Megatest GPS-ów

Megatest GPS-ów08.06.2010 12:30
Źródło zdjęć: © PC World

Przetestowaliśmy kilkadziesiąt zestawów do nawigacji satelitarnej, wybierając najlepsze modele w dwóch kategoriach cenowych: do 500 zł i 501-1000 zł. Sprawdziliśmy również przydatność dodatkowych funkcji, które często pojawiają się nawet w najtańszych modelach.

Przetestowaliśmy urządzenia wszystkich najpopularniejszych producentów, nie zabrakło również tych mniej znanych - łącznie 10. różnych modeli!
Z naszego doświadczenia wynika, że w zestawach do nawigacji liczy się każdy szczegół, a z pozoru błahe elementy (np. nie najlepszy uchwyt samochodowy) mogą skutecznie popsuć przyjemność korzystania z GPS-a.

Biorąc pod uwagę wyposażenie, sprawdzoną w praktyce jakość map, a także koszty oraz częstotliwość aktualizacji oprogramowania, wybraliśmy najlepsze urządzenia w kategoriach modeli zarówno droższych (501-100. zł), jak i najtańszych (do 500 zł, wraz z mapą).

TMC nareszcie w Polsce

Wiele z testowanych przez nas modeli ma odbiornik sygnału TMC. Jaka funkcja kryje się za tym skrótem?

GPS może odbierać informacje z kanału Traffic Message Channel (TMC), dzięki czemu nawigacja wyświetli informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym. Są one przesyłane drogą radiową, wiadomość kodowana jest w odpowiednim standardzie Alert C, a dotyczy miejsca i pory zakłócenia ruchu.

Do niedawna TMC nie działało, więc kierowcy praktycznie byli pozbawieni tak istotnych informacji drogowych, które pozwalają wybrać optymalną trasę podróży. Od 2. kwietnia 2010 r. TMC zostało wdrożone w Polsce, a usługodawcą jest Destia Traffic, firma działająca w pięciu krajach europejskich. W naszym kraju informacje o problemach na trasach nadawane będą z wykorzystaniem infrastruktury radia RMF-FM.

Informacja o korkach na żywo

Kolejną nowością w dostarczaniu informacji do zestawów nawigacyjnych są serwisy Live. Mogą z nich korzystać posiadacze lepszych modeli Navigona, a także nowych TomTomów.

Live to właściwie poszerzenie możliwości TMC, na który kierowcy niekiedy narzekają z powodu opóźnienia w przesyłaniu danych o korkach i który nie zapewnia dostępu do innych przydatnych usług. Serwisy Live nie tylko pozwalają aktualizować na bieżąco informacje o korkach (Traffic Live), miejscach umieszczenia mobilnych fotoradarów (Mobile Safety Camera Live), wolnych miejscach parkingowych (Clever Parking Live) czy pogodzie na trasie podróży (Weather Live). Umożliwiają również wyszukiwanie wybranych celów, takich jak restauracje czy firmy (Google Local Search)
.

Wkrótce możliwe będzie też aktualizowanie w czasie rzeczywistym, informacje w tym przypadku będą pochodzić między innymi od użytkowników urządzeń tego producenta.

Źródło zdjęć: © Kamera może też być bardzo użyteczna w samochodach z kompletnie nieprzejrzystym tyłem: dużych furgonach i ciężarówkach (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Kamera może też być bardzo użyteczna w samochodach z kompletnie nieprzejrzystym tyłem: dużych furgonach i ciężarówkach (fot. PC World)

Dane w czasie podróży otrzymywane są za pośrednictwem specjalnych modułów, w których zainstalowana jest karta SIM. Usługa jest bezpłatna przez pierwsze trzy miesiące od momentu uruchomienia funkcji Live. Każdy, kto chciałby korzystać z niej po tym czasie, może opłacić abonament roczny za 79,9. euro lub dwuletni za 139,95 euro, co pokrywa wszystkie koszty, w tym nielimitowane korzystanie z usługi za granicą (nie płaci się za połączenia telefoniczne).
Ci, którzy wykupią usługę w pierwszych 3. dniach korzystania, otrzymają 25-procentową zniżkę - odpowiednio do 59,95 euro i 104,95 euro. W Polsce na razie przekazywana jest na żywo prognoza pogody oraz można wyszukiwać POI za pośrednictwem przeglądarki Google.
Navigon zapowiada, że zaoferuje także pozostałe składniki pakietu Live. W przypadku urządzeń TomTom informacje na żywo będą dostarczane na nieco innych zasadach. Na co to komu?

