Oglądanie telewizji zwiększa zamiłowanie nastolatków do fast foodów

Oglądanie telewizji zwiększa zamiłowanie nastolatków do fast foodów27.10.2015 08:51
Źródło zdjęć: © Fotolia | arska n

Od momentu kiedy powstała telewizja, bardzo szybko zyskała popularność, stając się nieodłącznym elementem naszego życia. Niestety zbyt częste oglądanie telewizji, gdzie możemy zobaczyć reklamy czy programy na temat jedzenia, może mieć faktyczny wpływ na problemy związane z jedzeniem, aktywnością fizyczną i wagą.

Okazuje się, że to, ile czasu nastolatek spędza przed telewizorem, wpływa na jego postrzeganie... fast foodów. Im więcej godzin dziennie spędzonych na oglądaniu programów TV, tym częściej nabierają ochoty, aby sięgnąć po dany produkt. Do takich wniosków doszli naukowcy z dwóch amerykańskich uczelni: American University's Kogod School of Business i Stony Brook University. Swoje obserwacje opisali na łamach "Appetite".

Programy telewizyjne i reklamy prezentujące konsumpcję tzw. fast foodów bardzo często skierowane są właśnie do młodych osób, głównie nastolatków. Natomiast prawie nigdy nie wspomina się w nich o jakichkolwiek negatywnych skutkach jedzenia tego typu żywności. „W naszym badaniu pokazaliśmy, że duża ilość czasu spędzana każdego dnia przed telewizorem może się przyczynić do wypaczenia opinii dzieci i nastolatków na temat konsekwencji żywienia się fast foodami i prowadzić do rozwoju negatywnych zachowań w tym zakresie”. - mówi prof. Cristel Russell, jeden z autorów badania.
Wraz ze swoim zespołem naukowiec obserwował ponad 100. nastolatków, którzy deklarowali, że oglądają telewizję po kilka godzin dziennie. Badacze chcieli sprawdzić, czy istnieje związek pomiędzy czasem spędzonym przed TV a przekonaniami dotyczącymi tzw. śmieciowego jedzenia.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia / olgavolodina)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia / olgavolodina)

_ „Młodzież spędzająca dużo czasu przed ekranem telewizora zaczynała wierzyć, że jedzenie fast foodów, wbrew temu, czego uczą rodzice, nie jest niezdrowe. W związku z tym, rosło wśród niej spożycie śmieciowego jedzenia, co, jak wiemy, przyczynia się do jeszcze szybszego rozwoju rozwoju opanowującej świat epidemii otyłości” _ - wyjaśnia prof. Russell.

Wyniki potwierdziły przypuszczenia naukowców: częste oglądanie telewizji rozwijało w młodych osobach przekonanie, że konsumpcja fast foodów ma dużo pozytywnych i bardzo mało negatywnych skutków. I że to, co powtarzają im rodzice na temat szkodliwości żywienia się w ten sposób, nie jest prawdą.

_ „Biorąc pod uwagę silny związek pomiędzy oglądaniem telewizji i niezdrowymi nawykami żywieniowymi młodych ludzi, uważamy, że osoby zajmujące się zdrowiem publicznym powinny podjąć szybkie i radykalne działania w celu ograniczenia ilości reklam fast foodów oraz lepiej monitorować programy telewizyjne pod kątem zamieszczania scen z udziałem takiego jedzenia” _- podkreśla Russell.

Tymczasem z badań Instytutu Żywności i Żywienia zrealizowanych w ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy wynika, że ponad 2. proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce ma nadmierną masę ciała. W latach 70-tych poprzedniego wieku nadwagę notowano u mniej niż 10 proc. dzieci. Obecnie co piąte dziecko w wieku szkolnym boryka się z nadwagą lub otyłością. Jak pisze „Gazeta Wyborcza” rekord bije województwo mazowieckie, gdzie 32 proc. dzieci ma największą nadwagę. Niestety otyłość dewastuje nasze zdrowie. Jest główną przyczyną takich chorób przewlekłych, jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia, nowotwory złośliwe, kamica żółciowa, zaburzenia hormonalne oraz tzw. nocny bezdech.
Dlatego w telewizji programy czy reklamy związane z fast foodami powinny być przedstawiane w prawdziwym świetle i pokazywać, że zbyt częste spożywanie niezdrowego jedzenia wpływa negatywnie na nasz organizm. "Jest to niezbędne do skorygowania błędnych wyobrażeń młodzieży na ten temat. Warto się też skupić na przemycaniu w programach dla młodzieży pozytywnych wzorców, np. tego, jak fajne i zdrowe jest jedzenie warzyw i owoców. Lokowanie produktu to wielka potęga, o ogromnej sile oddziaływania na widza, szczególnie w młodym wieku, dlatego warto wykorzystać ją w odpowiedni sposób" - uważa profesor.

Zobacz czego nie powinny jeść dzieci?

_ Źródło: PAP / kap / mrt / Wyborcza/ IZZ / doz _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.