Masz dość natrętnych ofert przez telefon? Rozwiązanie jest banalne

Masz dość natrętnych ofert przez telefon? Rozwiązanie jest banalne13.02.2018 14:19
Źródło zdjęć: © WP.PL

Telemarketerzy potrafią niektórych doprowadzać do prawdziwego szału. Dzięki polskim przepisom jest na nich całkiem prosty sposób. Wystarczy odrobina cierpliwości i odpowiednie słowa.

"Dzień dobry dzwonię do pana z ofertą badania lekarskiego przeprowadzanego przez ogólnopolski ośrodek medyczny został pan wylosowany jako osoba do darmowych badań na który dzień zapisać?"

Poprzednie zdanie specjalnie zapisane jest bez kropek i przecinków, bo tak właśnie brzmią telemarketerzy, którzy dzwonią do nas i próbują nam wcisnąć swoje oferty. Nikt nie lubi tych telefonów i mało komu starcza cierpliwości na to, aby grzecznie odmówić. Chociaż wydaje się, że walka z nimi jest bezcelowa, to jest na telemarketerów sposób. Dodatkowo po naszej stronie stoją przepisy.

Jak zablokować reklamy przez telefon?

"Dziękuje, nie jestem zainteresowany. Proszę o usunięcie mojego kontaktu z waszej bazy danych i nie kontaktowanie się ze mną". To moja odpowiedź na każdy tego typu telefon. Zgodnie z polskimi przepisami firma po otrzymaniu takiego oświadczenia ma obowiązek usunąć moje dane ze swojej bazy. Oczywiście pozostaje kwestia tego czy to zrobi. W końcu mój kontakt pozyskała też z nagięciem prawa, bo nie powiadomiła mnie o tym, a ma taki obowiązek.

Z doświadczenia wnioskuję, że system ten częściowo się sprawdza. W pewnym momencie mój numer musiał trafić do baz telemarketerów bo odbierałem po kilka telefonów dziennie o promocjach garnków, pościeli, badań lekarskich itp. Po około dwóch tygodniach grzecznych ale zdecydowanych próśb usunięcia mnie z ich baz danych, telefonów zrobiło się zdecydowanie mniej.

Aby zwiększyć szanse na to, że nasza prośba zostanie uhonorowana można do niej dodać kilka elementów:
- od razu powiedzieć, że nagrywamy rozmowę (możemy to zrobić, ale musimy poinformować o tym rozmówcę, aby miał szansę się rozłączyć jeśli nie chce być nagrywany),
- poprosić o ponowne przedstawienie się telemarketera i podanie nazwy firmy z jakiej dzwoni (pomoże to w ewentualnym zgłoszeniu do odpowiedniej instytucji),
- poinformować, że wbrew art 23. Ust. 1 Ustawy z dnia 29.08.1997 o ochronie danych osobowych firma nie poinformowała mnie o zdobyciu mojego numeru i w takim wypadku ma obowiązek go usunąć.

Nie warto natomiast kłócić się, obrażać czy trollować telemarketera. W końcu po drugiej stronie telefonu też siedzi człowiek, prawdopodobnie za najniższą krajową i na umowie o dzieło, i tak samo ma dość tych telefonów jak i my. Grzeczne i stanowcze odmówienie powinno wystarczyć. W moim przypadku telemarketerzy po takich prośbach zazwyczaj mówią "Rozumiem. Dziękuję i do widzenia".

Jeśli natomiast podejrzewamy, że firma pozyskała nasze dane bezprawnie, albo nie respektuje naszych prośb, to możemy zgłosić sprawę Generalnemu Inspektorowi Ochrony Osobowych. Ten może ją ukarać grzywną.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.