Narodowy Test Internetu zakończony. Oto wyniki

Narodowy Test Internetu zakończony. Oto wyniki28.02.2018 18:38
Źródło zdjęć: © Fotolia

W ciągu ostatnich kilku miesięcy zachęcaliśmy was do wypełniania Narodowego Testu Internetu. Chcieliśmy przekonać się, z jakiej jakości łącz korzystają Polacy. Dziękujemy wszystkim, którzy wypełnili ankietę – zebraliśmy prawie 50 tysięcy głosów. A wyniki?

Ile płacimy za Internet?

Jedną z rzeczy, o które pytaliśmy, były koszty ponoszone za połączenie z siecią. Do wyboru były trzy możliwości: do 50 zł, do 100 zł oraz powyżej 100 zł. Okazało się, że wyniki również ułożyły się w tej kolejności: najczęściej wybieraną odpowiedzią była ta pierwsza, nieco mniej głosów dostała możliwość druga. Warto zauważyć, że różnica była tu stosunkowo niewielka, bo wynosiła około 500 głosów. Zdecydowanie najmniej osób zaznaczyło odpowiedz trzecią: powyżej 100 zł. Takich odpowiedzi było bardzo mało.

Wyniki, jakie uzyskaliśmy, są zbieżne z danymi oficjalnie zbieranymi przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

- Koszty ponoszone przez polskich użytkowników Internetu z roku na rok maleją i są jednymi z najniższych w Europie, na co wskazują m.in. dane prezentowane w "Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce". (…) Dotychczasowa tendencja obniżania cen za usługę stacjonarnego dostępu do sieci została utrzymana. Ponadto analizy przeprowadzone na przestrzeni ostatnich 3 lat wskazują, że operatorzy coraz częściej oferują swoim klientom Internet o wysokich przepływnościach (ponad 100 Mb/s) – czytamy w odpowiedzi udzielonej nam przez UKE.

A jak to wygląda w porównaniu z innymi krajami europejskimi? Internet stacjonarny wypada taniej (u nas kosztuje nieco ponad 18 euro) niż średnia europejska (ponad 25 euro). Najwięcej za Internet płacą mieszkańcy Luksemburga, Cypru i Hiszpanii (ponad 40 euro), najmniej zaś Litwy – niecałe 10 euro. Porównywane były popularne łącza o szybkości 10-30 Mb/s.

Okazuje się jednak, że ze stacjonarnego Internetu korzysta coraz mniej użytkowników. Więcej niż połowa internautów w Polsce ma łącze mobilne, zwykle jako pakiet: telefon komórkowy razem z dostępem do sieci. Oficjalnych danych brak, ale możemy tu sięgnąć do porównywarek internetowych oraz danych z raportu Unii Europejskiej. Wynika z nich, że za usługę z najmniejszym pakietem danych zapłacimy w Polsce ok. 30 zł (2 GB do wykorzystania). Najwięcej możemy zapłacić około 90 zł, ale wtedy możemy korzystać z Internetu bez żadnych ograniczeń. Choć "bez limitu" nie oznacza wcale, że z Internetu możemy korzystać do woli. Zwykle po przekroczeniu określonej ilości danych (np. 30 GB) z Internetu nadal możemy korzystać, ale staje się on tak wolny, że przestaje to mieć sens. Podane wyżej ceny dotyczą samej usługi, bez kosztów urządzenia.

Źródło zdjęć: © Fotolia | Rawpixel.com
Źródło zdjęć: © Fotolia | Rawpixel.com

Jeśli chodzi o porównanie kosztów w Polsce i innych krajów UE, to z ostatniego raportu Komisji Europejskiej "Mobile Broadband prices. Prices as of February 2016" wynika, że ceny w naszym kraju są o kilka euro niższe niż średnio w 26 państwach Europy, z których zebrano dane. I to zarówno jeśli chodzi o te najmniejsze, jak i największe pakiety dostępnych danych. Według tego raportu największymi operatorami w Polsce są Orange, T-Mobile i Plus, a najtańszy mobilny Internet jest w ofercie Orange (w raporcie nie ma sieci Play).

