PKO BP złamało prawa konsumenta. Musi to zrekompensować

PKO BP złamało prawa konsumenta. Musi to zrekompensować09.04.2019 18:09
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jeśli w latach 2014-16 korzystałeś/aś z usług PKO BP, to bank mógł naruszyć twoje prawa jako konsumenta - stwierdził UOKiK. Na mocy porozumienia z urzędem przygotowano zestaw korzyści w ramach tzw. rekompensaty publicznej. Co takiego i za co właściwie mogą otrzymać poszkodowani klienci PKO BP i Inteligo?

PKO BP popełniło błąd w komunikacji. Zmieniając wysokosć opłat i prowizji, bank zapomniał o narzuconej ustawowo konieczności dostarczenia klientowi informacji na nośniku trwałym. Czyli takim, którego zawartości nie można zmodyfikować.

W latach 2014-16 części klientów zmiany komunikowano jedynie w serwisie transakcyjnym. Strona internetowa nie jest nośnikiem trwałym, gdyż jej administrator (bank) w każdej chwili może edytować treść.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził w tej sprawie dochodzenie. W decyzji nr RBG - 11/2018 z dnia 27 sierpnia 2018 r. nakazał PKO BP zmianę sposobu komunikacji. Co więcej, bank musi umożliwić klientom podpisywanie porozumień, potwierdzających bieżącą taryfę. A także indywidualnie rozliczyć opłaty i prowizje za okres od stycznia 2014 r. do sierpnia 2018 r. Można to zrobić w najbliższej placówce.

Gratisy dla poszkodowanych

Przy czym dla wszystkich poszkodowanych klientów, niezależnie od podpisania porozumienia, bank ma rekompensatę. Przygotowano cztery specjalne oferty. Nie wykluczają się wzajemnie, więc można skorzystać ze wszystkich.

  • Bezpłatne usługi powiadomień SMS na okres dwóch miesięcy. Bank wyśle SMS-owe powiadomienie o wszystkich transakcjach, co nominalnie jest usługą płatną. Trzeba tylko pamiętać, aby dezaktywować pakiet przed 30 września 2019 r. Później rozpocznie się naliczanie opłat.
  • Bezpłatne rozłożenie na 6 rat 0 proc. jednej dowolnej transakcji dokonanej kartą kredytową w okresie pomiędzy 1 sierpnia a 31 października 2019 r., w kwocie od 200 do 1500 zł. Warunek - złożenie wniosku w terminie do 5 dni od dokonania transakcji.
  • Bezpłatny wybór niestandardowej grafiki na kartę debetową, z galerii, w okresie od 1 sierpnia do 30 września 2019 r.
  • Bezpłatne przelewy do ZUS i US w okresie od 1 sierpnia do 31 października 2019 r. przez iPKO, IKO lub telefon. Usługa aktywna automatycznie bez konieczności wnioskowania.
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.