Nie podałeś Facebookowi numeru telefonu? I tak go mają!

Nie podałeś Facebookowi numeru telefonu? I tak go mają!14.11.2013 13:11
Źródło zdjęć: © WP.PL

Facebook od dawna umożliwia podanie w profilu użytkownika numeru telefonu lub telefonów, jeśli mamy ich kilka. Do tej pory jednak większość osób nie podawała swojego telefonu, a serwis społecznościowy specjalnie się tego nie domagał. Wszystko zmieniło się po ostatniej aktualizacji Facebook Messengera - aplikacji, z której korzystamy do rozmów ze znajomymi na Facebooku. Jesteśmy teraz wyraźnie zachęcani do podania numeru telefonu, a nawet jeśli tego nie zrobimy, zdradzą nas znajomi.

Facebook ma plan - chce zostać graczem numer jeden na rynku komunikatorów, popularniejszym nawet niż obsługiwana przez operatorów telekomunikacyjnych usługa wysyłania i odbierania wiadomości SMS. Na drodze do realizacji tego celu serwis Marka Zuckerberga będzie musiał pokonać kilka rodzajów konkurentów. Najmocniejsi z nich, to wspomniani już operatorzy z usługami SMS oraz firmy oferujące międzyplatformowe lub mobilne komunikatory internetowe, tacy jak Skype czy WhatsApp.

Podbój rynku w dwóch etapach

Pierwszym krokiem na drodze do opanowania rynku komunikatorów było wydzielenie z Facebooka funkcjonalności prowadzenia rozmów między użytkownikami. Stworzono osobną aplikację Facebook Messenger, która zawiera naszą listę znajomych i pozwala wysyłać im wiadomości. Największą zaletą nowej aplikacji była wieloplatformowość rozwiązania i gotowa baza użytkowników. Korzystając z Facebook Messengera możemy pisać ze znajomymi, którzy używają zarówno aplikacji mobilnej, jak i z tymi, którzy akurat są zalogowani do serwisu w przeglądarce komputera.

W drugim etapie, Facebook rzuca rękawicę operatorom komunikacyjnym i tradycyjnym SMS-om. Pod koniec października wszyscy korzystający z aplikacji Facebook Messenger na urządzeniach z systemem Android, a od teraz również iOS po uruchomieniu programu ujrzą prośbę o podanie numeru telefonu. Podzielenie się z Facebookiem tą informacją nie jest obowiązkowe, ale jeśli nawet nie uczynimy tego my, nasi znajomi z dużym prawdopodobieństwem zdradzą nasz numer. Wystarczy, że tylko jedna osoba z grona naszych przyjaciół podzieli się z Facebookiem numerem telefonu i zgodzi się na dostęp aplikacji do książki kontaktów w telefonie, a nasz numer prawie na pewno trafi do bazy serwisu społecznościowego.

Zapłacimy za to reklamami

Numery telefonów użytkowników mają umożliwić komunikowanie między osobami, z których tylko jedna posiada aplikację Facebook Messenger, co z kolei pozwoli zepchnąć usługę SMS na margines. Być może jednak ważniejszym celem jest wykorzystanie zbieranych informacji w narzędziach marketingowych. Sam rzecznik Facebooka nie ukrywa zresztą intencji serwisu, mówiąc, że numer telefonu potrzebny jest po to, by "pomóc w utrzymaniu bezpieczeństwa Facebooka, ułatwić kontakt ze znajomymi oraz dostarczać spersonalizowane reklamy".

Nie będziemy tutaj spekulować na temat tego, czy numery telefonów przypisane do naszych nazwisk i innych danych, jakie podajemy Facebookowi trafiają w ręce amerykańskich agencji wywiadowczych. Możemy natomiast z dużą dozą prawdopodobieństwa powiedzieć, że ceną za zastąpienie przestarzałych SMS-ów nowoczesnym komunikatorem będzie zgoda na otrzymywanie wiadomości reklamowych. Być może to cena, którą warto zapłacić?

_ GB/JG/GB _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.