Makro walczy z marnowaniem żywności. Pomoże sztuczna inteligencja

Makro walczy z marnowaniem żywności. Pomoże sztuczna inteligencja07.05.2021 06:57
Sztuczna inteligencja pomoże nie marnować żywności
Źródło zdjęć: © Bloomberg via Getty Images | Bloomberg

Wiele różnych raportów wskazuje na to, że Polska jest w czołówce europejskich państw pod względem marnowania żywności. Ale sieć sklepów Makro chce z tym skończyć i wykorzysta w tym celu sztuczną inteligencję, dzięki której spadną także ceny.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Szacuje się, że w Polsce marnuje się rocznie prawie 5 mln ton żywności, a statystyczny Polak marnuje rocznie 247 kg żywności. To plasuje nas na 5. miejscu wśród państw europejskich. I chociaż za większość wyrzuconego jedzenia odpowiadają konsumenci, to sklepy również mają w tym swój udział (40 proc.).

Marnowanie jedzenia to nie tylko problem ekonomiczny, ale również ekologiczny, ponieważ uważa się, że jest to jedna z głównych przyczyn emisji gazów cieplarnianych. Startup o nazwie Wasteless planuje wykorzystać sztuczną inteligencję, by rozwiązać ten problem, a pierwsze testy będzie przeprowadzać wraz z Metro Group, zarządzającą siecią sklepów m.in. Metro i Media Markt. 

Wasteless opracowała system oparty na sztucznej inteligencji do automatycznego obniżania ceny łatwo psujących się artykułów spożywczych, gdy za długo leżą na półkach. Im bliżej daty przydatności do spożycia, tym tańszy będzie dany produkt, co oczywiście zobaczymy na cenowej metce. 

Po pracy nad systemem od 2016 roku Wasteless zamierza przetestować swoje oprogramowanie w sklepach sieci Metro Group, która obsługuje 678 hurtowych sklepów spożywczych w 24 krajach na całym świecie. Pierwsze testy rozpoczną się w sklepach Makro w Polsce, a jeśli zakończą się sukcesem, rozwiązanie trafi na cały świat. 

Zobacz: Niewidzialny zabójca leci w atmosferę. NASA pokazała dane [Wideo]

Wasteless twierdzi, że jego system ogranicza marnowanie żywności co najmniej o 40 proc., ale w ciągu najbliższych lat wynik ten ma zostać zwiększony do nawet 80 proc. poprzez udoskonalanie algorytmów.  

Chyba nikt nie ma wątpliwości, że problem marnowania żywności jest bardzo poważny. Na szczęście coraz więcej firm szuka jego rozwiązania. Jednym z bardziej znanych jest projekt firmy Alphabet, który można będzie zastosować we własnej kuchni. Na razie wszystkie projekty są we wczesnej fazie, więc czekamy na rozwój sytuacji. 

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.