Nie daj się oszukać - tej umowy nie podpisuj!

Nie daj się oszukać - tej umowy nie podpisuj!26.09.2013 10:44
Źródło zdjęć: © WP.PL

Pośpiech zazwyczaj okazuje się złym doradcą. Wiedzą o tym przedstawiciele handlowi działający w imieniu i na rzecz różnych dostawców usług telekomunikacyjnych. Niestety wciąż zdarza się, że działania niektórych z nich są nieuczciwe. Co zrobić, aby nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk? O czym należy pamiętać podczas zawierania umów?

Urząd Komunikacji Elektronicznej przyznaje, że stale otrzymuje skargi abonentów, szczególnie osób starszych, które padły ofiarą nieetycznego postępowania reprezentantów dostawców usług telekomunikacyjnych. Scenariusz najczęściej jest ten sam - abonent nie do końca świadomie zgadza się na zmianę zakresu usług lub na zmianę operatora - a w efekcie zamiast obiecanej promocji otrzymuje wyższe rachunki. Zazwyczaj o tym, że takiej zmiany dokonał, dowiaduje się dopiero po kolejnym okresie rozliczeniowym - kiedy jest już za późno na bezpłatne wycofanie się z nowej umowy.

Biorąc pod uwagę skalę problemu i ilość interwencji dotyczących praktyk stosowanych przez przedstawicieli handlowych, Urząd Komunikacji Elektronicznej zainicjował nawet ogólnopolską kampanię informacyjną skierowanej do konsumentów powyżej 5. roku życia pod hasłem "Ufaj, ale sprawdzaj".

Jak nie dać się oszukać?

Choć naciągacze są sprytni, jest kilka elementów, na które zawsze należy zwrócić uwagę. Po pierwsze, przedstawiciele handlowi często żerują na markach znanych firm telekomunikacyjnych. Np.: mówią, że są z "telekomunikacji", choć z Telekomunikacją Polską (teraz już Orange)
nie mają nic wspólnego - korzystają tylko z wizerunku rozpoznawalnej i sprawdzonej marki. Jeżeli więc na umowie, którą dostajesz do podpisania widnieje logo innego przedsiębiorcy, a jesteś przekonywany, że zawierasz umowę z dotychczasowym dostawcą usług, nie podpisuj takiego dokumentu.

Sygnałem ostrzegawczym powinien być też fakt, że przedstawiciel handlowy lub kurier zjawił się w domu z gotową umową, bez wcześniejszego umawiania się na spotkanie i bez wnioskowania samego abonenta o zmianę usług lub operatora. Oczywiście, podobnie jak z innymi odwiedzającymi nas urzędnikami czy pracownikami różnych firm, jeżeli masz wątpliwości jaką firmę reprezentuje odwiedzający cię przedstawiciel handlowy, zażądaj okazania legitymacji służbowej.

Co jeśli dałeś się nabrać?

Niestety najczęściej powyższe proste zasady nie wystarczą. Zwłaszcza osoby starsze dają się naciągnąć i podpisują umowę, która na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo atrakcyjna. Na szczęście nie wszystko jeszcze stracone. Jeżeli już koniecznie decydujemy się na podpisanie umowy, warto zapamiętać, że należy koniecznie zażądać, by przedstawiciel handlowy lub kurier pozostawił nam kopię zawartej umowy, jej regulamin, cennik oraz formularz odstąpienia od umowy. Na takie żądanie często usłyszymy, że dokumenty te zostaną dostarczone później. Nie dajmy się przekonać - powinniśmy otrzymać je razem z umową. Ostatecznie, jeżeli padniemy ofiarą nieuczciwego działania, mamy prawo odstąpić od umowy w ciągu 1. dni od jej zawarcia, bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

Warto przyswoić sobie powyższe zasady i pamiętać, że dziś oszuści podszywają się pod firmy telekomunikacyjne, ale jutro mogą udawać kogoś zupełnie innego. Sposoby uchronienia się przed oszustem pozostają jednak niezmienne. Pamiętajmy również, aby koniecznie uczulić starszych członków rodziny na działania naciągaczy, gdyż to głównie oni są na celowniku nieuczciwych przedsiębiorców.

Źródło: UKE / WP.PL

_ GB/JG/GB _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.