Nie daj się nabrać na drogie SMS-y

Nie daj się nabrać na drogie SMS-y28.01.2011 11:38
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

KRRiT i UKE ostrzegają przed wysokopłatnymi sms-ami i połączeniami telefonicznymi, jakie wykorzystywane są w wielu konkursach, usługach randkowych czy np. telewizyjnych reality show. Na stronach UKE znaleźć można wykaz numerów, których wykręcenie może drogo kosztować

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej ostrzegają, że wysokopłatne połączenia telefoniczne i sms-y bywają wykorzystywane w grach, quizach, konkursach, usługach randkowych, czatach (w tym: takich jak porady wróżbiarskie, czaty dla dorosłych), audycjach w rodzaju "Big Brother" (reality show).

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Do UKE napływają też skargi użytkowników telefonów komórkowych, którzy padają ofiarą firm proponujących skorzystanie z usług w zamian za wysłanie wiadomości na tzw. numery SMS Premium. "Może to Cię kosztować nawet ponad 4. zł" - ostrzegają urzędy.

Zwracają też uwagę, że internetowi i telefoniczni oszuści znajdują coraz to nowe sposoby, aby namówić użytkowników na wysłanie drogiej wiadomości tekstowej.

"W sieci jest coraz więcej stron, dzięki którym można poznać horoskop, datę śmierci, spotkać ciekawych ludzi czy śledzić swojego partnera, lokalizując położenie jego telefonu komórkowego. Najnowsze oferty kuszą też tanim zakupem programów komputerowych czy informacją o wartościowych wygranych - wystarczy tylko wysłać wiadomość. Niestety, często podana informacja o koszcie sms-a jest nieprawdziwa" - przestrzegają UKE i KRRiT.

Dlatego urzędy przypominają: wiadomości SMS wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 7. (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.; numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1 zł netto - cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer 75* - zapłacimy 5 zł plus VAT; możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9 - w tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS-a netto, czyli np. za wiadomość wysłaną na numer 920* zapłacimy 20 zł plus VAT.

Z kolei konsumenci, którzy już padli ofiarą nieuczciwych praktyk dostawców usług o podwyższonej opłacie, mogą nadsyłać skargi do: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK), Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), Federacji Konsumentów, Biura Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (w zakresie nieuczciwych działań nadawców).

Urzędy przypominają przy tym, że prezes UOKiK zabierał już głos w podobnych sprawach, orzekając np., że konkurs Pusty sms oraz strona internetowa data-smierci.pl wprowadzały w błąd.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.