Operatorzy telewizyjni nie dają Polakom wyboru. Jesteśmy gorsi? Rumuni tak mają!

Operatorzy telewizyjni nie dają Polakom wyboru. Jesteśmy gorsi? Rumuni tak mają!16.01.2013 12:28
Źródło zdjęć: © cyfraplus.pl

Operatorzy telewizji kablowych oraz cyfrowych platform satelitarnych na potęgę sprzedają swoim klientom zewnętrzne dekodery, które nie dla każdego mogą okazać się dobrym wyborem.

Czasy analogowej telewizji w Polsce odeszły na dobre. Cyfrowe platformy satelitarne działają od lat. Kablówki również od dawna stawiają na sygnał cyfrowy i nawet jeśli nasz operator wciąż nadaje analogowo, coraz częściej zachęca do przejścia na tzw. cyfrówkę. Operatorzy telewizji kablowych oraz cyfrowych platform satelitarnych na potęgę sprzedają swoim klientom zewnętrzne dekodery, które nie dla każdego mogą okazać się dobrym wyborem. Takie rozwiązanie ma wiele wad, a przecież nowoczesne telewizory standardowo wyposażone są w złącze, dzięki któremu nie ma konieczności instalowania zewnętrznego dekodera.

Zapytaliśmy największych operatorów telewizji kablowych oraz satelitarnych platform cyfrowych, dlaczego Polacy są zmuszani do korzystania z zewnętrznych dekoderów. Okazało się, że nie zawsze jesteśmy skazani na ustawianie popularnych "skrzynek" pod telewizorem. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiedni moduł CI+ z czytnikiem karty abonenckiej i możemy zacząć cieszyć się telewizją bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń - oczywiście jeśli dostawca telewizji oferuje taką usługę.

Cyfra Plus również posiada w swojej ofercie moduł CI+. U operatora urządzanie kosztuje 19. zł. Oczywiście odpowiedni moduł można kupić także we własnym zakresie, ale w przypadku konieczności jego wymiany z powodu zmiany warunków technicznych, musimy liczyć się z poniesieniem dodatkowego kosztu.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w telewizji n. Abonenci tej platformy nie mają możliwości skorzystania z modułów CI+. Takie moduły dostępne są tylko w usłudze telewizji na kartę (TNK).

A jak wygląda sytuacja w popularnych kablówkach? Multimedia Polska nie korzysta z kart CI i w najbliższym czasie nie planuje udostępniać oferowanych przez siebie usług za pomocą tych kart. Dlaczego? Adam Gruberski z biura PR Multimedia Polska przedstawił nam trzy argumenty przeciw modułom CI.

- Mimo rozwoju technologicznego dekodery ciągle stanowią najlepszy przekaźnik sygnału cyfrowego. Dlaczego? Karta CI tak naprawdę służy wyłącznie do transmisji kanałów live. Dekodery udostępniane przez Multimedia Polska oferują szereg innych funkcjonalności telewizji cyfrowej jak wideo na żądanie czy też telewizja interaktywna aMazing, niedostępnych wciąż poprzez CI - powiedział Gruberski.

Zwrócił uwagę, że kiedy Multimedia Polska wdrażała telewizję cyfrową, na rynku nie było jeszcze popularnych dzisiaj telewizorów SmartTV ze złączem Common Interface. - Oferowane przez nas dekodery dawały więc jedyną możliwość dostępu do usługi telewizji cyfrowej - dodaje Adam Gruberski. - Kolejną przeszkodą przy wdrożeniu przez naszą firmę kart CI jest ciągle niska penetracja rynku przez telewizory ze SmartTV - zbyt mała liczba naszych abonentów posiada "inteligentne" odbiorniki - zauważa.

Vectra również stawia na dekodery. Dlaczego? Przede wszystkim obawia się o jakość i bezpieczeństwo swoich usług. - Vectra dzięki oferowaniu dekoderów ma pewność, że wszystkie usługi cyfrowe, w tym EPG (elektroniczny przewodnik po programach), planowanie nagrań itp. działają stabilnie - odpowiada na pytania Wirtualnej Polski Monika Żelazko z biura PR Vectry. Firma wierzy w swój interfejs użytkownika, który ma być intuicyjny i łatwy w obsłudze nawet dla tych, którzy nie są zaawansowani technicznie. - W przypadku modułów CAM, sposób działania DTV w dużej mierze zależy od rodzaju telewizora i zastosowanych tam rozwiązań (np. sposób prezentacji EPG, obsługa planowania nagrań, szybkość "wtunowania się" kanałów telewizyjnych, czyli ich przełączania). Oznacza to, że operator usługi telewizji cyfrowej nie ma wpływu na wiele parametrów, które decydują o ocenie jakości usługi przez końcowych użytkowników. - dodaje Żelazko.

- Kolejnym aspektem jest kwestia wymagań dotyczących bezpieczeństwa kontentu telewizyjnego, które musimy zapewnić na podstawie naszych umów licencyjnych. Wraz ze wzrostem liczby telewizorów umożliwiających nagrywanie programów telewizyjnych, ta kwestia stała się szczególnie istotna. Owszem Operator może ustawić swoje rozwiązanie w taki sposób, aby zablokować możliwość nagrywania dla modułów CAM, ale według nas nie jest to rozwiązanie problemu, a jedynie oferowanie "niedoskonałego" produktu telewizji cyfrowej. Dlatego też na tę chwilę zadecydowaliśmy się pozostać przy zewnętrznych dekoderach cyfrowych, które nie mają takich ograniczeń i co więcej, pozwalają nam na wprowadzenie kolejnych usług, takich jak VoD (wideo na żądanie), czy internetowych widgetów (prognoza pogody, horoskop itp.) - komentuje dalej Monika Żelazko. Mimo to operator nie wyklucza wprowadzenia do oferty modułów CI+.

W UPC sytuacja wygląda inaczej. Choć abonenci w Polsce na razie skazani są na zewnętrzne dekodery, Lidia Stępińska-Ustasiak, rzecznik prasowy UPC Polska przekazała nam dobrą wiadomość w kwestii kart CI+. - UPC Polska planuje udostępnienie modułu CI klientom w najbliższych miesiącach, a obecnie prowadzi testy przygotowujące wprowadzenie rozwiązania na rynek. Moduł CI+ jest dostępny na kilku rynkach UPC, w tym od niedawna także w Rumunii i na Węgrzech - dodaje Stępińska-Ustasiak. Niestety na ten moment UPC nie jest w stanie podać żadnych konkretnych szczegółów nowej oferty.

Źródło: SW, WP.PL

sw/gb/sw

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.