Piłeś, nie pisz! Weekendowa przestroga

Piłeś, nie pisz! Weekendowa przestroga14.08.2014 13:40
Źródło zdjęć: © freeimages.com

Jeszcze 10 lat temu, budząc się rano po nocy pełnej rozrywek, pierwszą rzeczą jaką robiłeś było sprawdzenie swojego portfela. Teraz najpierw sięgasz po telefon, prawda? Wstajesz rano po świetnej imprezie w gronie znajomych. Patrzysz na telefon... i już wiesz.

Oczywiście, możesz pocieszać się, że całkowicie przypadkowo pomyliłeś telefon do taksówkarza z numerem byłej dziewczyny, tylko dlaczego dzwoniłeś tam 1. razy? Możesz oszukiwać się, że nikt nie zdążył zauważyć twojego zdjęcia, na którym kąpiesz się w fontannie w centrum miasta i które jeszcze kilka godzin wcześniej wydawało ci się niezwykle zabawne i warte zamieszczenia na swoim profilu. A twój znajomy pewnie nie potraktował poważnie SMS-a, gdzie w chwilowym przypływie szczerości postanowiłeś powiedzieć mu, co o nim tak naprawdę myślisz. Tylko że w momencie, gdy klikasz, wysyłasz czy wklejasz jest już za późno. Dlaczego?

W internecie nic nie ginie

- W świetnym serialu „Jak poznałem waszą matkę” główny bohater próbuje złapać wysłanego wcześniej, niechcianego SMS-a biegając za nim po pokoju. Jednak, gdy wiadomość wylatuje przez okno, Ted rezygnuje, bo wie, że jest już za późno – mówi Szymon Słowik, redaktor portalu marketingmobilny.pl –. W momencie naciśnięcia przycisku „wyślij” SMS przestaje być naszą własnością i zupełnie tracimy nad nim kontrolę. Podobnie jest zresztą z komentarzami czy zdjęciami umieszczanymi na naszym profilu w mediach społecznościowych. Nawet, gdy usuniemy je następnego dnia rano, to pamiętajmy, że zostały one zapisane na jednym z tysięcy serwerów, skąd nie znikną prawdopodobnie nigdy. Regulamin Facebooka, który akceptujesz podczas pierwszej rejestracji, określa w punkcie 2.2, że „kopia zapasowa usuniętych treści może być przechowywana przez uzasadniony okres czasu” tylko, że nikt poza Markiem Zuckebergiem nie wie ile wynosi ten „uzasadniony czas”. Dlatego uważajmy, co piszemy i publikujemy,
szczególnie w szampańskim nastroju – radzi Słowik.

Pomyśl zanim wyślesz

Jeśli myślisz, że wysłany przez ciebie SMS, od razu trafia do adresata, a po drodze nie może być odczytany lub zarchiwizowany, to, niestety, jest zupełnie inaczej.

- Gdy wysyłasz wiadomość, to przed dotarciem do odbiorcy trafia ona do Centrum SMS twojego operatora, skąd przesyłana jest dalej – wyjaśnia Andrzej Ogonowski z SMSAPI.pl –. Usługa SMS to „store and foward”, czyli „zachowaj i przekieruj”. Wiadomość jest zapisywana u operatora, po to, aby móc przesłać ją później np., gdy nasz odbiorca jest obecnie poza siecią. Kiedyś, po wrzuceniu listu do skrzynki, mogłeś próbować go wyciągnąć lub przebłagać listonosza, aby ci go oddał. SMS nie daje takiej szansy – żartuje Ogonowski.

Na problemy aplikacja

Dla tych, którzy nie mają zaufania do własnej silnej woli lub preferują mocniejsze trunki, z pomocą przychodzi technika. Przykładem są aplikacje blokujące telefon w konkretnych, wybranych przez nas, godzinach. Aby go odblokować należy rozwiązać kilka prostych działań matematycznych, z którymi nie powinniśmy mieć problemu, chyba, że wcześniej wypiliśmy „kilka głębszych”. Jedną z nich jest na przykład Drunk Lock, dostępna na smartfony z Androidem. Oczywiście, sama aplikacja nie powstrzyma nas przed skutkami szalonych nocy, jednak ograniczy ich działanie jedynie do bólu głowy. Chyba, że jesteś świetnym matematykiem i nawet w środku piątkowej nocy potrafisz obliczyć całkę Riemanna, wtedy najlepiej zostaw telefon w domu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.