Performance funkcjonalny, czyli o ewolucji marketingu

Performance funkcjonalny, czyli o ewolucji marketingu02.06.2021 17:01
Performance funkcjonalny
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | materiały prasowe
Artykuł sponsorowany

Historycy i ekonomiści nie mają wątpliwości – marketing jest tak stary, jak sprzedaż (tudzież wymiana handlowa). Przeobrażeniu ulegały tylko jego funkcje i nośniki. Niepodważalnym faktem jest również to, że kiedyś (czytaj w drugiej połowie XX wieku) łatwiej było być marketerem. Inaczej wyglądał rynek, prawa popytu i podaży w sposób naturalny napędzały sprzedaż, kanały dotarcia przez całe dekady były ustabilizowane. I wtedy pojawił się on, prawdziwy gamechanger – Internet. I zmieniło się wszystko. Jak do tego doszło, że od marketingu skoncentrowanego na produkcie w kilkadziesiąt lat doszliśmy do performance’u funkcjonalnego w digitalu?

Makrotrendy w marketingu

Aby zrozumieć dynamikę zachodzących w marketingu zmian, trzeba przyjrzeć się temu, w jaki sposób kształtował się on na przestrzeni lat. W ogólnym ujęciu, możemy mówić o czterech erach marketingu, co w swojej najnowszej książce doskonale charakteryzuje branżowy guru, profesor Philip Kotler.

  • Marketing 1.0 – koncentracja na produkcie (jeśli jest dobrze wykonany, z pewnością znajdzie nabywcę).
  • Marketing 2.0 – koncentracja na kliencie (który jest coraz bardziej świadomy i chce mieć wybór)
  • Marketing 3.0 – koncentracja na wartościach (klient kieruje się emocjami i potrzebami wyższego rzędu, więc produkt musi nadążać za jego aspiracjami)
  • Marketing 4.0 – koncentracja na narzędziach cyfrowych (klient oczekuje interakcji w Internecie, szybkiego podejmowania decyzji i elastycznego podejścia do najnowszych trendów)

Obecnie żyjemy w tzw. erze cyfrowej marketingu. Jeśli firmy nie ma w Internecie – nie istnieje. A nawet, jeśli jeszcze istnieje, to jej rozwój i ekspansja są mocno zagrożone ze strony konkurentów, którzy prędzej czy później wykorzystają Sieć do osiągnięcia szybkiego wzrostu. Najczęściej robią to za pośrednictwem agencji performance marketingu, które w sposób kompleksowy działają na digitalowym gruncie.

Performance funkcjonalny, czyli nowe podejście

Pojawianie się w wachlarzu usług agencji performance marketingu było naturalnym następstwem przytoczonych wyżej zmian i przechodzenia biznesów – a co za tym idzie kontaktów z klientami, a finalnie zakupów – do Internetu. Współczesny, wymagający konsument, który porównuje ze sobą produkty i usługi, wydłużając klasyczną ścieżkę zakupową, robi to w dużej mierze za pośrednictwem Sieci. Nawet, jeśli o istnieniu jakiejś firmy dowie się z nośnika offline, natychmiast sprawdza w smartfonie, z kim ma do czynienia – przechodzi na firmową stronę, Facebooka, ogląda siedzibę na Google Maps, czyta komentarze innych klientów. We wszystkich tych miejscach zostawia swój cyfrowy „ślad”, dzięki któremu performance marketerzy mogą go namierzyć, śledzić, lepiej poznać, a w efekcie – zaproponować mu w reklamie idealnie dopasowany do niego komunikat. Dziś odbywa się to na bazie nowej, wydajnej i skutecznej formuły performance’u funkcjonalnego.

Performance funkcjonalny – najmłodsze dziecko ewolucji marketingu internetowego

Dziś nie mówimy już tak naprawdę o zmianach w marketingu jako takim, ale o wszelkich zmiennych znajdujących się w jednym z jego najważniejszych obszarów – w digitalu. Choć biorąc pod uwagę historię marketingu Internet jest z nami tak naprawdę od bardzo niedawna, to tutaj koncentruje się lwia część uwagi i budżetów wielu (nie tylko największych) marek. Na kanwie tych zmian pojęcie takie jak performance marketing, choć nie przez wszystkich jeszcze przyswojone, już się zdezaktualizowało! Obecnie wchodzimy w czas performance’u funkcjonalnego.

Na czym on polega? W skrócie – to formuła strategii marketingowej, która skupia się na realnym i trwałym wzroście biznesu, biorąc pod uwagę wiele narzędzi marketingu internetowego oraz sam brand. W przeciwieństwie do standardowego performance’u, nie skupia się wyłącznie na osiągnięciu szybkich efektów i natychmiastowym „napompowaniu” wskaźników. Performance funkcjonalny jest holistycznym spojrzeniem na ścieżkę użytkownika w Sieci. Jest obecny na każdym etapie customer journey i z każdego z tych etapów wyciąga coś, co może wykorzystać w efektywnym budowaniu marki na lata. Marki, która swoją wiarygodnością i spersonalizowanym przekazem prowadzi użytkownika przez kolejne części lejka zakupowego – doprowadzając finalnie nie tylko do sprzedaży, ale też do pozytywnych wrażeń klienta, przez co marka zostanie dobrze zapamiętana. To w przyszłości z kolei generuje większą konwersję lub ten sam jej poziom przy niższych kosztach.

W efekcie tych działań spełniają się wszystkie kryteria marketingu 4.0 – nastawionego na szeroki wachlarz oczekiwań nawet najbardziej kapryśnego konsumenta. Dzięki działaniom agencji performance marketingu czuje się on po prostu „dopieszczony”, a jednocześnie wzbudzona jest w nim świadomość, że kupując ten produkt lub usługę dokonał dobrego, w pełni przemyślanego i świadomego wyboru.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.