Nowy rodzaj ataku na klientów banków

Nowy rodzaj ataku na klientów banków10.02.2012 09:55
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Nowy typ ataku - przy pomocy specjalnego złośliwego kodu o nazwie "Man In The Browser” - pozwala na przejęcie kontroli nad kontem online użytkownika.

Raport dotyczący najnowszego zagrożenia bankowości online opublikowała BBC. Według ustaleń wymienionych w raporcie analityków bezpieczeństwa, chodzi o specyficzny atak, dokonywany przy pomocy złośliwego kodu (malware).

Źródła ataku

Kod ten znajduje się na stronach opanowanych przez hakerów, zwykle powiązanych z pornografią, ale występuje także na zwykłych stronach i portalach przez nich przejętych. Jest także rozsyłany przez e-maile. Jest trudno wykrywalny - w testach przeprowadzonych przez analityków standardowe oprogramowanie antywirusowe nie dostrzegło tego złośliwego kodu i nie usiłowało go usunąć.

banki online powinny wprowadzić taki sam rodzaj uwierzytelniania, jaki stosują organizacje kart płatniczych

Przebieg ataku

Malware, po znalezieniu się w komputerze ofiary, osadza się w przeglądarce internetowej, przy czym rodzaj przeglądarki (IE, Firefox, Opera, Chrome) nie stanowi dla niego różnicy, podobnie jak nie jest ważny rodzaj dostępu do konta bankowego spod przeglądarki. Oznacza to, że wszystkie banki są zagrożone tym typem ataku.

Działając jak koń trojański malware staje się swoistym "interfejsem" pomiędzy przeglądarką użytkownika, a rzeczywistą stroną bankową. Niektóre wersje tego trojana mogą zmieniać wyświetlane dane dotyczące konta - na pierwszy rzut oka użytkownik myśli, że jego bankowość online działa prawidłowo.

Inne wersje "Man In the Browser" oferują użytkownikowi "trening w najnowszym rodzaju bankowego zabezpieczenia przed oszustem", który jest niczym innym, jak próbą wyciągnięcia nieznanego hakerom PIN-u generowanego przez urządzenia uwierzytelniające (tokeny), stosowane w wielu bankach. W przypadku autoryzacji przez token zagrożone są ostatnie wykonywane transakcje, ponieważ generowany przez token kod ważny jest tylko 3. sekund.

Powód efektywności trojana

Jak stwierdzili nieoficjalnie analitycy w rozmowie z BBC, sukces trojana spowodowany jest tym, że rozchodzi się ze źródła nieznanego jako "zagrażające rozsyłaniem malware" i komunikuje się z serwerami, których numery IP nie znajdują się na czarnych listach botnetów lub serwerów kryminalnych.

Według Computerworld, obecnie producenci największych pakietów antywirusowych testują sposoby wykrywania malware, ale ukrywanie serwerów kontroli i nadzoru, do których przesyła ono informacje, wśród serwerów o bezpiecznym IP utrudnia te działania.

Banki wdrażają własne zabezpieczenia

W wypowiedzi dla BBC Mark Bowerman z brytyjskiej organizacji Financial Fraud Action przyznał, że banki próbują takim działaniom zapobiec, poprzez własne oprogramowanie zabezpieczające przed oszustwem. Podgląda ono transakcje przeprowadzane przez użytkowników, aby wychwytywać w porę ślady "nienormalnej aktywności bądź dziwnych działań". Organizacja ta szacuje, że tylko w pierwszych 6 miesiącach 201. roku użytkownicy bankowości online w Wielkiej Brytanii stracili na skutek działania podobnych trojanów 16,9 mln funtów.

Jak powiedział magazynowi "Technology Review" niezależny analityk bezpieczeństwa Bruce Schneier, rozwiązania do dodatkowego uwierzytelniania, takie jak tokeny, sprawdzają się tylko wtedy, kiedy przyporządkowane są do określonego człowieka, co oznacza, że banki online powinny wprowadzić taki sam rodzaj uwierzytelniania, jaki stosują organizacje kart płatniczych.

Jak twierdzą analitycy, jeśli w pakietach oprogramowania zabezpieczającego Internet security bezpieczeństwo zostanie ustawione na poziom maksymalny, wówczas zagrożenie zostanie zlikwidowane. Problemem jednak stanie się wówczas zablokowanie wielu koniecznych programów, które oprogramowanie uzna za zachowujące się w sposób niebezpieczny.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.