Nawet 30 tysięcy wpisów dziennie! Oto co pozostawiły po sobie Światowe Dni Młodzieży 2016

Nawet 30 tysięcy wpisów dziennie! Oto co pozostawiły po sobie Światowe Dni Młodzieży 201603.08.2016 17:09
Źródło zdjęć: © PAP - Jacek Turczyk

Zakończono analizę wydźwięku postów na Facebooku i Twitterze w czasie Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016. W lipcu w serwisie Twitter pojawiło się 300 tysięcy wiadomości na temat samego wydarzenia i prawie 1,5 mln wpisów na temat Polski i Krakowa. W porównaniu,
w znacznie dłuższym okresie, bo od początku roku, na oficjalnym profilu ŚDM na Facebooku Internauci umieścili niemal 1000 postów.

Analiza wydźwięku, przygotowana przez ekspertów z Laboratorium Oprogramowania IBM, pozwoliła na prześledzenie postów i krótkich wypowiedzi dotyczących wydarzenia w internecie. Dzięki niej, codziennie podczas trwania Światowych Dni Młodzieży analizowane były między innymi informacje, jakie tematy interesują użytkowników, w jakich językach piszą, a także gdzie się znajdują.

Źródło zdjęć: © (fot. IBM)
Źródło zdjęć: © (fot. IBM)

I tak, najwięcej publikacji na Twitterze pojawiło się w trakcie trwania samego wydarzenia (średnio około 3. tysięcy dziennie). W tygodniu poprzedzającym informacje pojawiały się czterokrotnie rzadziej. Na Facebooku oprócz liczby wpisów przeanalizowano, jak wiele z nich zyskuje popularność wśród internautów. Tu najwięcej polubień i udostępnień miały wpisy dotyczące pojawienia się papieża Franciszka w oknie na ulicy Franciszkańskiej 3 w Krakowie.

Pierwsze tweety pojawiły się na długo przed rozpoczęciem ŚDM w Ameryce Środkowej (między innymi w Panamie, która będzie gościć pielgrzymów za trzy lata). Z czasem rozćwierkała się cała Ameryka Południowa i Europa oraz wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych. Niewielka liczba tweetów pochodziła z Afryki (Ghana i Zimbabwe). Na obszarze Polski najwięcej osób dzieliło się informacjami na temat ŚDM na południu kraju, a także w większych miastach - Warszawie, Poznaniu, Łodzi oraz w Trójmieście. Sądząc po czasie (przed rozpoczęciem wydarzenia w Krakowie) oraz języku, w jakim napisane były publikacje, część z nich to pielgrzymi, którzy przybyli na spotkania w diecezjach. Na mapach analitycznych widać, że Portugalczycy i Hiszpanie zawitali np. do Trójmiasta.

Wśród tematów najczęściej komentowanych w internecie znalazły się: msza rozpoczynająca Światowe Dni Młodzieży (wtorek), przyjazd papieża Franciszka do Krakowa i jego spotkania z pielgrzymami (środa i czwartek), droga krzyżowa na Błoniach (piątek), czuwanie w Brzegach (sobota) oraz podziękowania pielgrzymów i zaproszenia na kolejne spotkanie w Panamie (niedziela).

Na uwagę zasługuje fakt, że w lipcu ukazywało się około 250-30. tysięcy tweetów tygodniowo związanych z Polską i Krakowem. Polska zyskała więc większą popularność w mediach społecznościowych niż w tygodniach poprzedzających. Wśród internautów komentujących ŚDM dominował język polski oraz hiszpański i angielski, a Kraków, Warszawa i Paryż należały do najaktywniejszych miast w internecie podczas samego wydarzenia. Ciekawostką jest, że w języku polskim pisały również osoby przebywające w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji.

Analiza wydźwięku zastosowana przez IBM bazuje na zaawansowanych algorytmach eksploracji danych oraz technologiach przetwarzania języka naturalnego. Umożliwia analizę dużych ilości informacji w mediach społecznościowych.

- Analizy wydźwięku pozwalają szybko przebadać pojawiające się informacje, a także lepiej zrozumieć, o czym mówią internauci. To ważne z punktu widzenia organizacji i firm, ponieważ dziś aż 8. proc. takich danych jest niewidocznych dla tradycyjnych systemów IT, a tym samym niewykorzystanych - mówi Sławomir Kumkaz IBM. - Podobne analizy można przeprowadzić w badaniach opinii i oczekiwań konsumentów, by lepiej dostosować skierowane do nich produkty czy usługi – dodaje.

By przeanalizować informacje na temat Światowych Dni Młodzieży (World Youth Days), zostały wykorzystane dane publicznie dostępne na Twitterze i Facebooku. Posty były agregowane za pomocą udostępnionych przez serwisy społecznościowe publicznych API. Do wyszukiwania i pobierania danych została wykorzystana aplikacja node.js, stworzona z użyciem platformy IBM Cloud. Wykorzystano też między innymi oprogramowanie Jupyter Notebook (język Python z biblioteką Plotly do wizualizacji), Apache Spark oraz SPSS Modeler z modułem Text Analytics.

słk

WP / IBM

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.