Ponieważ co chwila producenci wpadają na pomysł, jak podnieść atrakcyjność urządzeń w oczach nabywców, liczba dodatkowych funkcji w GPS-ach zwiększa się niemal lawinowo. Niestety, większość z nich jest dyskusyjna, np. możliwość oglądania filmów, bo przecież nikt nie będzie tego robił podczas prowadzenia samochodu. Zresztą na ekranie o przekątnej 3,5 cala ta funkcja jest praktycznie nieprzydatna, nawigacje z 7-calowym ekranem mogą do tego posłużyć, ale większy ekran to większe zużycie energii. Poza tym 7-calowe nawigacje raczej nie pozwolą na przejrzenie w całości pełnometrażowego filmu.

Źródło zdjęć: © Większość kamer cofania wyposażona jest w specjalne diody doświetlające, tak aby obraz był widoczny również w nocy (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Większość kamer cofania wyposażona jest w specjalne diody doświetlające, tak aby obraz był widoczny również w nocy (fot. PC World)

Drugą z popularnych funkcji dodatkowych jest możliwość odtwarzania muzyki, radia. Te funkcje przydają się gdy z GPS-a chcemy korzystać w przerwach, gdy wychodzimy z samochodu.

Ciekawą funkcją i w praktyce rzadko wykorzystywaną jest nadajnik FM, który transmituje muzykę z GPS-a do samochodowego zestawu audio. Brzmi to obiecująco dopóty, dopóki nie spróbujemy - jakość tak przekazywanego dźwięku jest zazwyczaj fatalna, a do tego wzbogacona przez całe spectrum przeróżnych szumów. Do równie bezużytecznych funkcji należą zazwyczaj dołączone w oprogramowaniu gry - sterowanie dotykowe za pomocą ekranu sprawia, że tylko desperaci będą chcieli zapoznać się z niektórymi z nich.

Dodatkiem mało popularnym, ale jednak niekiedy występującym jest alkomat. Teoretycznie to doskonały pomysł. W praktyce znów najczęściej okazuje się tylko "ozdobą" - dokładność pomiarów stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu dokonywana przez takie wbudowane urządzenie jest na tyle niewielka, że stawia pod znakiem zapytania jego wiarygodność.

Dodatki, które warto mieć

Wyposażenie nawigacji w kamerę i wykorzystywanie jej jak czujnika cofania, to całkiem dobry pomysł, bo cofanie z kamerą umieszczoną z tyłu samochodu bardzo zmniejsza ryzyko uszkodzenia pojazdu. Kamera może być też użyteczna w samochodach z kompletnie nieprzejrzystym tyłem: dużych furgonach i ciężarówkach. Problem może wystąpić tylko przy jej montażu, ale to polecamy zostawić fachowcom.

Źródło zdjęć: © Cofanie z kamerą umieszczoną z tyłu samochodu bardzo zmniejsza ryzyko uszkodzenia pojazdu (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Cofanie z kamerą umieszczoną z tyłu samochodu bardzo zmniejsza ryzyko uszkodzenia pojazdu (fot. PC World)

Dużym plusem nawigacji jest możliwość jej współpracy z telefonem komórkowym, najczęściej poprzez łącze Bluetooth. Przed zakupem sprawdźmy jednak jakość działania urządzenia pod tym kątem, bo potrafi być ona różna. Część GPS-ów ma także możliwość pobierania książki adresów z telefonu, co jest kolejnym ułatwieniem dla kierowcy.

Możliwość współpracy z telefonem i wyposażenie w odpowiednie oprogramowanie daje kolejną z funkcji: przeglądanie Internetu na ekranie nawigacji, wprawdzie niezbyt komfortowe, ale zazwyczaj i tak o niebo lepsze niż przy korzystaniu z ekranu w samym telefonie.

