Nowy samolot hybrydowo-elektryczny MIT. Może pomóc uratować tysiące ludzi rocznie

Nowy samolot hybrydowo-elektryczny MIT. Może pomóc uratować tysiące ludzi rocznie15.01.2021 12:09
Wizualizacja nowego samolotu hybrydowo-elektrycznego MIT
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Naukowcy z MIT opracowali projekt nowego hybrydowo-elektrycznego samolotu, który może zmniejszyć zanieczyszczenie lotnicze o 95 proc. Zdaniem badaczy "projekt mógłby zmniejszyć liczbę zgonów związanych z takim zanieczyszczeniem o 92 proc."

Inżynierowie z MIT opracowali nową koncepcję napędu samolotu, który byłby w stanie emitować mniej tlenków azotu (NOx), co mogłoby spowodować obniżenie zanieczyszczeń lotniczych nawet o 95 proc. Zgodnie z informacjami podanymi na stronie MIT, tym samym przyczyniłby się do zmniejszenia liczby przedwczesnych zgonów związanych z zatruciem gazem o 92 proc. 

Wcześniejsze badania wykazały, w jaki sposób chemikalia wytwarzane przez globalne lotnictwo są powiązane z 16 000 przedwczesnych zgonów rocznie, ale nowy projekt MIT hybrydowego samolotu elektrycznego może znacząco wpłynąć na te liczby.

Zgodnie ze wpisem na blogu MIT, koncepcja wywodzi się z systemów kontroli emisji stosowanych już w pojazdach transportu naziemnego, np. ciężarówkach z silnikiem Diesla. Współczesne samoloty używają silników odrzutowych, do których niestety niemożliwe jest stosowanie urządzeń kontrolujących emisję spalin ze względów bezpieczeństwa.

Dlatego nowo zaproponowana koncepcja MIT może być przełomowa. Silnik hybrydowo-elektryczny MIT integruje turbinę gazową z ładownią samolotu. Dzięki temu mogłaby ona zasilać generator znajdujący się na pokładzie (w ładowni) samolotu i tym samym wytworzyć energię elektryczną.

Energia mogłaby być wykorzystywana do napędzania elektrycznych śmigieł. Z kolei emitowane przez turbinę NOx mogłyby wpadać do układu kontroli emisji, podobnie jak ma to miejsce w silnikach Diesla. Naukowcy przyznają, że "to ogromne wyzwanie inżynieryjne, ale nie ma fundamentalnych ograniczeń fizycznych". 

Zobacz: Zmiany klimatyczne: Posłuchamy ich dzięki urządzeniom rejestrującym drgania ziemi [Wideo]

Specyfikacje projektu obejmują kilka analiz potencjalnych kosztów paliwa oraz wpływu na środowisko i ludzkie zdrowie. Odkrycia zespołu MIT zostały opublikowane w czasopiśmie Energy and Environmental Science, ale prace nad podobnymi projektami trwają od 2015 roku. 

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.