Mniej danych wykradanych z komputerów

Mniej danych wykradanych z komputerów20.04.2011 12:55
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Ilość danych wykradanych z sieci komputerowych znacznie spadła w 2010 roku. Cyberkryminaliści zaczęli atakować gorzej zabezpieczone systemy komputerowe małych i średnich przedsiębiorstw, osłabiając nacisk na sieci wielkich koncernów i instytucji publicznych

Ilość danych wykradanych z sieci komputerowych znacznie spadła w 2010 roku. Cyberkryminaliści zaczęli atakować gorzej zabezpieczone systemy komputerowe małych i średnich przedsiębiorstw, osłabiając nacisk na sieci wielkich koncernów i instytucji publicznych - stwierdza raport agencji rządowych, o którym poinformowała agencja Bloomberg.

Według raportu, obejmującego USA i Unię Europejską, przygotowanego przez amerykańską U.S. Secret Service, holenderską jednostkę Dutch National High Tech Crime oraz operatora telekomunikacyjnego Verizon Communications Inc. w 200. roku dokonano zaboru 144 mln jednostek zapisów danych w 141 oszustwach polegających na uzyskaniu nieuprawnionego dostępu przez włamania czy kradzież haseł. W 2010 roku co prawda oszustw było 761, ale złodzieje pozyskali tylko 4 mln jednostek zapisu danych. Najgorszy był rok 2008 kiedy to złodziejom udało się uzyskać 361 mln jednostek danych.

Źródło zdjęć: © (fot. jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. jupiterimages)

Najwięcej włamań i oszustw informatycznych dotknęło firmy zatrudniające około 10. pracowników oraz hotele, restauracje i sklepy detaliczne. Jak twierdzą badacze, spowodowane to było brakiem funduszy na odpowiednie zabezpieczenia chroniące przed cyberwłamaniami w małych i średnich przedsiębiorstwach oraz atakami o małej selektywności trafiającymi od razu w kilka firm jednocześnie.

Jak powiedział agencji Bloomberg, dyrektor ds. zagrożeń w Verizon Communications Inc., Wade Baker, mimo zmian kierunku ataków, nadal to sektor finansowy pozostaje głównym celem dla cyberkryminalistów. Dodał jednak, że "jeśli się spojrzy na największe ataki na firmy czy instytucje na przestrzeni ostatnich kilku lat, to dokonujący ich przestępcy siedzą już w więzieniach". Baker wyraził nadzieję, że dzięki temu część najsprawniejszych hackerów "zeszła ze sceny, co spowodowało, że pozostali przerzucili się na ataki obarczone mniejszym ryzykiem".

Inny raport dotyczący cyberprzestępczości, ogłoszony przez firmę TrustWave Corp. podaje podobne wielkości skradzionych danych. Uściśla przy tym, że 57 proc. cyberwłamań w USA i Europie dotknęło producentów żywności i browary, 18 proc. - sklepy i 10 proc. - hotele. Około 85 proc. wykradzionych danych miało związek z kartami płatniczymi, 8 proc. - to wrażliwe dane okradzionych firm (np. bazy danych najlepszych klientów) zaś 3 proc. dotyczyło szczegółów negocjacji handlowych i umów.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.