Lark FreeBird 50.1 MapaMap Top
Cena 34. zł
Testowaliśmy wiele modeli tej firmy i musimy przyznać, że są udane i wypadają bardzo dobrze w porównaniu z konkurentami, jeśli weźmie się pod uwagę stosunek jakości do ceny. Estetyka i wykonanie są niezłe, jednakże użyto błyszczącego plastiku, na którym widać nawet najmniejsze zabrudzenia czy odciski palców. Uchwyt urządzenia pewnie trzyma się szyby. Zakresy ustawień i zasięg są niezbyt szerokie, ale łatwość montażu jest już na niezłym poziomie.

Źródło zdjęć: © Lark FreeBird 50.1 MapaMap Top (kliknij aby powiększyć) (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Lark FreeBird 50.1 MapaMap Top (kliknij aby powiększyć) (fot. PC World)

Za pomocą tego urządzenia można oglądać filmy i zdjęcia, słuchać muzyki czy też przeglądać notatki. Wyposażono go także w transmiter FM. Umożliwia to połączenie z samochodowym zestawem audio. Sterowanie jest znacznie precyzyjniejsze niż w popularnym modelu 43.1.

Mapa

MapaMap od dawna precyzyjnie wytycza trasy i dysponuje przyjemnym, łatwym w użyciu interfejsem. Na uwagę zasługuje ze względu na liczbę adresów i punktów POI - w małych miejscowościach rejestruje ich chyba więcej niż popularna AutoMapa.

Źródło zdjęć: © Zakres ustawień i zasięg uchwytu są niezbyt szerokie (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Zakres ustawień i zasięg uchwytu są niezbyt szerokie (fot. PC World)

Trasę można wyznaczać na kilka sposobów - dla samochodu osobowego jest ona najszybsza i najkrótsza. Z wyliczeń można wyłączyć drogi gruntowe.

Działa też tryb nawigacji pieszej. Aplikacja ma również w pamięci wyznaczone szlaki turystyczne.

Plusy:

- funkcje multimedialne
- szybkie odnajdywanie sygnału
- przystępna cena
- bardzo sprawna mapa Polski
Minusy:
- precyzja sterowania przez ekran jak w urządzeniu 4,3-calowym
- srebrna, oślepiająca obwódka wokół ekranu

Źródło zdjęć: © Werdykt PC Worlda (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Werdykt PC Worlda (fot. PC World)

Manta Easy Rider GPS-070
Cena 22. zł
Manta Easy Rider GPS-07. to nawigacja z niewielkim ekranem. Jego przekątna wynosi zaledwie 3,5 cala, ale że jest wyświetlacz o proporcjach 4:3, jego powierzchnia będzie dla mniej wymagających użytkowników wystarczająca. Jakość obrazu, zwłaszcza ostrość, nie zachwyca, ale za to jasność jest zadowalająca. Ze względu na niewielkie wymiary wprowadzanie danych i sterowanie jest nieco utrudnione. Jednak dołączony rysik i dobra czułość sprawiają, że i z tym zadaniem można się uporać.

Źródło zdjęć: © Manta Easy Rider GPS-07. (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Manta Easy Rider GPS-07. (fot. PC World)

Manta to nie tylko GPS. Za jej pomocą można także odtwarzać pliki MP3 i MP4 oraz przeglądać zdjęcia i dokumenty tekstowe. Produkt ten sprawia solidne wrażenie. Obudowa jest odporna na uszkodzenia i zadrapania. Uchwyt do montażu nawigacji na szybie samochodowej ma wady - jego montaż i umieszczanie w nim urządzenia są nieco skomplikowane, ale za to trzyma bardzo mocno i nie wpada w drżenie podczas jazdy.

W nawigacji zainstalowano MapaMap Easy 6.1.21. Jej wadą jest to, że zawiera dokładne plany wyłącznie większych miast. Jednakże sieć dróg w Polsce jest oddana dobrze, dzięki czemu wytyczane trasy pozwalają na sprawne dotarcie do celu. Bardzo łatwy w użyciu interfejs to z kolei ogromna zaleta. Czytelnie są też prezentowane trasy i droga aktualnego przejazdu. Mapa samoczynnie zmienia kolory z trybu dziennego na nocny i odwrotnie.

