Nowe brzmienie leciwego samochodu. Jak skompletować system car audio?

Nowe brzmienie leciwego samochodu. Jak skompletować system car audio?30.12.2021 09:06
Zaawansowane radio unowocześni twój samochód
Źródło zdjęć: © Pixabay

W nowych samochodach ciężko o eksperymenty z systemami audio, ale według statystyk park samochodowy polskich kierowców nadal nie należy do najświeższych. W starszych autach można łatwo modyfikować takie elementy jak radio czy głośniki. Na szczęście segment car audio jeszcze nie umarł i ma się całkiem nieźle.

Odśwież swoje radio

Jeżeli w samochodzie masz stare radio, które nie oferuje zbyt wielu funkcji lub po prostu jest kiepskie jakościowo, to możesz wymienić je na nowszy sprzęt. Tutaj wiele zależy od ilości miejsca, które przewidział producent. Szukając odpowiedniego odbiornika, trafisz na określenia rozmiarów takie jak 1 DIN i 2 DIN. Pod tą nazwą kryje się norma określająca rozmiar wnęki na radio. 1 DIN odpowiada rozmiarowi 180 x 50 mm.

Producenci w różnym momencie implementowali większe wnęki potrzebne do umieszczenia przodków obecnych systemów infotainment. W markach premium można było spotkać takie systemy już na początku XXI w., co znacznie ułatwia sprawę przy unowocześnieniu ich. W przedziale cenowym poniżej 1 tys. zł traficie na radia z systemem Android, a urządzenia powyżej tej ceny obsługują Apple Car Play oraz Android Auto. Przy radiach 1 DIN warto zwrócić uwagę na obecność Bluetooth.

Gra muzyka

Kolejnym krokiem jest zakup głośników. Z przodu idealną opcją jest wybranie zestawu dwudrożnego, odseparowanego, który składa się z głośników wysokotonowych oraz średniotonowych. Te pierwsze, tak zwane twittery, należy zamontować przy słupkach. Te drugie wędrują do wnęk w drzwiach. Przed zakupem warto sprawdzić ich wymiary, żeby nie przedobrzyć, choć w niektórych sytuacjach można ratować się pierścieniami dystansowymi. W idealnej opcji dobrze jest wygłuszyć drzwi matą bitumiczną.

Kolejnym elementem jest subwoofer, który zapewni nam niskie tony i mięsisty bas. Tutaj są trzy rozwiązania - tuby basowe, skrzynie basowe, głośniki aktywne oraz subwoofery montowane w tylnej półce. Najlepiej postawić na skrzynię, ponieważ nie tylko pozwoli łatwo rozplanować miejsce w bagażniku, ale przede wszystkim nie będzie dudnić. Rozwiązaniem doskonałym będzie szybki i mocny głośnik, ale można też pójść na kompromis, stawiając na jego szybkość, a podbiciem głośności zajmie się wzmacniacz. Można także pokusić się o zakup aktywnego subwoofera, który da się umieścić na przykład pod siedzeniem. W przypadku skrzyni warto wygłuszyć klapę bagażnika, ponieważ bas wprawi ją w drgania i będziecie słyszeć nie tylko muzykę, ale również drżącą blachę i tablicę rejestracyjną.

Wzmacniacz

Podejmując decyzję o zakupie głośnika basowego zamkniętego w skrzyni, trzeba dokupić wzmacniacz, który wprawi go w ruch. Tutaj oczywiście trzeba patrzeć na moc urządzenia, ale nie maksymalną, ponieważ ta jest efektywna tylko przez krótki okres czasu. Najważniejszym parametrem jest moc RMS. Oznacza ona, z jaką mocą urządzenie może pracować bez zakłóceń przez dłuższy okres czasu. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup wzmacniacza mocniejszego niż sam głośnik, ewentualnie o takiej samej mocy. W przeciwnym wypadku nie wykorzystacie pełni brzmienia subwoofera.

Pozostaje też kwestia ilości kanałów. Jeśli chcecie napędzić sam subwoofer, to wystarczy jeden kanał lub dwa. W drugim przypadku trzeba będzie zmostkować połączenie. Kupując wzmacniacz czterokanałowy, możecie podpiąć do niego również przednie głośniki i takie połączenie będzie najlepsze.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.