Najczęstsze problemy z telewizorami LCD

Najczęstsze problemy z telewizorami LCD05.09.2011 12:02
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Nawet telewizory najlepszych marek przysparzają czasami problemów. Z reguły polegają one na usterkach wynikających z błędów przy produkcji, bądź wadliwej konstrukcji, podlegają więc naprawom gwarancyjnym. Od serwisantów udało się nam uzyskać informacje, na podstawie których stworzyliśmy zestawienie najczęstszych awarii telewizorów LCD.

Nawet telewizory najlepszych marek przysparzają czasami problemów. Z reguły polegają one na usterkach wynikających z błędów przy produkcji, bądź wadliwej konstrukcji, podlegają więc naprawom gwarancyjnym. Na podstawie informacji uzyskanych od serwisantów, stworzyliśmy zestawienie najczęstszych awarii telewizorów LCD.

Niedziałające podświetlenie - jest to bardzo częsta usterka telewizorów. Do podświetlania matryc LCD wykorzystuje się lampy CCFL, których żywotność wynosi od 2 00. do 10 000 godzin i zależy od wielu czynników. Objawy świadczące o zużyciu lampy to brak podświetlenia, podświetlenie na różowo lub mruganie. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana świetlówek.

Uszkodzony piksel - jest to wada fabryczna matrycy. Występuje w kilku postaciach - piksela święcącego cały czas na biało, na czerwono, na zielono, na niebiesko, lub nie święcącego wcale (tzw. martwy piksel). Aby uniknąć tego typu niespodzianki, najlepiej kupić telewizor z gwarancją na brak "bad pixel" (często jest ona ograniczona tylko do pewnego krótkiego okresu czasu). Jeśli już nam się to przydarzyło, istnieje kilka metod, które w niektórych przypadkach mogą "wyleczyć" nasz telewizor. Możemy użyć jednego z darmowych programów do usuwania uszkodzonych pikseli (np. PixelRepairer)
, możemy spróbować naciskać na uszkodzony piksel długopisem przez szmatkę (aby go uaktywnić), znana jest także metoda polegająca na trzymaniu telewizora w wysokiej temperaturze (np. w zamkniętym kartonie) i pozostawiania go tak na godziny, albo nawet dni, aby ciekły kryształ mógł łatwiej się rozprzestrzenić. Dopuszczalną ilość uszkodzonych pikseli określają
normy TCO, ustalane przez szwedzką organizację TCO Development.

Linie i szumy - bywa tak, że obraz w telewizorze LCD jest pełen linii i szumów. Powodem tego nie musi być jednak awaria telewizora. Często takie zakłócenia wywołują inne sprzęty elektroniczne znajdujące się w naszym mieszkaniu. Zanim zdecydujemy się na oddanie odbiornika do serwisu, warto sprawdzić jak na jego działanie wpływa odkurzacz, kuchenka mikrofalowa czy zdalnie sterowany samochód naszego syna. Sensowne byłoby również wypróbowanie innego kabla (ta metoda zalecana jest przy większości awarii).

Rozmazany obraz - pierwsze, co należy zrobić w takiej sytuacji, to sprawdzić usadowienie wszystkich złącz przy kablach. Jeśli to nie pomoże, warto sprawdzić, jak nasz telewizor wyświetla obraz z innych źródeł - np. Blu-ray, DVD - i na tej podstawie stwierdzić, czy wina nie leży po stronie naszego operatora telewizyjnego (a konkretnie - jakości dostarczanego przez niego sygnału).

Niekontrolowane wyłączanie / włączanie się telewizora - o ile w pierwszym przypadku należy niezwłocznie oddać telewizor do serwisu, o tyle w drugim przyczyny są często banalne. Powodem może być wilgoć panująca w pomieszczeniu, oddziałująca na tzw. "klawiaturę lokalną", czyli przyciski na samym odbiorniku. Może być to również nalot na stykach tychże przycisków, lub też wpływ preparatów, którymi czyścimy telewizor. Nie jest również wykluczone oddziaływanie portów podczerwieni w innych urządzeniach (starsze telefony lub laptopy).

Niedziałający pilot - czasami występują problemy ze sterowaniem telewizorem za pomocą pilota. Może to być spowodowane światłem emitowanym przez LCD, które wpływa na łączność opartą na podczerwieni. Aby pozbyć się problemu, możemy spróbować nakleić mały kawałek taśmy klejącej na diodę w naszym pilocie.

Nie zawsze problem z telewizorem jest na tyle poważny, aby oddawać urządzenie do serwisu. Część typowych usterek nie jest awarią sprzętu, a niektóre z nich możemy wyeliminować sami, oszczędzając sobie czasu i nerwów. A wy jakie macie problemy ze swoimi nowymi telewizorami?

JG/SW/SW

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.