Mark Zuckerberg największym dobroczyńcą 2013 roku

Mark Zuckerberg największym dobroczyńcą 2013 roku11.02.2014 10:23

Twórca Facebooka Mark Zuckerberg i jego żona Priscilla Chan byli w 2013 roku najhojniejszymi filantropami w USA. Organizacji non profit z Doliny Krzemowej przekazali 18 mln akcji popularnego portalu społecznościowego, wycenianych na ponad 970 mln dolarów.

Źródło zdjęć: © Mark Zuckerberg z żoną (fot. PAP)
Źródło zdjęć: © Mark Zuckerberg z żoną (fot. PAP)

Dwutygodnik "Chronicle of Philanthropy" podał w poniedziałek, że darowizna Zuckerbergów była największym charytatywnym datkiem w ubiegłym roku. Młode małżeństwo znalazło się na szczycie przygotowanej przez magazyn listy 5. najbardziej szczodrych Amerykanów w 2013 roku.

Łącznie datki przekazane przez osoby z rankingu wynoszą 7,7 mld dolarów, czyli o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Ponadto filantropi ci obiecali przeznaczyć na cele charytatywne 2,9 mld dolarów.

Według dziennikarki "Chronicle of Philanthropy" Stacy Palmer najważniejszym aspektem najnowszej listy jest duża ilość pieniędzy pochodząca od żyjących darczyńców. "To oznaka tego, że gospodarka ma się coraz lepiej i że ludzie są o wiele mniej ostrożni niż dotychczas" - powiedziała Palmer.

Niektórzy z najbardziej znanych amerykańskich filantropów nie figurują w najnowszym rankingu, gdyż ich darowizny z 201. roku były częścią zobowiązań z poprzednich lat.

Współzałożyciel Microsoftu Bill Gates i jego żona Melinda w ubiegłym roku przekazali swojej fundacji ponad 181,3 mln dolarów, ale wypełniali wówczas swoje zobowiązanie z 200. roku, gdy obiecali, że na cele charytatywne przeznaczą 3,3 mld dolarów. Założyciel CNN Ted Turner i szef holdingu Berkshire Hathaway Warren Buffett także przekazali spore sumy zgodnie ze swoimi zobowiązaniami.

Aby znaleźć się na liście najbardziej szczodrych Amerykanów trzeba było na cele charytatywne wpłacić co najmniej 37,5 mln dolarów. Większość osób przekazała co najmniej 5. mln dolarów. 30 darczyńców wspomogło finansowo college'e i uniwersytety.

Dziesięciu z 5. darczyńców znalazło się na liście ze względu na pośmiertne darowizny. Wśród nich jest zajmujący drugie miejsce w rankingu zmarły w lipcu ubiegłego roku biznesmen George Mitchell z Galveston w Teksasie. To dzięki niemu poprawiono technikę szczelinowania hydraulicznego, czyli proces uzyskiwania gazu łupkowego. Mitchell przekazał 750 mln dolarów swojej rodzinnej fundacji, która próbuje zapobiegać temu, by szczelinowanie nie miało negatywnych skutków dla środowiska.

Na trzecim miejscu na liście znalazł się szef firmy Nike Philip Knight i jego żona Penelope, którzy przekazali 50. mln dolarów fundacji ze stanu Oregon prowadzącej badania nad rakiem. Z kolei czwarty na liście jest były burmistrz Nowego Jorku Michael Bloomberg, który w 2013 roku przeznaczył 452 mln dolarów na sztukę, edukację, środowisko i służbę zdrowia.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.