Nowoczesna szkoła - tablice bez kredy

Nowoczesna szkoła - tablice bez kredy18.05.2011 12:56
Źródło zdjęć: © smart

Z danych MEN wynika, że szkoły coraz częściej korzystają z tablic interaktywnych, na których można oglądać m.in. filmy i strony internetowe. Lekcje z tablicami stają się wyjątkowo interesujące i angażują dzieci

Z danych MEN wynika, że szkoły coraz częściej korzystają z tablic interaktywnych, na których można oglądać m.in. filmy i strony internetowe. Lekcje z tablicami stają się wyjątkowo interesujące i angażują dzieci - mówi Joanna Baron z zabrzańskiej podstawówki.

Według szacunków dystrybutorów do końca 201. roku w szkołach będzie ok. 8 tys. takich urządzeń. Na tablicach interaktywnych wyświetlany jest obraz z projektora, połączonego z komputerem lub notebookiem. Na ekranie można wyświetlać prezentacje, filmy, zdjęcia lub strony internetowe. Możliwe jest także przesłanie prezentacji bądź filmu e-mailem, bezpośrednio w trakcie jego wyświetlania. Na tego typu tablicach można też rysować specjalnym "pisakiem", który jest swoistym urządzeniem wskaźnikowym - podobnie jak mysz w komputerze. Przy jego pomocy można zaznaczać obszar w dokumencie, przenosić go, wycinać fragmenty prezentacji czy zatrzymywać film.

Źródło zdjęć: © (fot. smart)
Źródło zdjęć: © (fot. smart)

Według nauczycieli, tablice interaktywne, jako nowe narzędzie edukacyjne, doskonale sprawdzają się w szkołach. "Lekcje z tablicami stają się wyjątkowo interesujące i co najważniejsze angażują wszystkie dzieci, nawet te najbardziej nieśmiałe. Efektem takiej pracy z tablicą jest to, że dzieci stają się bardzo aktywne, jednocześnie skupiając się na zagadnieniu, a przez to łatwiej nabywają nowe umiejętności i zapamiętują dużo więcej" - powiedziała PAP Joanna Baron, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 4. im. L. Kruczkowskiego w Zabrzu.

Na polskim rynku tablice interaktywne są obecne w szkołach oraz w biznesie. Jak ocenia resort edukacji i sami dystrybutorzy, rynek ten dość szybko rośnie. W 200. roku w szkołach zainstalowano 5318 tablic interaktywnych. Jak powiedziała PAP Bożena Skoromowska z biura prasowego MEN, z danych resortu wynika, że w sierpniu 2010 roku w szkołach było już 7629 tablic interaktywnych.

W biznesie rozwiązania tego typu są rzadziej spotykane. Stosują je zwykle firmy na co dzień wykorzystujące prezentacje czy pliki multimedialne, czyli firmy szkoleniowe, informatyczne, zwłaszcza zaś internetowe, biura podróży, agencje reklamowe, firmy architektoniczne i media, głównie studia TV. Wykorzystywane są także w przedsiębiorstwach i spółkach - w działach handlowych i marketingu. Zestawów multimedialnych z ekranami interaktywnymi używa także wojsko, szczególnie zaś wyższe szczeble dowodzenia, centra zarządzania kryzysowego oraz straż graniczna, straż pożarna i policja.

Dystrybutorzy przewidują, że rynek będzie rósł także i w 201. roku, choć w nieco wolniejszym tempie. Według Bartosza Ignaciuka z firmy Shadok, w 2011 roku liczba tablic interaktywnych w szkołach przekroczy 8 tys. Podobnie uważa Marek Czeleń, dyrektor zarządzający w firmie Verx. Jak dodaje, obecnie barierą jest brak interesujących treści. "Jeśli wydawnictwa dostarczą interesujące treści dla tablic, ich rynek będzie przyrastał w szybszym tempie. Jednak jak sądzę, poczekamy jeszcze na to 2-3 lata" - uważa Czeleń.

Ekrany tablic, mają powierzchnię pokrytą warstwą teflonu, poliestru lub specjalnego spieku ceramicznego, w swoim działaniu wykorzystują odbiorniki ultradźwięków i podczerwieni. Ustalanie pozycji pisaka na tablicy działa na zasadzie elektromagnetycznej (przy użyciu metalowej siatki pod powierzchnią ekranu) oraz rezystancji, czyli zmiany potencjału w miejscu dotknięcia pisaka do powierzchni tablicy.

Tablice produkowane są w kilkunastu wielkościach i formatach ekranu - od przekątnej ekranu 4. cali do przekątnej 88 cali. Oprogramowanie ich jest zwykle spolonizowane lub opracowane całkowicie dla rynku polskiego.

Marek Mejssner (PAP)

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.