Norwegia pierwsza na świecie rezygnuje z radia FM

Norwegia pierwsza na świecie rezygnuje z radia FM27.12.2016 16:18
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Zamiast dobrze znanego radia FM, Norwegia stawia na radio cyfrowe DAB+. Większość mieszkańców z tej decyzji nie jest jednak zadowolona.

Już od 11 stycznia Norwedzy słuchać będą cyfrowego radia DAB+ - donosi RMF24. Od tego dnia stacje FM będą wygaszane. Wprawdzie nie wszystkie za jednym zamachem (w niektórych regionach nastąpi to nieco później), na dodatek lokalne mają działać w ten sposób nawet do 2022 roku, ale rewolucja powoli się dokonuje. Rewolucja, bo Norwegia jako pierwsza na świecie rezygnuje z radia FM, stawiając na DAB+.

Norwegowie są jednak na “nie” - tylko 17 procent ankietowanych jest za zmianą. Choć cyfrowe radio ma swoje plusy (zwolennicy mówią o lepszej jakości, większym wyborze stacji czy wyszukiwaniu po nazwach, a nie falach), to jego największą wadą jest konieczność posiadania zupełnie nowego odbiornika. Stare radia nie mogą odbierać DAB+, więc większość zmuszona byłaby do kupna nowego. Na przykład w Polsce tego typu urządzenia nie cieszą się dużą popularnością, zapewne podobnie jest w Norwegii. Tamtejszy rząd chce więc postęp przyspieszyć, stawiając mieszkańców przed faktem dokonanym. Albo DAB+, albo cisza (ewentualnie małe, lokalne stacyjki).

Cyfrowe radio w Polsce?

Czy w najbliższym czasie podobnie będzie w Polsce? Raczej nie. Wprawdzie na stronie Polskiego Radia czytamy, że DAB+ jest “przyszłością analogowego medium i odpowiedzią na oczekiwania współczesnego odbiorcy”, to obecna prezes uważa nieco inaczej. - Wydaje się, że przyszłość radia jest jednak raczej w nadawaniu FM, a jeśli także w innej formie przekazu, to bardziej w internecie, gdzie można tworzyć kanały tematyczne i streamingować sygnał - mówiła Barbara Stanisławczyk w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

Prezes Polskiego Radia zwróciła uwagę na to, że przemysł samochodowy nie angażuje się w cyfryzację radia, a “dopóki ta branża i nadawcy komercyjni nie przyłączą się do cyfryzacji, nie będzie ona miała sensu”, bo ludzie najczęściej i najchętniej słuchają stacji właśnie w samochodzie. Miłośnicy radia FM mogą więc u nas spać spokojnie. Choć muszą z uwagą przyglądać się branży motoryzacyjnej - bo stamtąd zawieje wiatr zmian.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.