Najgroźniejszy "haker" to pracownik?

Najgroźniejszy "haker" to pracownik?14.03.2012 11:17
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Jak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez Mediarecovery prawie połowa firm odnotowała w okresie ostatnich 12 miesięcy przypadki nielojalnych zachowań pracowników takich jak wyciek danych czy świadome ich niszczenie.

Źródło zdjęć: © 49% firm ma problem z nielojalnymi pracownikami (fot. chip.pl)
Źródło zdjęć: © 49% firm ma problem z nielojalnymi pracownikami (fot. chip.pl)

Wyciek danych kojarzy się najczęściej z atakiem hakerskim i działaniem osób z zewnątrz. Jednak zdecydowana większość przypadków ma związek z pracownikami i brakiem regulacji bezpieczeństwa informacji oraz narzędzi do ich ochrony.

Najgroźniejszy „haker” to pracownik?

Z doświadczeń laboratorium informatyki śledczej Mediarecovery wynika, że nielojalnych pracowników można podzielić na trzy grupy:

- Osoby mające poczucie skrzywdzenia przez przełożonych. Niszcząc dane lub udostępniając je konkurencji chcą zemścić się na firmie za doznane krzywdy.
- Osoby wykorzystujące swoją pozycję „nie do ruszenia” z uwagi na długoletnią pracę w danej firmie lub zaufanie jakimi obdarza ich przełożony.
- Osoby nieświadome wagi informacji z jakimi pracują, wyciek danych z ich udziałem podyktowany jest najczęściej brakiem wyobraźni.

Przedsiębiorcy słabo się bronią

Pomimo tak wysokiego procentu firm w które miały problemy z pracownikami, jedynie 31. z nich stosuje rozwiązania typu DLP (ang. Data Loss Prevention). W tej grupie 4/5 używa ich prewencyjnie, a 1/5 z uwagi na zdarzenie związane z wyciekiem danych w przeszłości. Zdaniem Mediarecovery, systemy DLP to na dzień dzisiejszy najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania zaprojektowane w całości do ochrony danych w skali firmy. Systemy DLP są na tyle „inteligentne”, że nawet zmiana nazwy pliku, zmiana jego rozszerzenia czy skopiowanie jego zawartości do nowego dokumentu nie pozwala na obejście restrykcji – twierdzi Zbigniew Engiel z laboratorium informatyki śledczej Mediarecovery.

Specjaliści IT w firmach bardziej świadomi od szefów

_ W 51% firm nie działają systemy DLP. Jednak aż 59% specjalistów w nich zatrudnionych widzi taką potrzebę. Problemem w tym przypadku jest zazwyczaj brak świadomości zarządów i zrozumienia potrzeby wdrożenia tego typu rozwiązań. Pokutuje tutaj myślenie, że nas te problemy nie dotyczą, w końcu wiem kogo zatrudniam _ –. twierdzi Zbigniew Engiel z Mediarecovery. Wyniki badania wskazują, że rzeczywistość może różnić się od wyobrażeń szefów firm.

Badanie ankietowe przeprowadzono w dniu 2. lutego 2012 roku w Warszawie na grupie 103 dyrektorów bezpieczeństwa, dyrektorów i specjalistów IT oraz audytorów wewnętrznych biorących udział w konferencji SEMAFOR 2012.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Koniec gniazdka – będzie koniec znanego nam świata?"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.