Nie zdziw się, gdy podczas zakupów w sieci zostaniesz zapytany o PESEL

Nie zdziw się, gdy podczas zakupów w sieci zostaniesz zapytany o PESEL13.02.2018 09:31
Źródło zdjęć: © Fotolia | Pio Si

Do potwierdzenia transakcji w systemie płatniczym niezbędny może być nie tylko numer karty, ale też… PESEL. Wszystko w imię bezpieczeństwa. Tylko czy tak powinno być?

Sprawie przyjrzał się portal Zaufana Trzecia Strona. Jeden z czytelników robił zakupy w sklepie internetowym. Gdy zdecydował się zapłacić kartą, operator płatności poprosił o szczegóły związane nie tylko z narzędziem płatniczym. Do potwierdzenia transakcji potrzebny był również numer PESEL. To nie wyjątek, bo podobna sytuacja zdarzyła się mi się również.

W rozmowie z serwisem Zaufana Trzecia Strona Justyna Grzyl, PR & Communications Manager firmy PayU, potwierdziła, że wykorzystanie numeru PESEL “ma na celu niedopuszczenie do sytuacji, aby kartę wykorzystała osoba trzecia, która nie jest faktycznym jej posiadaczem”. Zaznaczyła przy tym, że taka sytuacja zdarza się rzadko i zależy od sklepu. Może przytrafić się tak, że zamiast numeru PESEL, zostaniemy poproszeni o wpisanie numeru telefonu.

Tyle że banki dodatkowo dbają o bezpieczeństwo swoich klientów, więc do potwierdzania zakupów kartą wpisuje się jeszcze kod SMS, który przychodzi na numer telefonu. Na to w rozmowie z portalem Zaufana Trzecia Strona zwraca uwagę radca prawny Rafał Cisek, ekspert w zakresie prawa nowych technologii współpracujący z Kancelarią Prawa Gospodarczego i E-commerce SynergyPRO.pl oraz twórca serwisu NoweMEDIA.org.pl:

"Wydaje się, że żądanie numeru PESEL przez podmiot przetwarzający transakcję z kart może naruszać zasadę adekwatności i proporcjonalności przetwarzania danych osobowych. (...) Co ważne, nic mi nie wiadomo, czy da się połączyć PESEL z danymi karty i sprawdzić, czy PESEL do danej karty „pasuje” (...) Osobiście nie wydaje mi się, ażeby PESEL był niezbędny do bezpiecznego przeprowadzenia transakcji w ramach ogólnie akceptowalnych ryzyk dla tego typu operacji na rynku".

Z punktu widzenia ustawy o usługach płatniczych wszystko jest w porządku – stwierdził z kolei Marcin Jaworski, ekspert ds. komunikacji i edukacji w biurze Rzecznika Finansowego. Ale jak się okazuje, PayU z końcem lutego wycofa się z prośby o podanie numeru PESEL. Ten nie będzie już wymagany, żeby potwierdzać transakcje.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.