Mózg uznaje kreatywne pomysły za tak samo przyjemne, jak seks

Mózg uznaje kreatywne pomysły za tak samo przyjemne, jak seks21.04.2020 16:11
Źródło zdjęć: © Getty Images | Boston Globe

Najnowsze badania dowodzą, że odkrywcze pomysły pobudzają mózgowy ośrodek nagrody, odpowiadający za poczucie satysfakcji i napędzający do dalszego działania. Wynika z nich, że kreatywność jest bardzo przyjemna.

Yongtaek Oh, doktorant z Drexel University oraz dr John’a Kounios’a z Drexel's College of Arts and Sciences (USA) przeprowadzili badania przy wykorzystaniu neuroobrazowania, czyli metod umożliwiających obrazowanie struktury i funkcji mózgu. Ich wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „NeuroImage”.

Przyjemna kreatywność

Naukowcy skupili się na kreatywności. Jest to jedna z najbardziej charakterystycznych i jednocześnie bardzo tajemniczych cech, które przypisuje się człowiekowi. Dzięki innowacyjnym pomysłom gatunek ludzki mógł się rozwijać, ale kreatywność nie jest niezbędna dla przetrwania. Świadczy o tym istnienie wielu innych gatunków, które doskonale sobie radzą bez innowacyjności.

Najnowsze badanie odpowiada na pytanie – co jest motorem napędzającym ewolucyjny rozwój kreatywności. Jego wyniki wskazują, że "zjawiska aha", jak potocznie nazywa się twórcze pomysły, u niektórych osób powodują gwałtowny wzrost aktywności w mózgowym ośrodku nagrody. Jest to ten sam układ, który odpowiada za reakcje na uniesienia seksualne, smaczne jedzenie i wiele innych bodźców wywołujących przyjemność.

Zobacz też: Palmy wyrosły z nasion sprzed 2000 lat. To pierwszy taki przypadek.

Aktywność ośrodka nagrody zachęca do dalszego działania. Za jego sprawą pojawia się motywacja do ponownego angażowania się w kreatywne zachowania wywołujące przyjemność. Bardzo często dzieje się to kosztem pozostałych działań.

Fakt, że ewolucja połączyła generowanie nowych pomysłów z układem nagrody w ludzkim mózgu, może tłumaczyć rozprzestrzenianie się kreatywności oraz postęp nauki i kultury – podkreślił dr Kounios.

Eksperyment z zagadkami

Naukowcy analizowali typowe przejawy kreatywności, czyli "zjawiska aha". Ich zdaniem to właśnie dzięki nim ludzie byli w stanie tworzyć znaczące wynalazki i dokonywać przełomowych odkryć. W eksperymencie uczestniczyli ochotnicy rozwiązujący zagadki anagramowe (polegające na odgadywaniu ukrytego słowa).
W tym czasie badacze rejestrowali elektroencefalogramy o dużej gęstości (EEG). Zastosowanie nanoobrazowania pozwoliło zauważyć, które z rozwiązań powstały na skutek "zjawiska aha", a które były efektem metodycznego układania liter.

W momencie pojawiania się kreatywnych pomysłów uczestnicy wykazywali aktywność fal mózgowych gamma o wysokiej częstotliwości. U osób wrażliwych na nagrody pojawiał się dodatkowy, nieświadomy impuls fal gamma (po około 100 milisekundach od pierwszego impulsu).

Eksperyment dowiódł, że część osób traktuje kreatywne pomysły jako wewnętrznie satysfakcjonujące. Naukowcy zauważyli również, że "pomiary ogólnej wrażliwości na nagrodę mogą pomóc przewidzieć, kto będzie chętniej ćwiczyć, rozwijać i rozszerzać swoje zdolności twórcze w miarę upływu czasu".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.