Operatorzy kombinują jak mogą. Quo vadis, telefonio komórkowa?

Operatorzy kombinują jak mogą. Quo vadis, telefonio komórkowa?21.08.2015 07:25
Źródło zdjęć: © Fotolia / blackzheep

Przedsiębiorstwa z sektora telekomunikacyjnego szukają nowych źródeł przychodów. Według danych UKE tylko w ubiegłym roku polski rynek telekomunikacyjny skurczył się o 2,6 proc. Jego wartość wyniosła 39,2 mld zł. Według spółki Audytel wzrost może zapewnić współpraca z innymi branżami, np. bankowością, lub wykorzystanie usług w technologii chmury. Niezależnie od tego rynek czeka stopniowa konsolidacja. Dzięki niej możliwe jest obniżenie kosztów i utrzymanie konkurencyjności.

- Na rynku usług telekomunikacyjnych prawie nic się już nie dzieje. To znaczy wszystkie usługi dosyć dobrze znamy, wyklarowały się i operator w zasadzie trochę nie ma pola wyboru, żeby sprzedawać lepszą usługę telefonii mobilnej albo szybszy internet - mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Grzegorz Bernatek, kierownik projektów analitycznych w spółce Audytel.

Ekspert zwraca uwagę na wysokie nasycenie rynku. Większość konsumentów już teraz korzysta z pełnej palety produktowej i firmom trudno jest znaleźć popyt na kolejne usługi. W ocenie Grzegorza Bernatka przedsiębiorstwa telekomunikacyjne mogą obrać dwie drogi dalszego rozwoju.

- Pierwsza to jest wielorakie łączenie usług, czy to finansowych, czy sprzedaży energii elektrycznej, czy może jakichś innych usług, dołączanie ich do usług telekomunikacyjnych - mówi.

Efekt synergii oraz zwiększenie skali może spowodować, że pakiet oferowanych usług okaże się lepiej postrzegany przez konsumentów niż oferta pojedynczych usług. Przykładem jest tutaj łącznie telefonii komórkowej z usługami bankowymi.

- Drugą szansą jest wykorzystanie nowego rynku, rynku usług w chmurze, i oferowanie usług informatycznych i dla gospodarstw domowych, czyli użytkowników indywidualnych i dla przedsiębiorstw - tłumaczy przedstawiciel Audytela.

Rozmówca wylicza tutaj szereg takich usług, jak przechowywanie danych, obróbka zdjęć czy wideo. Oferowane przez operatora aplikacje mogą zyskać zainteresowanie odbiorców oraz zapewnić takiej spółce dodatkowe przychody. Dużo większy potencjał usług oferowanych w chmurze ekspert widzi jednak w przypadku klientów biznesowych, głównie małych firm.

- Tam zapotrzebowanie na systemy do fakturowania, zarządzania projektami, systemy związane z obsługą firm, ich codzienną działalnością jest naprawdę duże i oferowanie takich aplikacji przez internet na pewno spotka się z dużym zainteresowaniem.

Prognozy Audytela zakładają, że rynek usług oferowanych w chmurze postrzegany jako całość będzie rósł w najbliższym czasie między 10 a 20 proc. Jeszcze wyższy będzie przyrost dotyczący sprzedaży aplikacji internetowych. Ten segment osiągnie ponad 20 proc. wzrostu rocznie.

- Cały sektor telekomunikacyjny stoi przed problemem zmniejszania kosztów swojej działalności. To, że rynek podstawowych usług telekomunikacyjnych spada od kilku lat, powoduje, że operatorzy szukają możliwości oferowania coraz bardziej konkurencyjnych usług - mówi analityk, pytany o perspektywy sektora w Polsce.

Według raportu UKE, wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 roku wyniosła 39,2 mld złotych. W stosunku do poprzedniego roku wielkość przychodów spadła o 2,6 proc. Tegoroczne prognozy zakładają skurczenie się rynku o kolejne 0,5 proc.

- Najlepszym sposobem na obniżenie kosztów jest konsolidacja. Nasz polski rynek telekomunikacyjny jest bardzo rozdrobniony, działa na nim kilkakrotnie więcej podmiotów niż na dojrzałych rynkach zachodnioeuropejskich - wskazuje kierownik projektów analitycznych Audytela.

Przykładem działań konsolidacyjnych na krajowym rynku jest przejęcie spółki TK Telekom przez Netię. Wartość przeprowadzonej w lipcu transakcji wyniosła 222 mln zł.

- Myślę, że co roku będzie pojawiało się kilka takich informacji, 2-3 podmioty różnej wielkości będą przejmowane przez większe spółki - prognozuje ekspert.

Analityk porusza również kwestię niskich wydatków na informatykę w polskich firmach. W stosunku do zachodnich krajów jest to nawet pięciokrotnie mniej. Braki nie muszą być jednak przeszkodą.

- Czasami spółki, które do tej pory nie miały pieniędzy albo przegapiły jakiś moment na inwestycję, nie wchodzą dzięki temu w technologie, które są już w tej chwili uznawane za niewłaściwe albo które nie są perspektywiczne - mówi Grzegorz Bernatek.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Koniec z prześwietlonymi zdjęciami

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.