Ma 3 miliardy nosicieli. Może nakłaniać ludzi do dziwnych decyzji

Ma 3 miliardy nosicieli. Może nakłaniać ludzi do dziwnych decyzji01.08.2018 07:36
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY

Badania z 2016 roku wykazały, że nawet 3 miliardy ludzi może być nosicielami uporczywego pasożyta. Toksoplazmoza może robić spory bałagan w głowie. Nowe badania wykazały, że może "nakłaniać" ludzi do otwierania swojego biznesu.

Ludzie zakażeni toksoplazmozą mogą cechować się większa przedsiębiorczością i skłonnością do podejmowania ryzyka. Tak wynika z bardzo szerokiego badania, opracowanego przez naukowców z University of Colorado w Boulder. Ponad 1500 osób przebadano w celu zrozumienia wpływu toksoplazmozy na człowieka.

Wygląda na to, że osoby, które miały kontakt z toksoplazmozą, mogły podjąć konkretny kierunek studiów. Pasożyt może mieć większy wpływ na człowieka, niż by się mogło wydawać. Badania wykazały, że osoby zakażone pasożytem o 1,4 razy częściej podejmowały się studiów o profilu biznesowym, a także o 1,7 razy częściej wybierali zarządzanie i przedsiębiorczość.

Kolejne testy tylko potwierdziły tę teorię. Pośród 200 uczestników spotkań szkoleniowych dotyczących prowadzenia własnej działalności. Około 1,8 razy więcej osób zainfekowanych pasożytem, podjęła się otwarcia własnego biznesu, niż pozostali. Był również kolejny przykład. Autorzy badania przeanalizowali obszerne statystyki z 42 krajów, prowadzone przez ponad 25 lat. Wykazały jasne połączenie między pasożytem, a skłonnościami do przedsiębiorczości.

Pasożyty takie jak Toxoplasma gondii występują u ptaków i ssaków. Najpopularniejsze jednak są wśród kotów. Rozmnażają się właśnie w ich układzie pokarmowym. Łatwo się zarazić, przez kontakt z ich odchodami. Ale to nie jedyny sposób. Człowiek może się zarazić toksoplazmozą również jedząc brudne warzywa, lub niedogotowane mięso.

Skłonność do własnego biznesu to nie jedyne, z czym łączy się efekty pasożyta. Zarażenie kojarzy się także z większą agresją i impulsywnym, bezmyślnym działaniem. To łączy się z większą agresja na drodze, wypadkami samochodowymi, zaburzeniami psychicznymi i skłonnością do narkotyków.

Wniosek finalny badań jest dosyć zaskakujący, wręcz dziwny. Badacze twierdzą, że pasożyt ewoluował tak, aby wykształcać mechanizmy zwiększające prawdopodobieństwo, iż zarażona ofiara zostanie zjedzona przez kota. To właśnie impulsywne działania mają temu sprzyjać.

Drugim wnioskiem jest też to, że niestety te impulsywne działania i podejmowanie spontanicznych decyzji na ważne tematy, nie gwarantują sukcesu. Toksoplazmoza nie miała bezpośredniego wpływu na udany biznes. I jeszcze jeden wniosek badań - pokazują, że nie zawsze panujemy nad tym co robimy. Spory wpłw na nasze zachowania mają mikroorganizmy, będące gośćmi w naszych organizmach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.