Nowoczesne auta są zabezpieczone jak komputery z lat 80.

Nowoczesne auta są zabezpieczone jak komputery z lat 80.19.09.2014 13:55

Jeden z czołowych amerykańskich ekspertów od spraw bezpieczeństwa ostrzega, że chociaż nasze auta są dziś zlepkiem nowych technologii, ich zabezpieczenia tkwią wciąż w latach 80.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)

Profesor Andry Rakotonirainy z Uniwersytetu w Queensland uważa, że wprawdzie samochody są coraz bezpieczniejsze dla pasażerów oraz kierowcy, a producenci prześcigają się w umieszczaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki, nie nadążają za tym zabezpieczenia przed hakerami. „Ochrona aut tak naprawdę nie istnieje. Jest na poziomie, który systemy komputerowe miały w latach 80. Podstawowe wymogi bezpieczeństwa, takie jak uwierzytelnianie, poufność i integralność nie są ich mocną stroną” - wyjaśnia prof. Rakotonirainy. „Oznacza to, że pojazdy stają się coraz bardziej połączone i niezależne, a skoro zyskały możliwość komunikacji z innymi pojazdami oraz infrastrukturą przez sieci bezprzewodowe, zagrożenie cyberatakami naraża na szwank ochronę ludzi oraz ich bezpieczeństwo” - mówi ekspert.
Zgodnie z relacją prof. Rakotonirainy’ego wszystkie nowe samochody są wyposażone w rozwiązanie CAN-BUS, spełniające funkcję mózgu maszyny, pozwalając „mikrokontrolerom w aucie na wzajemną komunikację”. CAN-BUS może zostać użyty do kontrolowania czegokolwiek: od poduszek powietrznych i kontroli trakcji po system kierowniczy i hamulce.

A przyszłość niesie kolejne nowinki techniczne. „Rozwój inteligentnych systemów transportowych oznacza, że samochody przyszłości będą standardowo podłączone do sieci bezprzewodowych i zaoferują wyższy poziom automatyzacji. Przykładowo, auta będą bezprzewodowo połączone z innymi autami. Jeśli jeden się zatrzyma, do kierowców jadących za nim może zostać wysłane ostrzeżenie, żeby zwolnili albo pojazdy automatycznie przejmą kontrolę i zwolnią bez interwencji kierowcy”. - mówi naukowiec.
Oczywiście takie załatwienie sprawy pociąga za sobą potencjalne zagrożenia. „Jeśli ktoś zhakuje elektronikę pojazdu przez sieć bezprzewodową i wykorzysta luki w zabezpieczeniach, będzie w stanie przejąć nad nim kontrolę. Musimy analizować rodzaje ryzyka, którym stawiają czoła inteligentne pojazdy i pracować nad zapewnieniem bezpiecznego, niezawodnego i godnego zaufania systemu ochrony”. - podsumowuje prof. Rakotonirainy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.