Nadawcy boją się cyfrowego radia w Polsce

Nadawcy boją się cyfrowego radia w Polsce29.10.2013 09:42
Źródło zdjęć: © Robert M. Rostin / Wikimedia Commons / CC

O spowolnienie procesu cyfryzacji radia w Polsce zaapelowali nadawcy komercyjni na poniedziałkowym posiedzeniu senackiej komisji. Według nich odbiorniki cyfrowe mogą dziś okazać się za drogie dla polskich słuchaczy. Nadawanie cyfrowe jest czterokrotnie tańsze - dowodził szef KRRiT.

Polskie Radio rozpoczęło nadawanie cyfrowe 1 października br. Sygnał cyfrowy radia mogą odbierać na razie mieszkańcy dwóch aglomeracji: katowickiej i warszawskiej. Aby odbierać radio cyfrowe, należy posiadać odbiornik działający w systemie DAB Plus. Koszt najtańszego to ok. 150 zł.

Nadawcy komercyjni nie przyłączyli się do tej pory do nadawcy publicznego, ponieważ obawiają się kosztów podwójnego nadawania - analogowego i cyfrowego. W przypadku telewizji UE wyznaczyła termin wyłączenia sygnału analogowego, w przypadku radia takiej daty dotychczas nie ustalono. Proces cyfryzacji telewizji zakończył się w naszym kraju w lipcu br.

"Boimy się, że albo okres podwójnego nadawania może trwać bardzo długo i będziemy wtedy ponosić podwójne koszty, albo okres zostanie skrócony i w efekcie wielu naszych słuchaczy pozostanie bez radioodbiorników. Nie możemy sobie na to pozwolić, bo wiemy z badań, że 2. proc. ludzi jest gotowych zrezygnować ze słuchania radia, jeżeli będzie musiało wymienić radioodbiornik" - mówił na poniedziałkowym posiedzeniu senackiej komisji kultury i środków przekazu szef Grupy RMF Kazimierz Gródek w imieniu nadawców komercyjnych. W jego opinii koszty nadawania analogowego i cyfrowego równocześnie nadawcy radiowi będą ponosić co najmniej 15 lat.

Zaproponował, aby poczekać na rozstrzygnięcia europejskie. "Jeżeli Unia Europejska zdecyduje, że technologia DAB Plus ma być technologią obowiązującą i wyznaczy datę wyłączenia sygnału analogowego, to będzie oznaczać spadek cen radioodbiorników w całej Europie i da szansę naszym słuchaczom na kupno tanich odbiorników" - apelował. Gródek dodał, że "radio scyfryzuje się najszybciej", gdy do Polski wjadą niemieckie samochody z odbiornikami cyfrowymi.

"Koszt dotarcia do widza jest cztery razy mniejszy" - prezentował zalety radia cyfrowego szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak. Według niego Polskie Radio ma obowiązek nadawania czterech programów ogólnopolskich, tymczasem pokrycia sygnałem analogowym na terenie całego kraju nie ma Dwójka (odbierana na 6. proc. terytorium) i Czwórka (17 proc.). Nie da się zwiększyć zasięgu stacji ogólnopolskich, ponieważ częstotliwości analogowe zostały już wyczerpane. Dworak podkreślił, że Programu Drugiego Polskiego Radia nie może słuchać obecnie 10,3 mln ludzi, Programu Czwartego - 24,5 mln.

Także sygnał stacji komercyjnych nie może zwiększyć swojego zasięgu. Z danych przedstawionych przez Dworaka wynika, że obecnie Radio Zet nie dociera do 4,3 mln osób, a Radio RMF - do 2,3 mln osób. Radia Maryja nie odbiera 7,1 mln słuchaczy.

Polskie Radio planuje uruchamianie kolejnych nadajników sygnału cyfrowego w najbliższych latach. 1 sierpnia 2014 r. sygnał cyfrowy ma dotrzeć w okolice Gdańska, Kielc, Krakowa, Szczecina i Wrocławia.

Posiadacze radioodbiorników cyfrowych w aglomeracjach warszawskiej i katowickiej mogą odbierać Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę i Polskie Radio dla Zagranicy oraz nadające dotychczas wyłącznie w internecie PR 2. i nowe Radio Rytm. Słuchacze w Warszawie i okolicach mogą słuchać również Radia dla Ciebie, mieszkańcy aglomeracji katowickiej odbierają drogą cyfrową także program rozgłośni katowickiej Polskiego Radia.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.