NFC - technologia, którą uwielbiają Polacy

NFC - technologia, którą uwielbiają Polacy26.10.2012 09:34
Źródło zdjęć: © chip.pl

Aktywacja karty miejskiej oraz biletu parkingowego, wejście do biura z wykorzystaniem przepustki, czy płatności zbliżeniowe dokonywane za pośrednictwem smartfona… To wszystko możliwe jest dzięki technologii Near Field Communications.

W przeciwieństwie do innych bezprzewodowych technologii (Wi-Fi, Bluetooth) Near Field Comunications ma niewielki zasięg, wynoszący maksymalnie 2. centymetrów, a w praktyce jeszcze mniej. Pomimo obco brzmiącej nazwy technologia nowością nie jest. Jej zastosowanie spotkać można choćby w zbliżeniowych kartach płatniczych. NFC działa w oparciu o radiowy standard komunikacji, dzięki któremu możliwa jest wymiana danych pomiędzy urządzeniami.

- _ Telefon wyposażony w specjalny chip NFC może wymienić informację z innym urządzeniem za pomocą jednego dotknięcia i bez potrzeby dostosowywania ustawień obu urządzeń _ - komentuje Tomasz Żelazny z OleOle.pl, sklepu internetowego ze sprzętem RTV/AGD i elektroniką użytkową. Jak się okazuje niemal wszyscy wiodący producenci nowoczesnych smartfonów wyposażają urządzenia w chipy NFC. - _ Działanie NFC mają szansę sprawdzić właściciele choćby nowego modelu Samsung Galaxy S III, ale także niektórych modeli Nokii, czy HTC lub Sony. Wyjątek jak na razie stanowią telefony spod znaku nadgryzionego jabłka _ - dodaje Żelazny.

O co to zamieszanie?

Wprowadzenie systemu mobilnych płatności zapowiedziało wielu potentatów rynkowych. Pośród nich znajdują się operatorzy telefoniczni, banki, firmy koordynujące płatności mobilne wchodzące we współpracę. To nie zaskakuje, zwłaszcza że rynek płatności mobilnych, wg sondażu Capgemini, jest większy o 6. proc. w stosunku do roku ubiegłego. Szacuje się, że w 2016 roku wyniesie około 13 mld euro.

Choć NFC technologią nową nie jest, jednak to od niedawna po raz pierwszy mówi się o NFC w kontekście powszechnego jej wykorzystania. W najbliższym czasie będzie można zostawić portfel w domu, a zakupy opłacić za pośrednictwem urządzenia mobilnego, po prostu przykładając telefon do czytnika. Za zakupy telefonem możemy zapłacić w miejscach, oznaczonych znakiem płatności zbliżeniowych, których liczba systematycznie rośnie. Co ważne, transakcja przeprowadzana za pośrednictwem telefonu, nie różni się niczym, o tej robionej za pomocą karty.

- _ Projektowane urządzenia pełnią rolę mobilnych portfeli, za pomocą których ich właściciele mogą nie tylko zapłacić za zakupy, ale także przechowywać karty rabatowe, czy pełnić rolę przepustki do pracy _ - komentuje Żelazny.

Problematyczny iPhone

W technologię NFC nie wierzy Apple - producent trzeciego po iPhone 4 i 4. modelu iPhone 5, który w technologię zbliżeniową wyposażony - jak do tej pory - nie jest. Alternatywę dla producenta ze znakiem nadgryzionego jabłka stanowi Passbook, aplikacja będąca dowodem na to, że Apple mimo wszystko nie pozostaje obojętny na wydarzenia w branży finansów. Aplikacja pozwala na przechowywanie kart stałego klienta, biletów, kuponów użytkownika, a dzięki geolokalizacji o przynależnych mu zniżkach konsument, dowiaduje się zaraz po wkroczeniu do miejsca, gdzie może z nich skorzystać.

Aplikacja niedawno wprowadzona przez Apple swoją funkcjonalnością przypomina obecne już na rynku "wirtualne portfele", jak choćby Google Wallet - oprogramowanie, które wsparte jest przez NFC oraz inne związane z mobilnymi płatnościami aplikacje. Jak na razie z portfela Google mogą korzystać jedynie Amerykanie. W Polsce jednak zbliżeniowe płatności zostaną wprowadzone już lada dzień.

Z dużo większym entuzjazmem do technologii NFC odnosi się producent Galaxy S III, który testował aplikację umożliwiającą mobilne płatności działającą za pośrednictwem NFC podczas tegorocznej Olimpiady w Londynie. Działanie technologii można było również sprawdzić w Muzeum Narodowym w Krakowie, podczas jednej z trwających tam wystaw. Technologia ma szansę znaleźć zastosowanie w masowym i publicznym transporcie, a także w rozrywce, umożliwiając nie tylko dostęp do informacji ale także opłaty za przejazdy komunikacją miejską, miejsce postojowe, możliwość zapłacenia rachunku w sklepie i restauracji. Dzięki niej otworzymy wiele drzwi - i to dosłownie.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Foto-przegląd najnowszego sprzętu Apple

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.