Nadchodzi DirectX 11

Nadchodzi DirectX 1124.07.2008 11:30

Microsoft podczas tegorocznej konferencji Gamefest 2008 ( Microsoft Game Technology Conference ) zapowiedział oficjalnie kolejną, jedenastą odsłonę bibliotek DirectX. Nowy zestaw API będzie przeznaczony, podobnie jak DX 10, dla Windows Vista oraz przyszłych systemów giganta z Redmond. Co ważne, w przeciwieństwie do swojego poprzednika, DirectX 11 nie zmusi użytkowników do wymiany kart graficznych. Ale to oczywiście nie jedyne novum...

DirectX 11 to kolejne zmiany w stosunku do poprzedniej wersji. Po pierwsze i chyba najważniejsze - nowy zestaw API Microsoftu będzie kompatybilny wstecz z bibliotekami DX 10 oraz 10.1, a co za tym idzie także z urządzeniami obsługującymi wymienione technologie. Nie ma więc mowy o sytuacji mającej miejsce w zeszłym roku, gdy po premierze Windows Vista użytkownicy chcący wykorzystać wszystkie dobrodziejstwa, jakie niósł ze sobą DirectX 10 zmuszeni byli do zakupu nowej karty graficznej, która posiadała pełne wsparcie sprzętowe dla następcy DX 9.0c.

Nowy Shader

Nie byłoby kolejnej odsłony DirectX bez nowego Shader Modelu - tym razem oznaczonego numerem 5.0. Niestety nie są znane dokładne szczegóły odnośnie specyfikacji nowego modelu cieniowania. Wiadomo jednak, że dzięki DX 11 programiści będą mieli możliwość wykorzystania GPU w innym celu, aniżeli tylko generowanie grafiki. Dzięki temu będzie można wykorzystać "mózg" karty graficznej także do innych obliczeń, zmieniając tym samym GPU w procesor ogólnego zastosowania.

Lepsza obsługa wielu wątków - to jedna z tych wiadomości, która powinna wywołać uśmiech na twarzy wielu graczy. Zastosowanie nowych algorytmów z pewnością usprawni proces rozdzielania mocy na kilka rdzeni jednostki centralnej ( do tej pory sposób realizacji tego zadania pozostawiał wiele do życzenia ).Bez kantów, czyli tesselacja

Ostatnią z podanych szerszemu gronu użytkowników informacji jest wsparcie dla tesselacji. Jest to mechanizm dokonujący podziału trójkątów na mniejsze elementy i w ten sposób zwiększający szczegółowość obrazu - technologia ta stosowana jest m.in. w kartach graficznych z serii Radeon czy GeForce. W kartach ATI/AMD tesselacja może mieć do 16 etapów ( 16x ). Jest to swego rodzaju rozwinięcie funkcji Truform. Czy i kiedy poznamy sprzętową tesselację w praktyce? O tym zadecydują producenci gier. Szczególnie dobrze może się sprawdzić w generowaniu dużych obszarów ( góry, drogi, równiny itp. ) oraz zwiększaniu szczegółowości postaci ( możliwe jest skorzystanie z trybów obejmujących jedynie określony obszar obiektu, czyli tzw. tesselacji adaptacyjnej ). Więcej informacji na ten temat znaleźć można w tekstach "Radeon HD 2600/2400 - dużo poniżej oczekiwań" - http://www.pcworld.pl/news/115508_3.html oraz "GeForce 3 - kolejny przełom" - http://www.pcworld.com.pl/artykuly/9026_0.html.

O czym Microsoft nie chce powiedzieć?

Pogłoski mówią, że w jedenastej odsłonie DirectX miało znaleźć się wsparcie dla ray tracingu. Podczas trwającego Gamefest Microsoft jednak przemilczał ten fakt. Ray tracing to technologia umożliwiająca generowanie fotorealistycznych obrazów w scenach 3D, polegająca na analizowaniu tylko tych promieni słonecznych, które docierają do oka obserwatora.

Niestety nie są znane żadne inne szczegóły na temat "jedenastki" - Microsoft zapowiedział, że więcej informacji poda wkrótce. Finalna wersja bibliotek DirectX 11 powinna ujrzeć światło dzienne w 2009 lub 2010 roku, można spekulować, że stanie się to wraz z premierą następcy Visty - Windows 7. Natomiast już niedługo, w sierpniu br., Microsoft ma zamiar podjąć rozmowy z Nvidią na temat sprzętowej implementacji nowych bibliotek w przyszłych kartach graficznych firmy z Santa Clara. Urządzeń zgodnych z DX 11 nie powinniśmy jednak spodziewać się szybciej, niż w okolicach daty premiery samego API. Najnowszą, obecnie dostępną wersję DirectX dla użytkowników końcowych dla systemów Windows XP oraz Windows Vista można pobrać ze strony Microsoftu - http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=pl&familyid=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.