Ożywienie w bankowości internetowej

Ożywienie w bankowości internetowej27.09.2013 09:25
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Coraz więcej Polaków ma dostęp do bankowości internetowej i aktywnie z
niego korzysta - wynika z raportu NetB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich. Na koniec
drugiego kwartału br. liczba osób, które miały podpisaną umowę na taką usługę przekroczyła 21 mln.

Autorzy raportu poinformowali, że na koniec drugiego kwartału br. liczba klientów indywidualnych, mających podpisaną umowę bankowości internetowej wyniosła nieco ponad 21,1 mln. To o ponad 65. tys. umów tego typu więcej, niż na koniec poprzedniego kwartału i o 2 mln więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Oznacza to wzrost odpowiednio o 3,21 proc. i 10,22 proc.

Z danych wynika ponadto, że liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wśród klientów indywidualnych również okazała się wyższa. "W ciągu trzech miesięcy ich liczba wzrosła o 56. tys. (5 proc. kwartał do kwartału), co pozwala przypuszczać, że niemal wszyscy nowi użytkownicy bankowości internetowej zaczęli aktywnie korzystać z tej usługi i logowali się w swoim banku przynajmniej raz w miesiącu" - wskazano w czwartkowym komunikacie nt. badania.

"Dane te mogą stanowić oczekiwany zwiastun ożywienia gospodarczego. Odnotowany wzrost zarówno w przypadku nowych kont dostępnych przez internet, jak i kart płatniczych, coraz częściej wyposażonych w funkcje płatności zbliżeniowych pokazuje, że obserwacje z poprzedniego kwartału mogły być jedynie chwilowymi zawirowaniami" - ocenił prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz.

Dodał też, że z badania wynika, iż coraz więcej osób przekonuje się do korzystania z bezgotówkowych form płatności z udziałem nowoczesnych, bezpiecznych i wygodnych instrumentów płatniczych.

Autorzy raportu podkreślili, że w drugim kwartale br. zmniejszyła się średnia wartość przelewów wśród klientów indywidualnych - do 1,2 tys. zł, co stanowiło wynik niższy zarówno w ujęciu kwartalnym, jak i rocznym. Ocenili oni, że spadek średniej wartości płatności kanałem internetowym na jednego aktywnego klienta wynika z gwałtownego wzrostu liczby aktywnych klientów indywidualnych.

Z raportu wynika też, że jeśli chodzi o przedsiębiorców korzystających z bankowości internetowej, liczba umów na takie usługi również wzrosła, choć mniej niż w przypadku klientów indywidualnych. "Liczba nowych umów wzrosła o 1,7. proc. w ujęciu kwartalnym (2,82 proc. rdr) jednak aktywność przedsiębiorców w dalszym ciągu ulegała osłabieniu. Liczba aktywnych klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw wyniosła na koniec drugiego kwartału br. 1,095 mln" - wskazano w raporcie.

Dodano, że z powrotem ożywienia gospodarczego należy spodziewać się, iż dynamika przyrostu kont w tym segmencie się poprawi.

W raporcie wskazano ponadto, iż w porównaniu do pierwszego kwartału tego roku, w którym pobity został ustanowiony w 200. r. rekord liczby wydanych kart (33,21 mln), w drugim kwartale br. liczba kart płatniczych wzrosła o kolejne 757,6 tys. (2,25 proc.) i wynosi 34,4 mln. W ujęciu rocznym liczba kart płatniczych wzrosła o 1,73 mln, czyli o 5,29 proc.

Wraz ze wzrostem liczby kart płatniczych wzrosła też liczba (o 50,7. mln, tj. o 9,99 proc.) oraz wartość (o 9,93 mld zł, tj. o 10,13 proc.) transakcji wykonanych kartami płatniczymi.

Z kolei w przypadku kart zbliżeniowych odnotowano systematycznych wzrost ich liczby. "Według naszych prognoz w stosunku do poprzedniego kwartału wzrost ten wyniósł ok. 7 proc. (o 1,1. mln kart). W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku wzrost ten wyniósł około 51 proc. (o prawie 6 mln kart)" - czytamy w raporcie.

Dodano, że wzrostowi liczby kart zbliżeniowych towarzyszy rozwój infrastruktury pozwalającej na korzystanie z tej formy dokonywania transakcji. W ciągu ostatniego kwartału liczba terminali wzrosła o około 1. tys. (12,5 proc.), a w ciągu roku o 58 tys. (75,32 proc.). Udział terminali zbliżeniowych w ogólnej liczbie terminali zbliża się do 50 proc.

Źródło: PAP, SW, WP.PL

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.