Źródło zdjęć: © Werdykt PC Worlda (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Werdykt PC Worlda (fot. PC World)

GoClever Navigator 5055+
Cena 45. zł
GoClever Navigator 5055. FEU to jedna z tych nawigacji, która za bardzo niską cenę oferuje wiele zalet: duży, czytelny ekran, mapy niemal całej Europy i dużo funkcji dodatkowych. Co więcej, łączy je z wysoką jakością i bardzo przyjemną estetyką wykonania. Nawigację wyposażono w praktyczny ekran o przekątnej 5 cali, dzięki czemu korzystanie z odtwarzacza filmów zaczyna mieć sens. Uchwyt do mocowania na szybie przykleja się łatwo, podobnie jak umieszcza w nim nawigację. Jest dość długi i zapewnia wystarczający zakres regulacji. Nawigację dostarczono z mapami Mireo viaGPS 3.0 Black Edition, obejmującymi zasięgiem Polskę i 43 kraje Europy.

Źródło zdjęć: © GoClever Navigator 505. (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © GoClever Navigator 505. (fot. PC World)

Mapy są dokładne, a wytyczane trasy na ogół precyzyjne i dobrze dostosowane do przepisów ruchu. Cieszą duża liczba punktów POI i baza fotoradarów. Interfejs użytkownika jest bardzo łatwy w obsłudze. Trasy można wytyczać na kilka sposobów. Możliwa jest także nawigacja do zdjęcia. Wykorzystany 64-kanałowy odbiornik GPS SiRF Centrality nie daje powodów do narzekań. Bardzo szybko odnajdował sygnał GPS i pewnie trzymał go podczas jazdy. Pod tym względem urządzenie spisywało się znakomicie.

GPS miewał czasem skłonność do spowolnienia działania systemu. Na ogół wszystko odbywało się bardzo szybko i sprawnie, ale zdarzały się chwile, w których na reakcję trzeba było czekać bardzo długo.

Źródło zdjęć: © GPS-y do 50. zł (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © GPS-y do 50. zł (fot. PC World)

NavRoad NR560BF
Cena 76. zł
Sterowanie i posługiwanie się klawiaturą ekranową nie sprawia żadnych problemów. U góry urządzenia umieszczono przycisk do usypiania/wybudzania, z lewej strony gniazdo kart MicroSD, a od dołu gniazdo słuchawkowe i USB. Uchwyt ma odpowiednią długość i bardzo dużą swobodę regulacji.

Źródło zdjęć: © NavRoad NR560BF (kliknij aby powiększyć) (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © NavRoad NR560BF (kliknij aby powiększyć) (fot. PC World)

Nawigacja mimo pięciocalowego ekranu jest bardzo cienka i lekka, dzięki czemu po zdemontowaniu można ją przenosić nawet w kieszeni. NavRoad jest wyposażone w 6. MB pamięci RAM i 2048 MB wbudowanej pamięci flash. Pracuje przy użyciu procesora MTK o częstotliwości 468 MHz, działa szybko i stabilnie. Wbudowane łącze Bluetooth pozwala na korzystanie z niego jak z zestawu głośnomówiącego. Rozbudowane funkcje współpracy z telefonem pozwalają nawet na pobieranie książki adresów.

Mapa

Łatwy w obsłudze i programowaniu interfejs, rok bezpłatnych aktualizacji i sprawne wytyczanie tras to kolejne atuty używanej mapy. Wbudowany odbiornik GPS to MTK, aż o 6. kanałach.

Źródło zdjęć: © Uchwyt ma odpowiednią długość i bardzo dużą swobodę regulacji (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Uchwyt ma odpowiednią długość i bardzo dużą swobodę regulacji (fot. PC World)

Znakomicie spełnia swoje zadanie doskonale utrzymujący się sygnał podczas jazdy, także w trudnych warunkach.

Czas odnalezienia sygnału GPS po uruchomieniu nawigacji to zaledwie 2 sekundy.