O ocenę sytuacji na rynku Internetu poprosiliśmy Ministerstwo Cyfryzacji: - Ubiegłoroczny raport, a także obserwacje tego, co dzieje się w branży telekomunikacyjnej, pokazują, że polski rynek jest rynkiem dojrzałym – mówi nam Michał Połzun, dyrektor Departamentu Telekomunikacji. - Nowoczesne technologie komunikacyjne wciąż się rozwijają: zasięg zwiększają zarówno sieci światłowodowe, jak i mobilne. To wynik działania nie tylko Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, ale stale rosnących oczekiwań klientów, dotyczących dostępności i jakości usług świadczonych przez operatorów. To przekłada się także na fakt, że w Polsce proporcja zasięgu i dostępności sieci komórkowych do ceny świadczonych usług jest jedną z najkorzystniejszych w Europie. Mamy nadzieję na to, że wartość rynku telekomunikacyjnego zacznie rosnąć w kolejnych latach, także w związku z rozbudową sieci mobilnej 5G – podsumowuje.

Szybkość łącza

Drugie pytanie, jakie zadawaliśmy w Narodowym Teście Internetu, dotyczyło szybkości połączenia z Internetem. Tu również, jak w przypadku pytania o koszty, do zaznaczenie były trzy opcje: do 10 MB/s, do 100 MB/s oraz powyżej 100 MB/s. Sposób zebranych ponad 45 tys. głosów, najczęściej wybierana była środkowa możliwość – takiej odpowiedzi udzieliło blisko 20 tys. osób. Nieco ponad 17,5 tys. osób odpowiedziało, że dysponuje łączem o szybkości do 10 MB/s. Najmniej, bo jedynie 8265 internatów zadeklarowało, że ma najszybsze łącze.

Jak to ma się do danych statystycznych z całego rynku? Według raportu firmy Akamai, przytaczanych przez portal Telepolis, na początku 2017 roku średnia prędkość polskich łączy stacjonarnych wynosiła 12,6 Mb/s. Dało nam to 41. miejsce w świecie pod tym względem. Jedna czwarta łączy w Polsce przekraczała 15 Mb/s, 42 proc. przekraczało 10 Mb/s, a 88 proc. pokonywało granicę 4 Mb/s. Oznacza to, że cały czas najmniej jest najszybszych łączy i to również koresponduje w wynikami, jakie zebraliśmy w ankiecie.

Źródło zdjęć: © Fotolia | sp4764
Źródło zdjęć: © Fotolia | sp4764

Średnia szybkość Internetu mobilnego w Polsce zaś… spadła, w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Wynosiła dokładnie 9,5 Mb/s i było to mniej o 0,5 Mb/s niż pod koniec 2016 roku. Łącza o podobnej szybkości jak w Polsce, według tych danych, są w Bułgarii i Chorwacja, a wolniejsze mają do dyspozycji internauci w Portugalii (6,9 Mb/s) i Czechach (7,4 Mb/s).

Nasze zadowolenie z Internetu

Jak wcześniejsze odpowiedzi przekładają się na nasze zadowolenie z internetowego łącza? Tu sprawa była najprostsza, gdyż pytanie brzmiało "Czy jesteś zadowolony z Internetu w swoim domu?" i do wyboru były tylko dwie możliwości: tak lub nie. Szczerze mówiąc trochę się zdziwiliśmy, bo na przekór naszej narodowej tradycji narzekania, większość z was zadeklarowało swoje zadowolenie. Odpowiedziało tak dokładnie 26 574 ankietowanych. Tych niezadowolonych było o ponad 7 tys. mniej.

Można zatem powiedzieć, że wyniki są raczej optymistyczne: dysponujemy w miarę szybkim łączami i umiarkowanymi cenami. Nie oznacza to, że nie ma miejsca do poprawy, ale jest też coraz mniej powodów do narzekania.

Partnerem Narodowego Testu Internetu jest Orange

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.