Najłatwiej złapiesz wirusa w... legalnych serwisach

Najłatwiej złapiesz wirusa w... legalnych serwisach05.03.2013 15:40
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Zachowania i nawyki pracowników nowej generacji, a przede wszystkim - ich podejście do koncepcji "bycia online" - to główne czynniki potęgujące największe zagrożenia - wynika z najnowszego raportu Cisco’s Annual Security Report, poświęconego bezpieczeństwu IT. Źródłem zagrożeń, w coraz większym stopniu, stają się - według raportu - również legalne serwisy handlowe, społecznościowe, a także - różnego rodzaju wyszukiwarki internetowe.

*Zachowania i nawyki pracowników nowej generacji, a przede wszystkim - ich podejście do koncepcji "bycia online" - to główne czynniki potęgujące największe zagrożenia - wynika z najnowszego raportu Cisco’s Annual Security Report, poświęconego bezpieczeństwu IT. Źródłem zagrożeń, w coraz większym stopniu, stają się - według raportu - również legalne serwisy handlowe, społecznościowe, a także - różnego rodzaju wyszukiwarki internetowe. *

Cisco pokazał wyniki tegorocznej edycji Cisco’s 201. Annual Security Report (ASR), poświęconego bezpieczeństwu sieciowemu. Raport przeprowadzony został w różnych krajach świata, również w Polsce. Pokazuje on jakie są coraz większe zagrożenia dla bezpieczeństwa przedsiębiorstw, ich działów IT a także prywatnych użytkowników. W tym roku ostrzega szczególnie przed nowymi zagrożeniami, które spowodowane są mieszaniem przez pracowników prywatnych zachowań i nawyków z obowiązkami zawodowymi. Jest to – zdaniem autorów raportu – coraz wyraźniejsza tendencja tzw. Generacji Y, czyli pokolenia, które chce być cały czas „online” i które wykorzystuje internet do wielu czynności życia codziennego – także będąc w pracy.

Raport przekazuje także m.in. dane dotyczące zagrożenia złośliwym oprogramowaniem w poszczególnych krajach, aktualny stan trendów w rozsyłce spamu, czy zachowania Generacji Y w odniesieniu do przeglądania serwisów społecznościowych czy handlowych i skłonności do przekazywania im swoich danych. Na szczególną uwagę zasługuje też zbiór wniosków dotyczy postępowania pracowników –. przedstawicieli Generacji Y z zaleceniami działów bezpieczeństwa firm, w których są zatrudnieni.

Największe zagrożenie infekcją – w legalnych serwisach

Wyniki raportu dowodzą, że najwyższe skoncentrowanie zagrożeń dotyczy działających zgodnie z prawem serwisów odwiedzanych przez rzesze użytkowników, takich jak wyszukiwarki internetowe, strony sklepów detalicznych czy platformy mediów społecznościowych, a nie –. jak było jeszcze niedawno temu - w przypadku stron pornograficznych, farmaceutycznych czy też stron z grami hazardowymi.

W rzeczywistości - jak pokazuje najnowszy raport Cisco - witryny sprzedaży internetowej stanowią 21-krotnie, a wyszukiwarki –. aż 27-krotnie większe zagrożenie związane z infekcją złośliwym oprogramowaniem niż np. strony udostępniające pirackie oprogramowanie. Na niebezpieczeństwo jesteśmy też narażeni przy przeglądaniu reklam internetowych. Niosą one ze sobą aż 182 razy większe zagrożenie związane z infekcją złośliwym oprogramowaniem niż pornografia.

Prywatne nawyki a zawodowe czynności

Według najnowszego raportu Cisco, przyzwyczajenia, jakie wielu pracowników przenosi do każdego miejsca –. przede wszystkim do pracy - zwiększają zagrożenia dla bezpieczeństwa przedsiębiorstw. Chodzi tu przede wszystkim o ich nawyki związane z korzystaniem z różnych urządzeń i używaniem ich do realizacji codziennych obowiązków, aby być cały czas „online”.

Wpływy tego trendu „konsumeryzacji”. na bezpieczeństwo biznesowe dodatkowo potęgowane są wnioskami z opublikowanego w grudniu 2012 roku raportu Cisco Connected World Technology Report (CCWTR), który koncentruje się na postawach i tendencjach pracowników następnego pokolenia, czyli tzw. Generacji Y, z całego świata. Zgodnie z tym opracowaniem, większość pracowników generacji Y (91%) uważa, że era prywatności już minęła, ale zaledwie jedna trzecia z nich nie przejmuje się informacjami, jakie są ogólnie dostępne na ich temat. Są skłonni poświęcić swoją prywatność na rzecz tzw. „socjalizacji” online. W rzeczywistości większość pracowników Generacji Y z całego świata stwierdziła, że czuje się znacznie lepiej, jeśli dzieli się informacjami ze swojego życia prywatnego z serwisami sprzedaży detalicznej niż z działami IT firm, w których są zatrudnieni – w tym przede wszystkim działami, które zajmują się ochroną tożsamości i urządzeń pracowników.

Wraz z ukończeniem szkół przez przedstawicieli Generacji Y i ich wejściem na rynek pracy, polityka, a także kultura działania firm zostały wystawione na nie lada próbę. Związana ona była z dość specyficznymi oczekiwaniami tej nowej siły roboczej, które dotyczyły między innymi wolności korzystania z mediów społecznościowych, wyboru urządzeń do pracy, czy mobilnego stylu życia. Chodziło więc o oczekiwania, których nie stawiało dotąd żadne poprzednie pokolenie. Jak pokazywał już grudniowy raport Cisco poświęcony internetowym zwyczajom Generacji Y, w swoim pierwszym rozdziale Connected World Technology Report, przedstawiciele tego pokolenia nieustannie sprawdzają media społecznościowe, skrzynkę pocztową i aktualizacje publikacji tekstowych, bez względu na to czy znajdują się w łóżku (aż 4 na 5 przebadanych w Polsce), spożywając przy stole obiad (20. w Polsce), w łazience (1 na 3), czy nawet podczas prowadzenia samochodu (1 na 5). Ten styl wkracza teraz z pełną mocą do środowisk pracy, wymagając od firm
zastanowienia się na tym, jak przełoży się on na jakość pracy w przyszłości i jak- w związku z tym – można będzie współzawodniczyć z innymi firmami, aby pozyskać kolejną falę talentów. Niestety, jak pokazują badania nad bezpieczeństwem, styl życia siły roboczej następnego pokolenia niesie ze sobą także zagrożenia dla bezpieczeństwa, z jakimi firmy dotąd nie miały styczności na aż tak szeroką skalę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.