Nowy sposób na korki

Nowy sposób na korki06.11.2013 08:16
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Nowy program, zintegrowany z systemem cruise control, może zapobiec powstawaniu na autostradach korków, które nie mają wyraźnej przyczyny.

Naukowcy przyglądają się ruchowi drogowemu na autostradach od dawna. Już w latach 30. ubiegłego wieku zauważyli, że czasami na drogach szybkiego ruchu powstają korki, które nie są spowodowane żadną rzeczywistą przeszkodą – wypadkiem lub robotami drogowymi. Każdy kierowca kiedyś doświadczył podobnego zdarzenia: w jednej chwili stoi się w olbrzymim korku, a w drugiej ruch po prostu wraca do normalności, bez żadnej wyraźnej przyczyny.

Do tej pory naukowcom udało się jedynie opracować kilka matematycznych modeli tego zjawiska, ale teraz prawdopodobnie znaleźli rozwiązanie.

System Adaptive Cruise Control (w skrócie ACC lub ICC –. inteligent cruise control) pozwala na ustalenie i automatyczne utrzymywanie stałej prędkości samochodu i odległości od pojazdu znajdującego się z przodu. Takie systemy są obecnie oferowane jako opcjonalne wyposażenie w samochodach niemal wszystkich popularnych marek. Berthold Horn z MIT zaprezentował algorytm, który dodatkowo dopasowuje prędkość i odległość do samochodu jadącego z tyłu – Horn opisuje to jako „kontrolę dwustronną”.

Horn wyjaśnia, że korki na autostradach, które powstają niejako same z siebie –. ich przyczyna nie leży w wypadku bądź pracach remontowych – są wynikiem niejednostajnego prowadzenia samochodów przez kierowców. „Jeżeli pojawi się zakłócenie, na przykład ktoś na moment mocno zahamuje, zakłóci to ruch za nim – a im dalej od źródła, tym zakłócenie będzie silniejsze – powiedział naukowiec. - To system chaotyczny. Niewielkie zakłócenie może spowodować silną reakcję”.

Horn opracował algorytm w oparciu o własne doświadczenia związane z niewytłumaczalnymi zatorami na autostradzie, którą dojeżdża do pracy. Do swojego modelu włączył szereg czynników, takich jak pożądana prędkość, czas reakcji kierowców czy ich skłonność do przyspieszania. W efekcie opracował system, który dzięki ulepszonemu systemowi ACC pozwoli na zminimalizowanie powstających zakłóceń i ich efektów –. ale będzie on działał poprawnie tylko wtedy, kiedy większość aut na drodze będzie używać „dwustronnej kontroli”.

W tej chwili systemy ACC pozostają jedynie opcjonalnym wyposażeniem aut z wyższej półki i nie są tanie –. od ich dostępności zależy poprawne działanie algorytmu w przyszłości.

Źródło: PAP, SW, WP.PL

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.