Myślisz, że sam robisz zakupy? Sprawdź sztuczki sprzedawców

Myślisz, że sam robisz zakupy? Sprawdź sztuczki sprzedawców01.09.2015 12:24
Źródło zdjęć: © Fotolia

Kupujemy oczami - tak twierdzi wielu sprzedawców. Okazuje się jednak, że nie tylko wzrok powoduje, że chętniej sięgamy po portfel. Wiedzą o tym marketingowcy, którzy starają się kusić wszystkie pięć naszych zmysłów.

Kiedy klient przychodzi do sklepu po jedną określoną rzecz, marketingowcy starają zrobić się wszystko, aby w danym sklepie został dłużej, żeby przywiązał się do marki oraz chcą go skłonić do kolejnych zakupów. To dzieje się czasem bez naszej wiedzy, bo na nasze zmysły działają różne czynniki np. odpowiednia muzyka.

- Muzykę i zapach dobieramy do konkretnej grupy docelowej, np. w sklepach dla młodzieży będzie bardzo głośno, muzyka będzie szybsza i najnowsza. Natomiast w butikach z ekskluzywnymi ubraniami, przeznaczonym dla osób dojrzałych, utwory będą stonowane –. mówi newsrm.tv Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Mood Media Poland & Baltics.

Nie tylko muzyką kusi się klienta. Kupujących można skłonić do pozostania w sklepie dłużej także zapachem. Bogatszego klienta przekona aromat np. skóry, pieniądza i luksusu, młodszych coś świeżego, naturalnego. Takie zabiegi stosowane są nie tylko w sklepach ale i w przemyśle HoReCa (hotele, restauracje, catering).

- Do przestrzeni dodaje się lub wzmacnia naturalny zapach czekolady, ciasta, bądź chleba, aby konsument zrobił się głodny i poza kawą zamówił coś z karty –. dodaje Aleksandra Potrykus-Wincza.

Jednym z najczęściej decydujących się na aromamarketing branż, często ze względu na konieczność ciągłej neutralizacji niepożądanych zapachów, są sklepy obuwnicze i odzieżowe. Coraz częściej po tego typu usługi sięgają też punkty usługowe: banki, gabinety stomatologiczne, centra medyczne i salony fryzjerskie. Z takich zabiegów trzeba jednak umieć korzystać. Nieodpowiednio dobrane lub połączone ze sobą elementy mogą odstraszyć kupujących.

- Marketing sensoryczny musi być traktowany jako całość. Nie może być tak, że wyłączymy pewne elementy pozostawiając inne, albo dodamy coś co nie istnieje np. rozpylenie zapachu kwiatów w holu hotelu, w którym świeżych kwiatów nie ma. To wszystko musi mieć sens i łączyć się ze sobą–. wyjaśnia Aleksandra Potrykus-Wincza.

Obok centrów handlowych i firm z segmentu "fashion" coraz częściej po rozwiązania z zakresu marketingu sensorycznego sięgają również sklepy z artykułami dla dzieci oraz spożywcze. Ciekawym klientem w ostatnim czasie stały się także prywatne centra medyczne oraz gabinety stomatologiczne, kierujące się chęcią umilenia pacjentom czasu spędzonego w oczekiwaniu na wizytę. Pojawiają się też nietypowe zamówienia i prośby od domów kultury, teatrów, czy budynków biurowych.

Źródło artykułu:newsrm.tv
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.