"Nienawidzę siebie, ludzi, pracy". Portret Polaków w Google

"Nienawidzę siebie, ludzi, pracy". Portret Polaków w Google27.09.2017 17:39
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Google ma już 19 lat. Z tej okazji postanowiliśmy sprawdzić, co Polacy wpisują w najpopularniejszy produkt firmy, czyli wyszukiwarkę. Nie chodzi jednak o najczęściej wklepywane hasła, a o pytania, które pozwalają ocenić, co chcemy wiedzieć o sobie i otaczającym świecie.

Wpisując w wyszukiwarkę Google jakiekolwiek hasło, system podsunie nam propozycje - są to najczęściej wpisywane przez innych użytkowników zdania lub wyrazy. W ten sposób możemy dowiedzieć się, jakie treści cieszą się największą popularnością. Oczywiście taki “Polaków portret własny” nie jest w pełni wiarygodnym badaniem i trzeba patrzeć na niego z przymrużeniem oka. Ale i tak pozwala ocenić, czego chcą Polacy, czego się boją czy o czym marzą. Od razu zdradzę, że rezultat jest zaskakująco… smutny.

Chcę

Samo wpisanie “chcę” niewiele nam mówi. Polacy wyszukują piosenki “chcę tu zostać” i szukają do niej tekstu. “Chcę być kimś” to tytuł książki, a poza tym dosyć popularne hasło. Ale jeżeli zaczniemy wpisywać “chcę i” to poznamy skryte potrzeby rodaków:

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Marzę

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Okazuje się, że największym marzeniem Polaków jest… czuć się bezpiecznie na widok policjanta. To akurat fragment filmu, wykorzystany przez rapera Peję. W utworze rapuje, że “997 - ten numer to kłopoty”, a popularność hasła świadczy o tym, że jednak wielu się z takim poglądem identyfikuje. Cóż, nie licząc seksualnych fantazji, marzenia występują głównie w piosenkach.

Różnie możemy na to spojrzeć - lubimy słuchać o marzeniach, bo pozwalają nam marzyć, czy może po prostu tyle nam zostało?

Sprawdziłem to oczywiście w Google’u. Na szczęście wciąż wierzymy w marzenia, o czym świadczy fakt, że popularniejsza jest wersja optymistyczna:

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Nie lubię

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

“Nie lubię poniedziałku” wygrywa, co oznacza, że dalej uwielbiamy komedie z PRL-u. Ale popularność frazy “nie lubię piwa” każe podejrzewać, że dla sporej części Polaków to coś wstydliwego i nienormalnego. Upewniają się, że wszystko z nimi w porządku? Liczą, że takich “dziwaków” jest więcej?

A może po prostu po wpisaniu “piwo jest” zobaczyli, że “zdrowe”, więc sprawdzają, co grozi, gdy nie będzie się regularnie piło lekarstwa? I czy czasem przez nielubienie piwa nie wyląduje się w piekle…

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Nienawidzę

Depresji można dostać wpisując “nienawidzę”. Pewnie, byłbym naiwny wierząc, że zobaczę hasła “nienawidzę ludzi smutnych” albo “nienawidzę tych, którzy ciągle narzekają, gdy świat jest piękny!”, ale i tak rezultat mnie mocno przygnębił.

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Zresztą motyw depresyjny jest u nas na porządku dziennym. Po wpisaniu “czy mam” pierwszą podpowiedzią jest... “czy mam depresję”. O ile “czy mam nadwagę” świadczy o naszym optymistycznym podejściu (“Co? Ja, gruby?! Niemożliwe!”), ale pytanie o borderline pokazuje już, że wielu z nas wydaje się, że mamy problemy.

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

A najgorzej jest w urodziny - wtedy smutek atakuje z podwójną siłą:

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Wątpliwości jest więcej. Wpisując “czy jestem” Polacy chcą upewnić się, czy są homoseksualni, grubi, zboczeni lub czy… spodziewają się dziecka. Lekarz Google z 19-letnią praktyką ma się więc całkiem dobrze. Z tej okazji warto się zastanowić, ile my zyskalibyśmy na tym, gdybyśmy kierowali takie pytania do specjalistów, a nie ekspertów z sieci?

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Nie wiemy też, “skąd się biorą dzieci”, “skąd pobierać filmy” i “skąd brać pieniądze”. Ale mimo wszystko na przyszłość patrzymy z optymizmem:

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Mierzymy wysoko - w udany związek i czerwony pasek na świadectwie. Mamy nadzieję, że wyniki wyszukiwań potwierdziły przypuszczenia - zgodnie z oczekiwaniami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.