Norwegowie inwestują 47 miliardów dolarów. Powstanie sieć mostów i tuneli pływających

Norwegowie inwestują 47 miliardów dolarów. Powstanie sieć mostów i tuneli pływających24.08.2018 07:51
Źródło zdjęć: © NPRA

Trasa Europejska 39 biegnie przez blisko całą długość Norwegii. Jest najważniejszą trasą w kraju wikingów, łączącą południe z północą, ciągnąc się przez ponad 1330 km. Jednak spora cześć podróży to przeprawa wodna - prom.

Już niejednokrotnie mieliśmy okazję pisać o elementach tego ambitnego projektu Norwegów. Chyba każdy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jakie jest ukształtowanie terenu Norwegii. Góry, fiordy i lasy nie pomagają w podróżowaniu po kraju. Tak bogate państwo stać jednak na to, aby poradzić sobie z problemem.

Przeprawy promem zajmują zbyt wiele czasu. W niektórych przypadkach kierowcy są zmuszeni czekać nawet dłużej niż godzinę na sam statek, a przepłynięcie fiordu też zajmuje swoje. Dodatkowo dochodzi ograniczona ilość miejsc. Wdrażany już w życie projekt ma raz na zawsze zakończyć straty w czasie podróży.

Sulafjord to promy wahadłowe, które aktualnie są stosowane jako przeprawa wodna pomiędzy większością etapów E39. Ich użycie rozpoczęto już w 1986 roku w Bergen.

Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY

Norweska Administracja Dróg Publicznych postanowiła zbudować sieć mostów, tuneli podwodnych, podziemnych i wiszących na wodzie. Pokonanie 400 km trasy potrafi zająć 7-8 godzin. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, podróż będzie można skrócić nawet o połowę.

Źródło zdjęć: © NPRA
Źródło zdjęć: © NPRA

Tak naprawdę każda z planowanych przepraw jest ważna, ale niektóre są wyjątkowe. Jednym z najlepszych przykładów zastąpienia Sulafjord będzie podwodny tunel pływający. Prawdopodobnie stanie w najbardziej problematycznej części trasy - Sognefjorden, zwany także królem fiordów. Jest szeroki na 3,7 km a jego dno w najgłębszym miejscu sięga 1,3 km.

Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Źródło zdjęć: © NPRA
Źródło zdjęć: © NPRA

Umieszczony 30 metrów pod wodą tunel ma być właściwie "wiszącym" w wodzie obiektem. Będzie uwieszony na specjalnych pontonach podtrzymujących go. Tunel musi być tak głęboko pod wodą, aby żaden z przepływających statków go nie uszkodził. Norwegowie przewidują też połączenie standardowego z pływającym. Tak, aby zwiększyć bezpieczeństwo.

Źródło zdjęć: © NPRA
Źródło zdjęć: © NPRA

Innym niesamowitym elementem całego projektu E39 będzie najdłuższy pływający most w historii. Zostanie zbudowany nad wodą o głębokości 550 metrów. Ciągnąca się na 5 kilometrów konstrukcja nad Bjørnafjord o ponad dwa razy pobije dotychczasowy rekord długości takiego obiektu. Dzisiaj jest nim 2,4-kilometrowy most w USA, łączący miasta Seattle i Medina.

Źródło zdjęć: © NPRA
Źródło zdjęć: © NPRA
Źródło zdjęć: © NPRA
Źródło zdjęć: © NPRA

Stavanger i Haugesund zostaną połączone długim tunelem ukrytym ponad 390 metrów pod poziomem morza. Ciągnąca się na ponad 27 kilometrów podziemna konstrukcja będzie jednocześnie najgłębiej umieszczoną i najdłuższą tego typu na świecie. Nie zabraknie w niej systemów bezpieczeństwa, takich jak chociażby monitoring.

Tak głęboko umieszczony i długi tunel może przysporzyć o zawroty głowy. Z tego względu co 500 metrów zostanie umieszczona zatoczka, w której można się bezpiecznie zatrzymać i skorzystać z telefonu. Natomiast co 250 metrów mają znajdować się wyjścia ewakuacyjne. Prace nad tym elementem trasy E39 rozpoczęto już w 2018 roku, z planowanym zakończeniem 8 lat później. Łącznie budowa pochłonie 2 miliardy dolarów.

To tylko część tego ambitnego projektu Norwegów, który pochłonie 47 miliardów dolarów. Nie trzeba daleko szukać, aby trafić na krytykę. Internauci zarzucają Norwegom wyrzucanie pieniędzy w błoto. Sądzą, że takie kwoty należy przekazywać na rozwój społeczeństwa, naukę, medycynę czy leczenie. Jednak Norwescy obywatele często odpowiadają na te komentarze mówiąc wprost: "nas na to stać."

Trzeba zauważyć, że krytyka jest bardzo bezpodstawna. Norwegowie inwestują w rozwój infrastruktury, co jest korzystne dla społeczeństwa, handlu czy przemysłu. Niektórzy komentujący słusznie zauważają, że to o wiele lepiej zainwestowane pieniądze bezpośrednio dla społeczeństwa, niż budowanie gigantycznych drapaczy chmur, za równie wysokie kwoty.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.