Pepsi zmienia skład. Czy to faktycznie sukces konsumentów?

Pepsi zmienia skład. Czy to faktycznie sukces konsumentów?27.04.2015 13:11
Źródło zdjęć: © Matt / CC

Pod wpływem nacisków obawiających się o swoje zdrowie konsumentów, Pepsi zdecydowało się na wyeliminowanie aspartamu ze składu dietetycznej wersji swojego napoju w USA. Popularny słodzik, wykorzystywany od lat dziesięcioleci przez producentów gazowanych napojów, zastąpi mniej krytykowanymi alternatywami.

Chociaż aspartam wykorzystywany jest jako sztuczny słodzik do niskokalorycznych produktów od lat 70., nie ma on najlepszej reputacji. Krytykujący go powołują się na wyniki badań, łączących spożywanie środka ze zwiększoną liczbą zachorowań na nowotwory.

W tym kontekście najczęściej przywołuje się prace Johna Olneya z Washington University School of Medicine. W latach 70. i w połowie 90. próbował on dowieźć związku między aspartamem a niebezpieczeństwem zachorowania na raka mózgu. I chociaż jego badaniom zarzucano błędne przekładanie wniosków z dużych grup na jednostki, a opisanej teoretycznej przyczynie zachorowania małe prawdopodobieństwo zaistnienia w rzeczywistości, teorie Olneya przeniknęły do masowej świadomości. Aspartam, mimo że jest akceptowany do spożycia przez ludzi przez ponad 100 organizacji zajmujących się bezpieczeństwem żywności, zyskał w pewnych kręgach opinię środka niebezpiecznego.

Osobna kwestia, również podnoszona przez przeciwników aspartamu dotyczy jego nieprzyjemnego smaku. Tutaj, rzecz jasna, o jednoznaczne dowody jest jeszcze trudniej niż w przypadku potencjalnego zagrożenia dla zdrowia. Mimo tego Pepsi postanowiło w końcu ugiąć się pod naciskiem przeciwników aspartamu. Tego lata, początkowo na terenie USA, pojawić ma się "dietetyczna Pepsi" (u nas znana jako "Pepsi Light") bez popularnego słodzika w składzie.

Od sierpnia aspartam w składzie niskokalorycznej Pepsi zastąpi sukraloza wraz z acesulfamem K. Obu tym syntetycznym związkom daleko jest do kontrowersji, jakie wyrosły wokół stosowanego dotychczas w Pepsi słodzika. Nie znaczy to oczywiście, że są lepsze dla zdrowia, ale i nie to jest tu najważniejsze. Dla producenta napoju, chociaż w oświadczeniach prasowych mówi on o dobru i zadowoleniu klientów, to przede wszystkim ruch marketingowy.

Widać to wyraźnie po sposobie, w jaki Pepsi podchodzi do ogłoszenia swojej decyzji. Na nowych puszkach będzie widniało wyraźne oznaczenie, informujące nabywców, że od teraz w składzie napoju nie ma już aspartamu. I tak przede wszystkim należy patrzeć na ruch producenta napoju – jako na kolejny sposób zwrócenia na siebie uwagi i wyróżnienia się na tle konkurencji.

Tymczasem Coca-Cola nie ogłosiła na razie planów pozbycia się słodzika z niskokalorycznej wersji swojego napoju. Zapewne jest to jednak jedynie kwestią czasu.

_ DG _

Zobacz także: Jak się produkuje Coca-Colę?

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.