Nie skończył 40 lat, a jest piątym najbogatszym Polakiem. Liczy się z nim Amazon, obawia AliExpress

Nie skończył 40 lat, a jest piątym najbogatszym Polakiem. Liczy się z nim Amazon, obawia AliExpress25.06.2018 12:06
Źródło zdjęć: © Facebook.com | Wish

Ma na koncie ma prawie sześć miliardów złotych i jest sponsorem koszykarzy z Los Angeles Lakers. Peter, a właściwie Piotr Szulczewski, swoje imperium buduje od sześciu lat. Prawie wszystko zawdzięcza jednej aplikacji do robienia sieciowych zakupów.

Młodzi milionerzy, biznesmeni, samozwańcze "złotych dzieci" polskiego biznesu. Lubią udzielać wywiadów, pozować do zdjęć, chwalić się swoim wystawnym życiem. W końcu pieniądze zarabia się po to, by inni mogli nam zazdrościć i podziwiać, jak spełniamy swoje zachcianki. Szulczewski jest ulepiony z zupełnie innej gliny.

Skromne miliardy

Rzadko udziela wywiadów, a pierwszą rozmowę z polskimi mediami opublikowano w listopadzie 2017 roku. Wtedy okazją do rozmowy był jego debiut w rankingu najbogatszych Polaków magazynu "Wprost" - od razu zajął siódme miejsce. W tegorocznym rankingu pisma poradził sobie jeszcze lepiej - piąte miejsce z majątkiem wycenianym na 5,9 miliarda złotych.

"Obecność na liście najbogatszych to jest trochę dziwne uczucie. Z jednej strony mam swoje ego, może nie tak duże jak inni, i fajnie tam siebie zobaczyć. Z drugiej strony trochę się wstydzę. Ludzie to czytają, patrzą na te liczby. A te liczby są ogromne. Oczywiście większość (tej kwoty) to akcje, których nie sprzedam", mówił we wspomnianej wyżej rozmowie.

Wish i więcej

Na czym Szulczewski zbudował swój majątek? Na aplikacji zakupowej Wish. Biznes mieszkającego w USA Polaka wycenia się na 8 miliardów dolarów. Podobnie jak Jack Ma, twórca Alibaby i AliExpress, postanowił oferować klientom produkty w śmiesznie niskich cenach.

"Wish to aplikacja i portal, gdzie w prosty sposób można kupować tanie towary z Chin. Da się tu znaleźć zegarki po 4 zł i smartfony po 43 zł. Algorytmy Wisha pracują tak, aby pokazywać użytkownikowi te towary, które mogą go najbardziej zainteresować. Czym się różni od AliExpresu czy Amazona? Przede wszystkim interfejsem. Nie ma tutaj rozbudowanych katalogów. Zamiast tego są duże obrazki z produktami i mocno wytłuszczone przeceny" - tak przedstawiliśmy w skrócie działanie Wish.

Ale Szulczewski i jego wspólnik, Danny Zhang, nie opierają swojej sprzedaży tylko na jednej platformie. Przeciwnie, dywersyfikują swoich klientów, oferując im przeszło sześć różnych aplikacji. Dedykowany program mają fani elektroniki (Geek), wystroju domu (Home), korzystania z kosmetyków i środków upiększających (Cute) czy mamy (Mama). Stworzono też odpowiednik OLX-a, czyli Wish Local do handlu z sąsiadami. Każda z nich ma przynajmniej 5 milionów pobrań.

Źródło zdjęć: © Zrzut ekranu
Źródło zdjęć: © Zrzut ekranu

Aplikacje z rodziny Wish

Jedna bitwa z Amazonem wygrana

Szulczewski dokonał przede wszystkim jednego, wielkiego wyczynu - sprawił, że Amerykanie pokochali Wisha. Jego aplikacja była w 2017 r. najczęściej pobierana wśród tych służących do zakupów, ściągnęło ją 32,5 miliona Amerykanów. Wyprzedził w tym nawet gigantycznego Amazona. Który, swoją drogą, parę lat temu był zainteresowany kupnem aplikacji.

Co pozwoliło nowemu graczowi osiągnąć sukces? Przede wszystkim bardzo dobre profilowanie użytkownika przez algorytmy. Podsuwanie mu tego, czego oczekuje: przyciągające wzork reklamy na Facebooku (na których budżety sięgały nawet 100 milionów dolarów rocznie!) czy strategia direct-to-consumer, czyli łączenie klientów bezpośrednio z chińskimi producentami. Ci dostarczają produkty pod drzwi, pozbywając się po drodze dodatkowych pośredników. Wish jest jedyną firmą po drodze.

Co ciekawe, agresywna strategia marketingowa leżała u podstaw filozofii tego biznesu. Sam Szulczewski stwierdził, że nie osiągnie się pułapu miliarda dolarów poprzez inną taktykę.

Biznes doskonały? Z finansowego punktu widzenia na pewno. Ale nie brakuje kontrowersji. Albo i poważnych wątpliwości - zwłaszcza w Europie. Duńska Komisja Konsumentów ostrzegała, że w niektórych markach kosmetyków znajdują się niedozwolone w Unii Europejskiej substancje. Dalsza ekspansja apki Wish w Europie będzie naturalnie wymusza ograniczenie sprzedaży podejrzanych czy wadliwych produktów.

Szulczewski ma prosty, choć niesamowicie ambitny plan - zamienić Wish w globalny dyskont i wygryźć konkurencję. Oferując spersonalizowane, absurdalnie tanie przedmioty w wygodnej aplikacji będzie spełniać marzenia klientów. Nazwa w końcu nie wzięła się z niczego. Szulczewski marzy o potędze, a klienci o tanich bibelotach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.