Plusy:

- bardzo dobrze utrzymuje sygnał GPS
- wysoka jakość wykonania
- znakomity uchwyt do mocowania na szybie
- funkcje multimedialne
- duża praktyczność urządzenia
- dobre mapy
- rozbudowany tryb zestawu głośnomówiącego
Minusy:
- brak map innych krajów Europy

Źródło zdjęć: © Werdykt PC Worlda (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Werdykt PC Worlda (fot. PC World)

BLOW GPS50Ybt + AutoMapa Europa
*Cena *75. zł
Zastosowany ekran o przekątnej 5 cali sprawia, że korzystanie z wielu funkcji dodatkowych nie jest tak utrudnione, jak w modelach z mniejszym ekranem. Wyświetla jasny i ostry obraz. Co istotne, jest też czuły i pozwala na precyzyjne sterowanie funkcjami. Obudowę urządzenia wykonano z dobrej jakości materiałów, odpornych na uszkodzenia. Niestety wszystkie gniazda - kart MicroSD, słuchawkowe, wejście wideo i USB - umieszczono z lewej strony obudowy.

Źródło zdjęć: © BLOW GPS50Ybt AutoMapa Europa (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © BLOW GPS50Ybt AutoMapa Europa (fot. PC World)

Mocny uchwyt do mocowania zapewnia odpowiedni zakres regulacji. W zestawie znajduje się też specjalny dysk do mocowania uchwytu na desce rozdzielczej samochodu. Urządzenie ma dużo dodatkowych funkcji: odtwarzanie filmów, muzyki, przeglądania zdjęć, a także książek elektronicznych. Zawiera również sześć zainstalowanych gier, kalkulator, przelicznik jednostek.

GPS testowaliśmy z mapą AutoMapa Europa. Jej zalety to ogromna liczba punktów POI i adresów, doskonałe pokrycie sieci drogowej w Polsce i sprawne wytyczanie tras. Jednakże już w innych krajach Europy mapy konkurencji sprawdzają się często lepiej. 42-kanałowy odbiornik GPS MTK bardzo sprawnie odnajduje sygnał i utrzymuje go podczas jazdy. BLOW GPS50Ybt z mapami AutoMapa Europa to bardzo dobry GPS, pozbawiony największej wady modelu GPS43Ybt - małego ekranu.

Źródło zdjęć: © Werdykt PC Worlda (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Werdykt PC Worlda (fot. PC World)

Peiying PY-GPS5004Bt AutoMapa Polska
Cena 58. zł
Peiying PY-GPS5004Bt ma praktyczny 5-calowy ekran, wyświetlany obraz jest ostry, kontrastowy i jasny. Obudowę wykonano z niezłej jakości materiałów odpornych na uszkodzenia i zarysowania. Uchwyt do mocowania na szybie zapewnia duży zakres regulacji. Nawigację wzbogacono w dodatkowe możliwości, takie jak odtwarzanie filmów, muzyki, przeglądanie zdjęć i plików tekstowych. Łącze Bluetooth i wbudowany mikrofon czynią z niego sprawny zestaw głośnomówiący. Wykorzystywana AutoMapa Polski w wersji 6.1.0 posiada ogromną bazę adresów i punktów POI, dzięki czemu pozwala na doskonałą orientację na terenie naszego kraju.

Źródło zdjęć: © Peiying PY-GPS5004Bt AutoMapa Polska (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Peiying PY-GPS5004Bt AutoMapa Polska (fot. PC World)

Podróż ułatwia baza fotoradarów. System AM Traffic umożliwia wymianę informacji z innymi użytkownikami, co pozwala dostosować trasę do rzeczywistych warunków ruchu. Na pochwałę zasługuje szybkie odnajdywanie i dobre utrzymywanie sygnału oraz bardzo duża liczba funkcji. Poprawić należałoby jedynie jakość wykonania niektórych elementów uchwytu.

Wbudowany odbiornik GPS Mediatek MT332. radzi sobie bardzo dobrze, błyskawicznie odnajduje sygnał i sprawnie utrzymuje go podczas jazdy. Pod tym względem Peiying sprawdza się znakomicie. Krótka, jednoroczna gwarancja i dosyć wysoka cena to dwie główne wady rynkowego nowicjusza.

Źródło zdjęć: © (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © (fot. PC World)

[

Źródło zdjęć: © GPS-y od 50. do 1000 zł (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © GPS-y od 50. do 1000 zł (fot. PC World)

]( http://i.wp.pl/a/f/jpeg/24691/gps-y-500-1000-zl.jpeg )

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.