Pamiętacie czasy budek telefonicznych? W Warszawie została już tylko jedna

Pamiętacie czasy budek telefonicznych? W Warszawie została już tylko jedna18.07.2016 07:04
Źródło zdjęć: © PAP - Darek Delmanowicz

Pamiętacie czasy, kiedy trzeba było szybko przejść do konkretu i kończyć rozmowę bo uciekały nam impulsy na karcie? To już zamierzchła przeszłość - o ile bowiem w stolicy wciąż działa kilka publicznych aparatów telefonicznych, tak czynna budka telefoniczna pozostała już tylko jedna.

Te momenty, kiedy trzeba było szybko przejść do konkretu i kończyć rozmowę bo uciekały nam impulsy na karcie - to już zamierzchła przeszłość. O ile bowiem w stolicy wciąż działa kilka publicznych aparatów telefonicznych, tak czynna budka telefoniczna pozostała już tylko jedna.

Telefony uruchomiono w Warszawie 134 lata temu - 13 lipca 1882 roku. Odpowiedzialna była za to firma The International Bell Telephone Company. Od 2011 roku operatorzy nie mają obowiązku utrzymywania publicznych telefonów, czyli tzw. budek telefonicznych. Orange chętnie z tego przywileju korzysta, z roku na rok zmniejszając liczbę budek, które i tak już od kilku lat można uznać za relikt przeszłości - podaje serwis _ Telepolis _. Natomiast _ Wyborcza _ przytacza rozmowę z dyrektorem szpitala psychiatrycznego przy Nowakowskiego, gdzie jeszcze miesiąc temu na każdym oddziale można było skorzystać z aparatu telefonicznego. W tej chwili został tylko jeden. Powód? Za małe zainteresowanie korzystających.

- Wyprosiłem, by został jeden aparat na izbie przyjęć - mówi Andrzej Mazur, dyrektor szpitala. - Jest potrzebny, bo czasami trafiają do nas pacjenci, którzy nie mają komórki albo bateria im się rozładowała, a muszą zadzwonić do rodziny - czytamy.

Mimo próśb, jak czytamy w serwisie Twitter, także wobec budki na warszawskim lotnisku nie było litości. Niegdyś trzeci najbardziej "zapracowany" aparat telefoniczny w kraju dzisiaj jest już tylko wspomnieniem podróżnych, którzy mieli okazję z niego skorzystać.

Stanowisko rzecznika Orange jest jednak jasne i ciężko się z nim nie zgodzić.

W 2002 roku w stolicy działało ponad 5 tys. publicznych telefonów, ale już w 2015 roku ich liczba spadła do 260. Obecnie działa zaledwie 41 aparatów, z czego 37 z nich znajduje się w szpitalach. Sprawna i w pełni działająca pozostała za to już tylko jedna budka telefoniczna, w Urzędzie Pocztowym przy ul. Świętokrzyskiej. Jak podaje Wyborcza, przed wybuchem II wojny światowej, w stolicy działało ok. 3. tys. budek telefonicznych. Na telefon mogli sobie pozwolić nieliczni - ci, których było stać na nietani abonament. Do 1989 roku opłacało się liczbę połączeń, a nie ich długość.

Jeszcze pod koniec listopada 201. informowano, że Orange Polska pozostawi po jednym automacie telefonicznym w każdej gminie. Jak informował wówczas rzecznik Orange, nie brakowało aparatów, które w ciągu miesiąca nie były wykorzystane ani razu.

W Belgii ostatnią budkę telefoniczną zdemontowano w czerwcu 201. roku. Siedemnaście lat wcześniej, w 1998 roku, w tym kraju było ich około 180 tysięcy.

słk

WP / Telepolis / Wyborcza

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.