Nowa aplikacja wyszuka dla ciebie najbardziej popularne produkty dzięki Big Data
IBM opracował darmową aplikację Watson Trend App, która analizując wyniki sprzedaży oraz opinie konsumentów w sieci, przedstawia klientom listę 100 najbardziej popularnych i cenionych produktów elektronicznych, zabawek i fitness.
W oparciu o metody kognitywne system Watson aplikacja przeszukuje w czasie rzeczywistym listy najlepiej sprzedających się produktów oraz 10 tys. innych internetowych źródeł - wpisów w mediach społecznościowych, forach opinii, komentarzy w serwisach zakupowych. Watson analizuje kontekst pojawienia się informacji, a także jej ton - pozytywny, negatywny i neutralny. Każda kategoria produktów jest oceniana w rankingu Trend Score od 0 do 100 punktów, który tworzy się automatycznie na podstawie zasięgu (liczby wzmianek w komentarzach) oraz trendu (wzrost lub spadek popularności).
- Klienci są zalewani informacjami o produktach i dlatego coraz trudniej im się zdecydować. Watson analizuje setki tysięcy internetowych komentarzy w czasie rzeczywistym, ponieważ potrafi analizować język, którym posługujemy się na co dzień, tzw. _ język naturalny _. Dane nie muszą być przygotowane do analizy, to dzieje się automatycznie. Dlatego czas dostarczania wyników jest znacznie krótszy”. - mówi Piotr Pietrzak, CTO IBM Polska i Kraje Bałtyckie.
Aplikacja do działania wykorzystuje kombinację API z platformy deweloperskiej Watson, w tym: analizę tonu wypowiedzi, wybór słów kluczowych i inteligentne tagowanie. W przyszłości aplikacja będzie wzbogacana o funkcje geolokalizacji i personalizacji pod kątem preferencji użytkownika, przewidywane są też dodatkowe narzędzia językowe.
Opracowanie aplikacji należy traktować jako odpowiedź na rosnące zainteresowanie klientów zakupami przez internet. Duża aktywność klientów w sklepach internetowych oraz na portalach społecznościowych, gdzie dzielą się oni opiniami na temat zakupionych produktów, dostarcza z kolei dużych zbiorów danych, na podstawie których aplikacje, takie jak Watson Trend App, opierają swoje działanie.
CNBC szacuje, że wartość zakupów online w USA podczas Święta Dziękczynienia oraz Czarnego Piątku osiągnęła 4 mld dol., co odpowiada 2. proc. ogólnej wartości wszystkich zakupów z uwzględnieniem sklepów tradycyjnych. Według danych IBM średnia wartość zakupów online w Czarny Piątek wyniosła 128,84 dol., zaś 36,16 proc. wszystkich transakcji online przeprowadzono przy pomocy urządzeń mobilnych, co oznacza prawie 30 procentowy wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem.
Czym jest Big Data? Najprościej mówiąc jest to ogół danych, jakie dostarczamy do internetu. Każdy z internautów czy każdy pozostający w połączeniu z siecią "produkuje" jakieś dane. A te, które można wykorzystać, rozrastają się już w tempie, którego nikt nie jest w stanie kontrolować. Dlatego nie powinno nikogo dziwić, że to właśnie kategoria zawrotnej prędkości (ang. Velocity), z jaką produkujemy dane, stała się jednym z „czterech V”, składających się na definicję Big Data. Pozostałe „V”. to: Volume – czyli ogromna ilość wytwarzanych danych, Variety – czyli ich różnorodność oraz Veracity – czyli wiarygodność danych. Przetwarzanie i analiza Big Data jest trudna ale jednocześnie wartościowa, ponieważ może prowadzić do zdobycia nowej wiedzy - profilu klienta-internauty, użytkownika serwisu, jego preferencji i zainteresowań. Służy to między innymi lepszemu dopasowywaniu serwowanych treści pod konkretnego odbiorcę tak, aby otrzymywał najbardziej wartościową i najlepiej spersonalizowaną dla niego
informację.
_ SŁK-WP / PAP _