennie; w przypadku jednej siódmej z tej liczby YouTube zarabia pieniądze na reklamie, które trafiają także do dysponentów praw autorskich do tych klipów.

Wszystko jednak wskazuje na to, że dla niemieckiej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi to nie jest wystarczające. Umowa pomiędzy portalem a GEMA o wykorzystywaniu muzycznych klipów wideo na niemieckiej stronie YouTube'a, która wygasła pod koniec marca 200. roku, wciąż jeszcze nie została przedłużona. "Pracujemy nad znalezieniem rozwiązania, ale to dość skomplikowane" – mówi Walker. Winą za impas w rozmowach pośrednio obarcza on GEMA. "Potrzebujemy partnera, który byłby skłonny do kompromisu, a nie takiego, który utrudnia nam działanie płatnymi licencjami (…) W Holandii i w Wielkiej Brytanii udało nam się dojść do porozumienia z organizacjami zarządzającymi prawami autorskimi".

Clou problemu są jak zwykle pieniądze: GEMA, która zbiera opłaty za użytkowanie dla kompozytorów, tekściarzy i wydawnictw muzycznych, chciała pierwotnie dostawać jednego eurocenta za każdy klip obejrzany na YouTubie. Portal wideo uznał, że to o wiele za dużo i w wyniku tego pod koniec marca 200. roku wiele wideoklipów muzycznych zostało zablokowanych w Niemczech. "Większość wytwórni nie ma z nami problemu. Wielu artystów ma własne strony wideo, na których nie tylko pokazują wideoklipy, ale też promują się, sprzedają koszulki i bilety na koncerty" – zauważa Walker.

"Przynosimy firmom płytowym wiele dochodu – nie tylko online" – uważa dyrektor. Wśród przykładów wymienił sensację brytyjskiego programu Mam talent – Susan Boyle. Program Britain's Got Talent był nadawany jedynie na Wyspach przez telewizję ITV, "ale dzięki YouTube'owi Boyle stała się znana na całym świecie. Tymczasem Boyle sprzedała miliony płyt CD, bilety na jej koncerty sprzedają się na pniu – a wszystko to są dochody poza sferą działania YouTube'a". Dla wielu artystów ważne jest wprawdzie otrzymywanie tantiem za wyświetlane wideo, ale "być obecnym i mieć duży zasięg to jest decydujące" – twierdzi Walker.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.