NeoPDP - przyszłość telewizji? Już wkrótce w Polsce

NeoPDP - przyszłość telewizji? Już wkrótce w Polsce27.03.2009 15:22

W tym roku po raz pierwszy w Europie, a tym samym w Polsce, pojawią się telewizory plazmowe wykonane w technologii NeoPDP. Mają być 2 razy bardziej cienkie, 2 razy bardziej wydajne. Będą również zużywać 2 razy mniej energii. Czy będą również 2 razy droższe? Na czym dokładnie polega przełom w produkcji plazm?

Do produkcji płaskich telewizorów wykorzystuje się obecnie przede wszystkim dwie technologie - ciekłokrystaliczną i plazmową . Różnią się one nie tylko pod względem zastosowanych rozwiązań, ale przede wszystkim pod względem parametrów. Odbiorniki LCD cechuje przede wszystkim wysoki stopień luminacji obrazu oraz wygoda ustawienia. Cechami tradycyjnej technologii plazmowej są natomiast bardzo dobre odwzorowanie kolorów, głębia czerni, szeroki kąt patrzenia, wysoka trwałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne ekranu oraz szybki czas reakcji matrycy, skutkujący brakiem tzw. efektu smużenia. W tych kategoriach odbiorniki plazmowe wciąż dystansują telewizory LCD. Ciągły postęp technologiczny przyczynił się dodatkowo do znacznej poprawy bilansu energetycznego odbiorników wykonanych w tej technologii. Przełom zawdzięczamy inżynierom z firmy Panasonic, którym udało się udoskonalić dotychczasowe rozwiązania. Efektem prac jest technologia NeoPDP.

Źródło zdjęć: © (fot. CDO)
Źródło zdjęć: © (fot. CDO)

W wyniku zmian konstrukcyjnych technologia NeoPDP może poszczycić się szeregiem zalet. Są to m.in.:

o zmniejszony o 50% pobór energii (w porównaniu z tradycyjną technologią plazmową)
o dwukrotnie większa jasność w stosunku do klasycznych plazm
o niezwykle płaski ekran –. w najbardziej zaawansowanych modelach grubość ekranu to zaledwie 1 cal, w prototypach nawet 8,8 mm

Dodatkowo, w zależności od serii, wybrane modele wyposażone są w: o bezprzewodowy system transmisji Wireless HD
o aplikację Viera CAST (telewizor zintegrowany z wybranymi serwisami internetowymi)
o technologię 60. Hz (zastosowana po raz pierwszy , zapewnia doskonałą reprodukcję ruchu i powoduje mniejszą aktywność powiek, a co za tym idzie mniejsze zmęczenie oczu oglądających)

Źródło zdjęć: © (fot. Panasonic)
Źródło zdjęć: © (fot. Panasonic)

Dotychczas postęp w jakości obrazu wiązał się nierozłącznie z coraz większym poborem prądu. Obowiązywała prosta zasada –. im większa liczba pikseli, tym większa konsumpcja energii (model z rozdzielczością Full HD miał o wiele wyższe koszty użytkowania niż jego odpowiednik wyposażony w rozdzielczość HD Ready). Za cel postawiono sobie zatem wypracowanie takich rozwiązań technologicznych, aby zachowana była jak najwyższa jakość obrazu przy jednoczesnym obniżeniu poboru prądu.

NeoPDP oferuje znakomitą jakość wyświetlanych treści w połączeniu z wysoką wydajnością pobieranej energii. Powyższy efekt został osiągnięty poprzez wykorzystanie nowych materiałów, które pozwoliły poprawić efektywność wyładowań. Nowa struktura komórek –. większa powierzchnia fosforu uzyskana poprzez zwężenie żeberek rozgraniczających (Rys. 2) – zapewni większą jasność ekranu. Dzięki temu udoskonaleniu obraz będzie się dobrze prezentował również w pomieszczeniu o silnym nasłonecznieniu. Ponadto zastosowanie nowej metody sterowania obwodami umożliwiło znaczne ograniczenie strat energii.

Źródło zdjęć: © (fot. Panasonic)
Źródło zdjęć: © (fot. Panasonic)

Obecnie technologia NeoPDP wykorzystana została w odbiornikach telewizyjnych o przekątnej od 4. cali (seria G10 dostępna w sprzedaży na terenie Polski). Ich cechą szczególną jest kontrast dynamiczny 2 000 000:1, najwyższa dostępna do tej pory rozdzielczość ruchomego obrazu 1080p (przy scenach dynamicznych nie występuje utrata jakości obrazu) oraz poprawa bilansu energetycznego przy zachowaniu dotychczasowej jasności ekranu. Innym przykładem zastosowania technologii NeoPDP są niezwykle eleganckie, 50-calowe telewizory, mające w przekroju zaledwie około 8,8 mm . Obecnie są to modele prototypowe, które w sklepach dostępne będą prawdopodobnie w przyszłym roku.

Źródło zdjęć: © (fot. CDO)
Źródło zdjęć: © (fot. CDO)

Płaska konstrukcja daje użytkownikom prawdziwą swobodę w konfiguracji urządzenia (montaż odbiornika na ścianie lub podwieszenie go pod sufitem). Dodatkowo nowoczesny, bezprzewodowy system transmisji Wireless HD może zapewnić prawdziwą swobodę w aranżacji wnętrza. Brak długich kabli, transmisja danych bez zakłóceń i pogorszenia ich jakości w zasięgu ponad 1. m oraz kompatybilność z urządzeniami różnych marek to niespotykana do tej pory wygoda użytkowania.

Dzięki usłudze Viera CAST można za pomocą jednego pilota zdalnego sterowania i łatwego w obsłudze menu wyświetlanego na ekranie przenieść się w świat multimediów internetowych, by sprawdzić tam prognozę pogody, na bieżąco kontrolować notowania akcji (Bloomberg), przeglądać i publikować zdjęcia w popularnym serwisie foto-video Picasa czy obejrzeć film na YouTube. Najnowsza odsłona technologii plazmowej wyposażona została w wiele ekologicznych rozwiązań. Przyjazność dla środowiska wynika z obniżenia poziomu zużycia energii oraz samej konstrukcji cienkich paneli (ulepszona struktura komórek zapewnia lepsze wykorzystanie energii).

Technologia NeoPDP zapewnia nie tylko szeroki kąt widzenia, wielowymiarowy obraz (niezwykle wysoki współczynnik kontrastu) oraz niezwykle wysoką rozdzielczość ruchomego obrazu. Za jej cechę szczególną można uznać połączenie energooszczędności z wysokim stopniem luminacji. Poza tym, można pokusić się o stwierdzenie, że telewizor, który ma zaledwie między 8,8 mm a 2,5 cm grubości to nie tylko funkcjonalny sprzęt elektroniczny, ale również atrakcyjny element wystroju pomieszczenia. Futurystyczna linia telewizora idealnie wkomponuje się w designerskie wnętrza.

Ceny modeli dostępnych w Polsce –. seria G10 – wahają się w przedziale 6000-8500 PLN. Cena modeli, które wejdą do sprzedaży w najbliższym czasie, nie jest jeszcze znana. Mówi się o kwotach rzędu 6000 USD.

Materiał powstał w oparciu o informacje pochodzące z Centrum Dobrego Obrazu: www.centrumdobregoobrazu.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.