Najnowsze smartfony i wpływ nowych technologii na życie człowieka

Najnowsze smartfony i wpływ nowych technologii na życie człowieka19.05.2017 13:58
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Artykuł sponsorowany

Z przeprowadzonych badań wynika, że właściciele smartfonów stanowią aż 42% całej populacji. Dane ze świata udowadniają, że zdobyły taką samą popularność jak laptopy i komputery stacjonarne, przejmując wiele ich dawnych zadań. Urządzenia mobilne są obecnie najważniejszym sprzętem dla wielu ludzi na całym świecie, umożliwiającym dostęp do wielu informacji i rozrywki, gdziekolwiek i kiedykolwiek mamy na to ochotę. Nie ulega wątpliwości, że w pewnych obszarach zmieniły one nasze życie o 180 stopni.

Najnowsze smartfony – do czego ich używamy?

Biorąc pod uwagę udział internetowego ruchu mobilnego, Polska znajduje się na szóstym miejscu na świecie, z wynikiem 51% stron internetowych, które odwiedzone zostały na smartfonach i tabletach. Podczas, gdy w USA niemal każdy dorosły człowiek posiada nowoczesny telefon, Polacy wciąż uczą się korzystać możliwości, jakie oferują najnowsze technologie. Poza częstym i lubianym fotografowaniem momentów i prowadzeniem rozmów, przecięty Polak najczęściej odbiera pocztę elektroniczną. Ponad połowa używa telefonu jako zegarka czy budzika, a także regularnie słucha muzyki. Nieco mniej wykorzystuje kalendarz i używa wygodnego terminarza, w którym zapisywane są najważniejsze wydarzenia. Niektórzy z nas sprawdzają pogodę. Co czwarty „smartfonowiec” zabiera komórkę na zakupy, sprawdzając ceny i porównując jakość towaru za pomocą aplikacji lub Internetu. 27% osób podróżujących korzysta z mapy i nawigacji, jakie są wbudowane w najnowsze smartfony.

Obsługą kont społecznościowych zajmuje się jedynie 22% respondentów i choć korzystanie z takich platform kojarzone jest z rozluźnieniem więzi międzyludzkich, może także wpływać pozytywnie na ludzi. Na podstawie wyników badań Amy Gonzales i Jeffrey Hancock z Uniwersytetu Cornella wykazano, że osoby używające Facebooka uzyskały wzrost samooceny.

Wśród Polaków najmniej popularne jest czytanie książek i innych plików tekstowych. I to pomimo, że prawie każdy nowszy telefon oferuje przystosowane do tego aplikacje i ekrany. Niespecjalnie powszechne jest oglądanie telewizji na żywo (5%) czy też kontrolowanie domu za pomocą smartfona (3%). Uważamy zakupy online za wygodne, choć wciąż obawiamy się dokonywać płatności za pomocą smartfonów. Jedynie kilka procent użytkowników nie odczuwa zagrożenia logując się do banku lub bezpośrednio płacąc w miejscach odpowiednio zmodernizowanych.

Plemię online

W swojej najnowszej książce prof. Gardner i prof. Davis z uniwersytetu Waszyngtońskiego nazywają młodych ludzi „pokoleniem apki”. Stanowią bowiem oni największą grupę posiadaczy smartfonów – mówimy tu o młodzieży w wieku od 18 do 24 lat, którzy są dobrze sytuowanymi mieszkańcami dużych miast. Najmniejsza grupa to ludzie najstarsi, źle wykształceni lub w słabej sytuacji ekonomicznej. Według badań TNS OBOP, przeprowadzonych w grupie wiekowej od 12 do 19 lat, wynika, że 36% ankietowanych osób nie wyobraża sobie nawet jednego dnia spędzonego bez korzystania z telefonu komórkowego. Zgodnie z opinią psycholog Lee-An Hartman, specjalistki od zaburzeń lękowych, pozbawienie telefonu komórkowego to przede wszystkim utrata połączenia ze światem, stąd lęk - dla 68% badanych telefon jest narzędziem niezbędnym do bycia na bieżąco ze wszystkimi informacjami. 56% woli kontakt telefoniczny od rzeczywistych spotkań z ludźmi. Nastolatkowie aż w 92% przyznają, że robią swoim sprzętem zdjęcia i kręcą filmy, czemu wychodzą naprzeciw producenci, gdyż każdy najnowszy smartfon jakością zdjęć dorównuje już drogim lustrzankom. Warto dodać, że młodzi ludzie gorzej niż starsze pokolenie znosi poczucie nudy. Ważna część ich tożsamości kształtuje się poprzez kontakt z Internetem, a wirtualne doznania mogą równać się realnym emocjom. Okazuje się bowiem, że szukają oni tego samego, co wszyscy dorastający ludzie wcześniej: zrozumienia, zaufania i odwzajemnionych uczuć.

Najnowszy smartfon dla dziesięciolatka?

Z telefonów komórkowych korzystają coraz młodsze dzieci. Badania przeprowadzone przez survey sodahead pokazują, że około 83% polskich dziesięciolatków posiada własny model. Zazwyczaj jest to dobrej jakości, nowoczesny smartfon, taki, jaki mają w swojej ofercie najwięksi giganci, na przykład marka LG. Co na to opiekunowie? Swoje zakupy często argumentują bezpieczeństwem, ponieważ dzięki nim i różnorodnym aplikacjom, mają większą kontrolę nad tym, co robi lub gdzie jest dziecko. Rodzic, będąc formalnym właścicielem sprzętu, ma możliwość blokady dostępu do określonych stron internetowych, przeglądarki, aparatu czy sklepu internetowego, a ponadto przy pomocy kursów multimedialnych – np. językowych, które coraz częściej oferowane są dla posiadaczy komórek, wpływa na długotrwały rozwój swojej pociechy.

Choć psychologowie alarmują, że dzieci, korzystające w nadmiarze z nowoczesnych technologii są zmęczone, należy pamiętać, że od nas – dorosłych – zależy to, czy sprzęt będzie używany w racjonalny sposób.

Nie należy jednak demonizować rozwijającej się technologii. Mimo, że wymarzony przez dziecko lub nastolatka smartfon może być kontrowersyjnym prezentem, warto mieć świadomość, że osobowość kształtowana jest znacznie wcześniej – wśród ludzi, z którymi przebywamy i od których czerpiemy wzorce. Jeżeli nie zapomnimy, by być i spędzać realny czas z własnym dzieckiem, nie stracimy go, a zaoferujemy coś, co dobrze wykorzystane zaprocentuje w przyszłości – choćby poprzez pamiątkowe zdjęcia czy nowe możliwości rozwoju. Jak zawsze wszystko zależy od tego, w jaki sposób podchodzimy do tematu – w końcu wszystko jest dla ludzi, ale nie wszystko dla wszystkich i nie w każdej ilości.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.