Muzyka ze strumienia coraz popularniejsza w Polsce

Muzyka ze strumienia coraz popularniejsza w Polsce20.06.2013 15:57
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Najnowsze wyniki badania przeprowadzonego przez Respons Analyse wskazują na wzrost liczby osób skłonnych do płacenia za usługę streamingu muzyki. W znacznie większym stopniu niż wcześniej, tyczy się to także starszych pokoleń, a nie tylko młodzieży.

Najnowsze wyniki badania przeprowadzonego przez Respons Analyse wskazują na wzrost liczby osób skłonnych do płacenia za usługę streamingu muzyki. W znacznie większym stopniu niż wcześniej, tyczy się to także starszych pokoleń, a nie tylko młodzieży.

Wyniki pochodzą z ankiety przeprowadzonej przez jedną z największych agencji analitycznych w Norwegii Respons Analyse dla muzycznego serwisu streamingowego WiMP w styczniu, lutym i marcu. Badania WiMP przeprowadzane są kwartalnie w Norwegii, Szwecji, Danii, Niemczech a od pierwszego kwartału tego roku również w Polsce.

Rezultaty ankiety jednoznacznie wskazują na znaczący wzrost liczby osób skłonnych do płacenia za usługi streamingu muzyki. Dotychczas, najwięcej entuzjastów tej formy słuchania muzyki było na rynku szwedzkim, głównie ze względu na najdłuższą dostępność serwisów streamingowych. W pierwszym kwartale tego roku, pierwsze miejsce zajęła Norwegia, gdzie 48 proc. respondentów zadeklarowała chęć płacenia za usługi strumieniowania muzyki. Drugie miejsce przypadło Polsce, gdzie 40 proc. ankietowanych dopuszcza odpłatność streamingu muzyki.

Co ciekawe, w Polsce nie ma wyraźnie dominującej grupy wiekowej, której członkowie chcą płacić za tego typu usługi. Uśrednione wyniki z wszystkich pięciu krajów wskazują, iż zaledwie 25 proc. respondentów nie byłaby skłonna do kupowania muzyki.

- Oczywiście nie należy tych wyników traktować jako odzwierciedlających przekrój społeczeństwa - mówi Adrian Ciepichal z WiMP Polska. _ W grupie, w której zostały przeprowadzone, a więc wśród osób korzystających z internetu i świadomie korzystających z treści jest zdecydowanie wyższy poziom akceptacji dla odpłatnych usług tego typu. _

Serwis muzyczny WiMP ankiety przeprowadza od czerwca 2011 r. Wcześniejsze rezultaty wskazywały, iż najbardziej skłonni do uiszczania opłat za usługi streamingowe są osoby poniżej 30 roku życia. Obecnie, proporcje te wyrównują się. Widać to dobrze na przykładzie Polski, gdzie największą grupę skłonnych do zapłaty stanowią osoby w przedziale wiekowym od 40 do 49 roku życia, wśród których aż 45 proc. jest skłonnych płacić za streaming muzyki. Na drugim miejscu są osoby poniżej 30 roku życia, zaś na trzecim - grupa wiekowa 30-39 lat, spośród których odpowiednio 41 proc. i 35 proc. jest skłonnych do uiszczania opłat za usługi streamingowe. Podobna tendencja pojawia się we wszystkich pięciu krajach.

Liczba korzystających ze streamingu wzrosła we wszystkich krajach, w których przeprowadzane były ankiety. Najbardziej znacząco w Szwecji i Norwegii, gdzie według najnowszych wyników niemalże połowa respondentów korzysta przynajmniej raz w tygodniu ze streamingu muzyki. W Polsce 60 proc. respondentów korzysta obecnie z usług serwisów strumieniujących muzykę, z czego 37 proc. przynajmniej raz w tygodniu lub częściej. Dla porównania, 59 proc. Polaków wciąż słucha muzyki z płyt CD przy zachowaniu tej samej częstotliwości.

Zarówno w skali lokalnej jak i globalnej, najpopularniejszymi gatunkami muzycznymi wśród użytkowników streamingu są pop oraz rock. Jednakże respondenci, którzy zadeklarowali muzykę rockową jako ulubioną, korzystają z usług streamingowych na szerszą skalę niż miłośnicy popu. Tendencję tę widać szczególnie wyraźnie na rynkach norweskim, szwedzkim oraz niemieckim.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.