Pierwszy raport o "rewolucji cyfrowej"

Pierwszy raport o "rewolucji cyfrowej"16.02.2011 15:23
Źródło zdjęć: © Jupiter Images

Ponad połowa mieszkańców województwa śląskiego korzysta z internetu, ale są i takie miejsca, gdzie nie dociera ani internet, ani sygnał sieci komórkowych. Przez internet można załatwić wiele spraw, ale niewielu o tym wie - wynika z regionalnego raportu na ten temat

Zaprezentowany w środę pierwszy raport na temat rozwoju społeczeństwa informacyjnego w województwie śląskim jest - jak mówią jego inicjatorzy - swoistą fotografią obecnego stanu, pokazującą zarówno technologiczny i informatyczny, jak i psychologiczny aspekt zagadnienia. Chodziło o zbadanie, na ile dostępne dla mieszkańców i firm są nowoczesne środki komunikowania oraz na ile ludzie potrafią z nich korzystać.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

"Żyjemy w czasie rewolucji cyfrowej. Zrobienie fotografii takiej rewolucji nie jest łatwe, tym bardziej że odbywa się ona analogowo - stopniowo przechodzimy przez kolejne szczeble wtajemniczenia. Chcemy, by z tej fotografii - raportu - wynikały konkretne działania, które będziemy podejmować" - powiedział podczas prezentacji raportu dyrektor Śląskiego Centrum Społeczeństwa Informacyjnego, Eugeniusz Romański.

Zgodnie z definicją, społeczeństwo informacyjne to m.in. takie, gdzie każdy ma zapewniony dostęp do wszelkiego rodzaju informacji, niemal w każdym miejscu i czasie. Eksperci zastrzegają, że próba scharakteryzowania mieszkańców regionu jako społeczeństwa informacyjnego była o tyle trudna, że ciągle niewiele jest danych skutecznie opisujących tę dziedzinę życia.

Dysponujące rocznym budżetem blisko 3 mln zł Śląskie Centrum Społeczeństwa Informacyjnego jest jednostką powołaną przez samorząd województwie śląskiego - pierwszą taką wśród polskich regionów. To właśnie ono zainicjowała opracowanie raportu; koordynuje też wdrażanie najważniejszych projektów samorządu w dziedzinie elektronicznej komunikacji w administracji czy rozbudowy regionalnej sieci światłowodowej.

"Na tle innych regionów województwo śląskie ma rozwiniętą sieć szkieletową, a jednocześnie nasze pierwsze badanie pokazało, że 1,5 mln mieszkańców województwa (ponad 3. proc. - PAP) nie ma dostępu do sieci szerokopasmowej. Jadąc np. między Częstochową a Żywcem trafiamy na co najmniej cztery kilkukilometrowe odcinki, gdzie zanika sygnał w komórce. Tam nie ma w ogóle dostępu do internetu" - mówił Romański.

Samorząd województwa śląskiego zamierza likwidować białe plamy, budując tzw. pasywną infrastrukturę światłowodową, z której będą korzystać operatorzy telekomunikacyjni. Wart 7. mln zł projekt, w ramach którego powstanie ok. 500 km światłowodów, ma być dofinansowany ze środków unijnych.

Pierwszy raport o śląskim społeczeństwie informacyjnym w wielu punktach potwierdził, że - wraz z Mazowieckiem - Śląskie należy do krajowych liderów w tej dziedzinie. Ponad połowa mieszkańców regularnie korzysta z internetu.

Prawie co trzecia większa firma z regionu już zrezygnowała w relacjach z urzędami z korespondencji papierowej na rzecz elektronicznej. Ponad 5. proc. przedsiębiorstw (powyżej 10 pracowników) na Śląsku ma podpis elektroniczny - to jeden z najlepszych wyników w kraju. Jednak wśród mieszkańców regionu takim podpisem dysponuje jedynie 4 proc. Także relatywnie niewiele osób ma specjalny podpis, który mogą otrzymać w ramach obejmującego blisko 80 śląskich urzędów systemu Sekap. Ten unikatowy w skali kraju System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej umożliwia załatwianie części spraw w urzędach drogą elektroniczną.

Aby każdy mieszkaniec województwa miał zapewniony dostęp do wszelkiego rodzaju informacji w niemal każdym miejscu i czasie, potrzebna jest rozbudowana sieć telekomunikacyjna obejmująca zasięgiem wszystkich obywateli oraz dostępne dla wszystkich zasoby informacyjne. Ważna jest także świadomość mieszkańców w tym zakresie.

"Chodzi o to, aby mieszkańcy mieli świadomość, że można skorzystać z usług elektronicznych, i potrafili to zrobić" - zaznaczył jeden z konsultantów raportu, dr Rafał Żelazny z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Marek Błoński (PAP)

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.