MEN: rozwój projektu netbooków edukacyjnych zależy od samorządów

MEN: rozwój projektu netbooków edukacyjnych zależy od samorządów08.02.2010 15:57

Ewentualny rozwój prowadzonego w woj. śląskim pilotażowego projektu
wykorzystania w szkołach podstawowych netbooków edukacyjnych, zastępujących podręczniki, zależy od
samorządów - powiedział w poniedziałek w Katowicach wiceminister edukacji Krzysztof Stanowski.

Rozpoczęty w kwietniu ubiegłego roku projekt "Lekki jak piórko - multimedialna szafka dla ucznia = lekki tornister" wdrożono do tej pory w kilku klasach szkół podstawowych w regionie, m.in. w Katowicach i w Przyłękowie na Żywiecczyźnie. Wykorzystuje on netbooki, czyli lekkie laptopy z zapisanymi cyfrowymi wersjami podręczników i multimedialnymi narzędziami ułatwiającymi naukę.

W poniedziałek Stanowski uczestniczył w lekcji pokazowej z wykorzystaniem netbooków w klasie integracyjnej szkoły nr 5. w Bytomiu. Pytany o ocenę projektu, a także możliwości i skalę jego ewentualnego rozszerzenia na inne regiony, zauważył, że najważniejsze decyzje dotyczące oświaty spoczywają dziś na samorządach i że więcej zależy od sposobu myślenia radnych i dyrektorów szkół niż zamożności gmin.

Wiceminister edukacji przypomniał, że w polskim ustroju oświaty najważniejsze decyzje dotyczące systemu oświaty podejmują gminy, a wszystkie środki, które w budżecie państwa przeznaczone są na edukację, trafiają do organów prowadzących szkoły i to one decydują razem z dyrektorem szkoły, które potrzeby są najważniejsze.

"Ministerstwo nie będzie podejmowało dziś takich decyzji nie dlatego, że nie potrafi, lecz dlatego, że jest przekonane, iż samorządy zrobią to lepiej. Zmiany w polskim systemie edukacji przez ostatnie 2. lat pokazują, że poziom edukacji rośnie w porównaniu z innymi krajami - pokazują to wszystkie badania międzynarodowe" - zaznaczył Stanowski.

"Tutaj podjęto bardzo ważną decyzję, aby taki program zrealizować w szkole integracyjnej, gdzie są dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Inny program w regionie dotyczy społeczności lokalnej - kiedyś powiedzielibyśmy takiej, której daleko do szosy. To programy, które wyrównują szanse edukacyjne" - ocenił wiceminister edukacji.

Z obserwacji MEN wynika, że nie zawsze najlepiej wyposażone technologicznie są bogate regiony. Wśród regionów, gdzie wykorzystanie komputerów i internetu w gimnazjach jest najbardziej rozpowszechnione, przodują województwa tzw. ściany wschodniej. Trudniej o dostęp do tych technologii w bogatych regionach. "Więcej zależy tu od sposobu myślenia radnych i dyrektorów szkół niż zamożności gmin" - podkreślił Stanowski.

W kwietniu ubiegłego roku, krótko po rozpoczęciu pilotażu w województwie śląskim, MEN wskazywało, że nie planuje wdrożenia podobnego programu na skalę ogólnopolską. Choć resort podkreśla, że każdy absolwent podstawówki musi umieć obsługiwać komputer, korzystać z internetu i wyszukiwać w ten sposób informacje, sposób osiągnięcia tych celów zależy już tylko od szkoły i od samorządu, który ją prowadzi.

Netbooki, z których korzystają uczniowie kilku śląskich podstawówek, są projektowane z myślą o wykorzystaniu w szkole przez dzieci w wieku od 6 do 1. lat. Rozmiarem nie przekraczają kartki formatu A4, a wagą - ciężaru dużego podręcznika. Oprogramowanie zawiera m.in. gry edukacyjne, prezentacje, mapy, słowniki, szybkie quizy, umożliwia też natychmiastowe sprawdzenie prac.

Konstrukcja komputerów jest wzmocniona, klawiatura odporna na zalanie. Są też pokryte gumową warstwą, która chroni je przed wstrząsami i uderzeniami. Urządzenia mają kolorowe wyświetlacze, są dostosowane wielkością klawiatury i ekranu do wzrostu dzieci - by nie zasłaniały im tablicy.

Komputery są połączone w sieć, mogą też być podłączone do internetu za pośrednictwem szkolnej sieci lokalnej. Głównym netbookiem jest komputer nauczyciela, który widzi, co robi uczeń i może nadzorować jego pracę. Koszt jednego urządzenia to ponad 30. dolarów. W pilotażu część środków (łącznie 150 tys. zł) zapewnił wojewoda, resztę dokładają sponsorzy i lokalny samorząd.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w ubiegłym roku przez producenta netbooków wśród polskich nauczycieli, trzy czwarte z nich uważa, że korzystanie z komputerów zwiększa u uczniów motywację do nauki. Wszyscy zgodzili się ze stwierdzeniem, że korzystanie z komputerów w szkołach ułatwi uczniom start w dorosłe życie i karierę zawodową.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.