Oto najpopularniejsze hasła 2013 roku

Oto najpopularniejsze hasła 2013 roku03.02.2014 09:30

Utrzymujące się przez lata na drugim miejscu wśród użytkowników komputerów, hasło "123456" wyprzedziło "hasło", aby stać się najbardziej popularnym na świecie – i zarazem najgorszym hasłem w 2013 roku.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)

Hasło "hasło" spadło na drugie miejsce, będąc wcześniej przez 2 lata na miejscu pierwszym, jak donosi Splashdata - firma zabezpieczająca, która zebrała roczną listę najgorszych wyborów haseł w sieci. Adobe było nieświadomie głównym dostawcą materiału dla najnowszego badania po tym jak straciła informacje o 48 mln użytkowników, podczas wyniszczającego naruszenia bezpieczeństwa pod koniec 201. roku. Po bliższej analizie wycieku danych ujawniono, że ​​w zeszłym roku użytkownicy zabezpieczali prywatne informacje o swojej tożsamości on-line używając bardzo oczywistych haseł.

Większość z tych haseł nie jest przechowywana w postaci skrótów, ale w postaci zwykłego tekstu i to w dodatku bardzo słabego, przez co są łatwe do odgadnięcia. Wśród najłatwiejszych do złamania są słowa i wyrażenia występujące w słownikach.

Najgorsze wybory haseł określone przez SplashData w 201. roku to hasła:

123456 password 12345678 qwerty abc123 123456789 111111 1234567 iloveyou adobe123 123123 admin 1234567890 letmein photoshop 1234 monkey shadow sunshine 12345 password1 princess azerty trustno1 000000

Otwarte drzwi dla złodzieja

Pomysłowość hakerów i ich umiejętne wykorzystywanie programów stanowią tylko jedną z przyczyn masowego wycieku danych. Zdecydowanie groźniejsza jest działalność samych użytkowników komputerów, którzy dla własnej wygody lub z braku wiedzy nie zabezpieczają odpowiednio dostępu do poufnych informacji.

Co więcej, ustawiane hasło uzależniają od miejsca, do którego chcą się zalogować. A zatem jeśli jest to komputer firmowy to hasłem może okazać się nazwa firmy, jeśli portal muzyczny - nazwa ulubionego zespołu, portal filmowy - ulubiony film.

Jak stworzyć silne hasło

Aby jak najlepiej zabezpieczyć własne dane, należy trzymać się pewnych podstawowych zasad przy tworzeniu hasła:
- Nie stosuj haseł słownikowych (wykorzystując jedynie istniejące wyrazy)
- Użyj w haśle każdego możliwego rodzaju znaku (wielkie i małe litery, cyfry, symbole)
- Pamiętaj o zależności, że im dłuższe hasło, tym silniejsze
- Nie stosuj haseł domyślnych
- Nie używaj tzw. jednego dyżurnego hasła (modyfikowanego w zależności od wymogów systemu bezpieczeństwa danego portalu lub programu)
- Zmieniaj hasła przynajmniej co kilka miesięcy
- Nie używaj w hasłach słów bezpośrednio kojarzących się z użytkownikiem

Źródło: CHIP.PL / JG, WP.PL

-/jg/jg

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Satya Nadella prosi Billa Gatesa o pomoc"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.