Nie będziesz musiał dawać dowodu, żeby skorzystać z promocji

Nie będziesz musiał dawać dowodu, żeby skorzystać z promocji08.03.2018 09:34
Źródło zdjęć: © Fotolia | Pio Si

Na razie duże firmy wymagają skanu dowodu, żeby w ten sposób potwierdzić swoich klientów. Ale to niedługo może się zmienić. I dobrze, bo istnieje ryzyko, że dane z dowodów wpadną w niepowołane ręce.

Serwis Zaufana Trzecia Strona pisze o mężczyźnie, który chciał przenieść numer do Play. Żeby doszło do podpisania umowy, operator wymagał jednak potwierdzenia tożsamości - na podany adres mailowy przyszły klient miał przesłać… skan dowodu osobistego. Ewentualnie mógł przekazać skan dowodu kurierowi.

Dlaczego to ryzykowne? Wyobraźmy sobie, że ktoś przejmie skrzynkę pocztową albo dojdzie do wycieku danych. Niezabezpieczone w żaden sposób pliki z dowodami osobistymi (czy hasłami, o które także proszą operatorzy) mogą wpaść w niepowołane ręce. Lepiej więc unikać ryzyka.

Tak też zrobił mężczyzna, który przy okazji powołał się na GIODO i artykuł “Firmy telekomunikacyjne nie mają prawa kopiować dowodów osobistych”. Play uznał jednak, że “w Polsce nie obowiązuje precedensowy system prawny, decyzja lub wyrok, której stroną jest konkretny podmiot, dotyczy wyłącznie tego podmiotu i nie obejmuje swoim zakresem innych podmiotów znajdujących się w analogicznej sytuacji prawne”. Takie stanowisko operatora poznał nie tylko czytelnik, ale też serwis Zaufana Trzecia Strona w rozmowie z biurem prasowym. Rozwiązanie było proste: albo przekazuje się dowód, albo korzysta z innej oferty.

To zrozumiałe, że operator chce się zabezpieczyć i potwierdzać potencjalnych klientów. Zresztą dotyczy to nie tylko operatorów, ale też wielu innych firm. Tylko czy rzeczywiście taka forma weryfikacji jest niezbędna? Eksperci mają wątpliwości. W komunikacie przesłanym ZTS Piotr Siemieniak, doktorant WPiA UG i właściciel firmy upsecure.pl, zwraca uwagę, że sytuacja może się zmienić po wejściu w życie RODO. Za sprawą zasady adekwatności, mają być zbierane tylko te dane, które są niezbędne do realizacji celów przetwarzania danych osobowych. Dowód osobisty zdradza więcej informacji, które operatorowi czy firmie nie są potrzebne do podpisania umowy. Nie mówiąc już o tym, że każdy, kto prosi o hasło czy dowód, naraża się na ogromne kary, jeżeli dojdzie do wycieku danych.

Najprawdopodobniej firmy zdają sobie z tego sprawę i pomysł, by klienci musieli wszędzie - w hotelu, firmie czy u operatora - potwierdzać się dowodem osobistym odejdzie w zapomnienie. Play w rozmowie z ZTS zapowiada stworzenie rozwiązania, które “będzie wypadkową dwóch – bardzo istotnych z perspektywy klienta czynników – z jednej strony bezpieczeństwa, a z drugiej wygody i prostoty procesu”

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.